Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Någon som har erfarenhet av Everun ER08?

318 inlägg • Sida 10 av 22
Diskutera hjullastare och minilastare här

jonnordvall

#136 » 14:22:52, 04-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min är det någon kinastandart på fästet. Det visste jag innan jag köpte maskinen och säljaren så heller inte att det var trima.
Avgasröret är ju inget problem. Löste jag som du säger typ. Finns bild någonstans här på forumet.

Ang effekten så TROR jag att han jag köpte av numera har den lite större motoron på ca 50 hästar i sina då han tyckte den mindre va för klen.
Samma på min zl16 så här han större motor på 80 istället för som många 50 hästar. Har inte upplevt min som för svag för det jag använder den till. Zl12an jag hade innan på 50 hästar kunde kännas lite klen ibland men så är den junstörre och tyngre än dom du funderar på. Och större redskap.

Elväxel hat jag funderat på. Jag har det inte på min men ibland skulle jag nog vilja ha det.
Inget som jag saknar sådär jättemkt men är ju änd å så att man har höger hand på joysticken och när man då ska byta fram back ex med vänster så blir det ju lite osmidig att släp på ratten...... igen stort problem men nog vore det lite kul att växla smidigare.......
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Mange76

#137 » 10:29:03, 05-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast mina frågor gällde det tråden handlar om, Everun ER08, den har en 3cyl 34hk motor. Isf är inte maskinen särskilt tung heller och priset speglar givetvis utförande.

Man kan ju inte begära att maskinen ska vara lika bra som en volvo l25/l30 etc för 4-5ggr pengarna eller vad dom kostar..

Polarprod påstår i sin beskrivning av maskinen att den har SMS/trima, då SKA ju redskap köpta av andra i Sverige med SMS passa.


Ni som beställt kedjor, hur har dom sett ut, vad är det för modell? vill ju helst inte ha tvärlänk. Bara fram eller alla fyra hjulen?
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sekas58 (trådstartaren)

#138 » 09:00:05, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag Köpte min via Polarprod och det är trimafäste på den (ER 08). Däremot är det kinesisk standard på kopplingarna, vilket ställde till det lite när jag köpte ett Kellfriblad. Men det har löst sig. Maskinen fungerar bra med rådande motor och i mina tycken starkare än vad som anges. Jag lastar rätt mycket grus med min, eftersom jag har ett grävföretag vid sidan om mitt ordinarie jobb. Enda nackdelen som jag skrivit tidigare är ljudnivån från motorn. Den elektroniska växlen var och är ett måste för mig och fungerar kanon. Planerskopan fungerar bra tillsammans med maskinen.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

ryggskott1

#139 » 09:50:48, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja säga att elväxlingen är säkert underbar, så länge den funkar, hur gör man på 5-6år om växlingen racklar? På kineserna tycker jag personligen att man ska ha så lite elektronik som möjligt :)
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

jonnordvall

#140 » 10:21:41, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt svar var ju oxå att min ÅF slutade sälja med 35 hästar och istället har den på 50 hästar.
Anledningen var att den var för svag. Sedan om det räcker för dina behov är ju upp till dig.

Elen är oxå det jag uppfattat som den mest negativa på maskinerna.

Att jag sedan har erfarenhet av flera hundra timmar i två olika kineser kanske är helt ovidkommande då jag tydligen kört fel maskin.
Lycka till.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

ryggskott1

#141 » 10:29:38, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju 50 hästaren i min och skulle nog inte klara mig på mindre :)
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

sekas58 (trådstartaren)

#142 » 16:05:16, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft samma tanke, när det gäller elväxlingen. men den är väldigt enkel att byta. Sitter en enhet i kontrollboxen på min Everun och sen är det elektriskt styrda reglar i en box på convertern. Skulle tro en halvtimme att byta ifall något krånglar. Men väldigt skönt och effektivt när det fungerar. Har ju varit med ett tag nu på de större maskinerna och har inte sett några alarmerande synpunkter på funktionen. I grunden är nog de flesta maskiner lika. Men elen kan nog skilja en hel del beroende på vilket märke man köper. På min ser det rätt okej ut, både när det gäller kablage och grovlek på kablar. Är ju gammal bilmek, så man brukar ju haja till rätt snabbt om det inte ser okej ut.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

ryggskott1

#143 » 16:11:12, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Jag har haft samma tanke, när det gäller elväxlingen. men den är väldigt enkel att byta. Sitter en enhet i kontrollboxen på min Everun och sen är det elektriskt styrda reglar i en box på convertern. Skulle tro en halvtimme att byta ifall något krånglar. Men väldigt skönt och effektivt när det fungerar. Har ju varit med ett tag nu på de större maskinerna och har inte sett några alarmerande synpunkter på funktionen. I grunden är nog de flesta maskiner lika. Men elen kan nog skilja en hel del beroende på vilket märke man köper. På min ser det rätt okej ut, både när det gäller kablage och grovlek på kablar. Är ju gammal bilmek, så man brukar ju haja till rätt snabbt om det inte ser okej ut.


Elen i min ser också riktigt bra ut, har inte alls hittat en enda dålig eldragning, men jag är väl lite feg när jag säger att det ska vara så lite el som möjligt ;)
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

tommy f

#144 » 18:28:07, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bra sugen på en ER12, är ni fortfarande nöjd med köpet? Skulle ni gjort samma köp idag igen? Fyller dem den funktion som ni avsedde den för? Och är det något ni tycker saknas? I en annan tråd så skrevs det att dom rostar lätt, något ni märkt av?

sekas58 hur löste du bytet av de kinesiska standard kopplingarna mot kellfribladet?

Man lär ju se till behov och därefter kostnad och sedan matcha det till användningsområdet tänker jag, själv har jag alltid peltor kåpor på mig när jag kör så högre ljudnivå kan jag leva med. Tycker det verkar vara en okej maskin för mindre jobb i en verksamhet som inte kräver att man kör 8 timmar per dag och mest bara skottar ut matjord och lite grus på nån uppfart? En gamal volvo ifrån 1995 kostar ju minst 100 000:- till...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

ryggskott1

#145 » 20:28:50, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommy f skrev:Är bra sugen på en ER12, är ni fortfarande nöjd med köpet? Skulle ni gjort samma köp idag igen? Fyller dem den funktion som ni avsedde den för? Och är det något ni tycker saknas? I en annan tråd så skrevs det att dom rostar lätt, något ni märkt av?

sekas58 hur löste du bytet av de kinesiska standard kopplingarna mot kellfribladet?

Man lär ju se till behov och därefter kostnad och sedan matcha det till användningsområdet tänker jag, själv har jag alltid peltor kåpor på mig när jag kör så högre ljudnivå kan jag leva med. Tycker det verkar vara en okej maskin för mindre jobb i en verksamhet som inte kräver att man kör 8 timmar per dag och mest bara skottar ut matjord och lite grus på nån uppfart? En gamal volvo ifrån 1995 kostar ju minst 100 000:- till...


Nu var det ju inte mig du fråga men på min kines var det bara byta till vanliga 1/2” kopplingar, min har bara gått ca 90 timmar men än så länge är jag nöjd, har fått efterdra några bultar i lastarn och fått ett bakdäck att kränga av, men det var mitt fel.
Den startar alltid när den ska, går fint att köra även i -25 om man haft i motorvärmaren en stund.
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

tommy f

#146 » 21:48:07, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för svar! Det låter ju strålande det! Hur upplever du däcken mot snön då? Är det halt pga gummi/plast blandningen eller klarar man att "skotta normalt" på vanligt vinterväglag?
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

ryggskott1

#147 » 21:54:41, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommy f skrev:Tack så mycket för svar! Det låter ju strålande det! Hur upplever du däcken mot snön då? Är det halt pga gummi/plast blandningen eller klarar man att "skotta normalt" på vanligt vinterväglag?


Min såldes ”extrautrustad” med ”vinterdäck”, dom duger men inte mycket mer än så, har ett 2,5m diagonalblad och det funkar fint att putta snö med.
Som jag har förstått det så är orginaldäcken inget att ha iaf.
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

sekas58 (trådstartaren)

#148 » 12:31:02, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nöjd. den gör ett bättre jobb än jag räknande med. Motorljudet, som sagts tidigare är väl högt. Men startar alltid direkt och inga problem så långt. När det gäller kopplingar var det lite knepigt. Jag har tredje och fjärde-funktion. Fjärdefunktionen låser spaken i ändläge, vilket jag inte ville ha på svängen på hydraulbladet. De kopplingarna var knepiga, eftersom det är tum i Sverige och millimeter i Kina. Min kompis svarvade bort en millimeter på hankopplingarna på maskinen, så de passade de svenska bondkopplingarna. Problemet kan ju bli att de blivit så försvagade så de spricker. Fjärdefunktion kunde en firma som håller på med hydraulik byta slangarna så det blev rätt kopplingar.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Mange76

#149 » 22:53:56, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar i tråden om er08, mycket talar för att även jag kommer köpa en maskin inom kort. Givetivs återkommer ja med mina erfarenheter.

Så om man har elväxel finns inga spakar för hög/låg samt fram/back?

sekas58, hur menar du med fjärdefunktionen låser spak i ändläge? går det inte köra tredje och fjärde på ett vikblad med setupen maskinen har från fabrik? hur får man flytläget då?
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sekas58 (trådstartaren)

#150 » 23:01:53, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ex vill köra en sopmaskin eller liknande redskap medhydraulmotor. Så drar man spaken till ändläge så stannar den där tills du petar till den för att gå tillbaka. Detta finns inte på min tredjefunktion då den fjädrar tillbaka när jag släpper spaken. Något jag vill ha på svängen på snöbladet. Därför kör jag tredjefunktion på bladet.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se