Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Någon som har erfarenhet av Everun ER08?

318 inlägg • Sida 12 av 22
Diskutera hjullastare och minilastare här

Mange76

#166 » 22:30:30, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt roligt och intressant att läsa det du skriver, att du tycker maskinen fungerar väldigt bra, att du skulle kunna använda den hel arbetsdag osv, det låter väldigt bra.
Motorljudet är ju troligen möjligt att sänka med en stående ljuddämpare ala traktor, samt kanske mer isolering på motorkåpans insida?
Sen är ju Bluetooth-hörlurar smidigt att ha med sig.

Ang. hydraulkopplingar, så borde det ju gå att konvertera maskinen till vanliga tumkopplingar, göra adapter mellan tum och millimeter och nya tumkopplingar? eller?
Har ställt frågan till min leverantör om dom kan göra bytet innan leverans.

För att köpa hydraulfiltret från Möre, vad anger man då vid beställning om dom själva inte vet riktigt?

Lång väntan nu fram till mitten på Maj tills jag får hämta min.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mange76

#167 » 23:42:55, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Ingen manuell växelspak om du har elmanövrerad växel. Sitter elektriskt styrda växelaxlar nere vid convertern.


Vilka oljor har du använt när du bytt? motor, converter, hydraulik, diffar osv? Funkar det med okq8 olja, vilka sorter isf? fyllmängder?
Tänkte ja skulle anskaffa lite oljor framöver.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sekas58 (trådstartaren)

#168 » 08:38:56, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger en bild längre upp i denna tråd, som jag fick inför mitt oljebyte. Eftersom instruktionsboken var väldigt dålig. Jag har köpt mina oljor via Swedol. Traktor universal både i motor och converter, Övrigt enligt den bilden jag fick. Volymerna stämde också bra. Så totalt gick det åt närmre 100l oljor när allt bytts. Säg bara att du ska ha samma filter som Ekö Grävtjänst köpte till sin, så får du rätt. Men jag har inte provat att det passar än. Ska byta på lördag.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Mange76

#169 » 19:54:00, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den bilden såg ja. den stämmer alltså för våra ER08or.
Bra att man kan köpa olja på Swedol, dom håller ju bra priser.

Tack för tipset om filtret. Du kan väl lägga upp en uppdatering när du bytt filtret. Känt nån skillnad i driften efter oljebytet?, något som blivit bättre, menar om det even. är dålig olja dom häller i från Kina. Kan nog vara god ide med tillsats från Omega också, för att underhålla tätningar och hålla allt fräscht. Man vill ju göra det bästa möjliga för god drift.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#170 » 20:17:05, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa du kan göra för maskinens/motorns välbefinnande är att undvika kombi eller universalolja i motorn, en vanlig motorolja för dieselmotorer är melodin. Vissa motoroljor går dock under benämningen "universal" när de passar både diesel & bensinmotorer, för att förvirra ytterligare.

Converterdrifter brukar ofta vilja ha en rak olja, sae 10 eller 30, för bästa funktion. Jag har ingen aning om hur kineserna tänker i detta fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fuskmek

#171 » 15:25:04, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ryggskott1, Får jag vara så fräck att fråga om du kunde lägga upp instruktionsboken till Swekip 1040 på Downloads ? Vi kommer eventuellt att få en sådan i Maj, och det skulle vara bra att läsa på lite i förväg om knappar och spakars funktion.
ryggskott1 skrev:
sekas58 skrev:Tackar. Klart bättre än min instruktionsbok. i grunden är det nog samma maskin, men olika fabriker som sätter ihop dem. Tycker din instruktion låter vettig. sen är det frågan om nivån skall kollas, med motornigång, varmkörd (som på en automatbil). Eller stillastående.

Det står att den ska kollas varmkörd och motor igång, jag skulle kunna scanna in min instruktionsbok och maila till dig om du vill.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

ryggskott1

#172 » 22:47:27, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:@ryggskott1, Får jag vara så fräck att fråga om du kunde lägga upp instruktionsboken till Swekip 1040 på Downloads ? Vi kommer eventuellt att få en sådan i Maj, och det skulle vara bra att läsa på lite i förväg om knappar och spakars funktion.
ryggskott1 skrev:
sekas58 skrev:Tackar. Klart bättre än min instruktionsbok. i grunden är det nog samma maskin, men olika fabriker som sätter ihop dem. Tycker din instruktion låter vettig. sen är det frågan om nivån skall kollas, med motornigång, varmkörd (som på en automatbil). Eller stillastående.

Det står att den ska kollas varmkörd och motor igång, jag skulle kunna scanna in min instruktionsbok och maila till dig om du vill.


Jodå ska försöka fixa det så fort jag har tid över.

1 person gillar det här inlägget.
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

Mange76

#173 » 22:55:49, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det användare här som är intresserad av gräsdäck passade dessa lastare, samma dim. som dom levereras med 31/15,5-15?

Jag håller på undersöker möjligheten att köpa gräsdäck/grönytedäck och ju fler vi är desto bättre pris tänker ja.
Fördelen är ju såklart mindre påverkan på underlaget och troligen också bättre grepp på snö/is osv gentemot orig. traktormönster.

Skriv en kommentar vid intresse, jag återkommer när mer info finns.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sekas58 (trådstartaren)

#174 » 07:53:48, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har min maskin gått ca 60 timmar. Börjat krångla på växlingen. Vill inte alltid växla framåt, man får slå knappen ett par gånger. Detta händer aldrig bakåt. När man bromsar så ska den lägga sig i neutralläge, vilket inte fungerade igår. Någon annan med elektronisk växling, som haft liknande problem? Systemet är ganska enkelt, så jag tror inte det är så svårt att åtgärda. Ska samtidigt titta på möjligheterna att maskinen lägger sig i neutralläge när man drar i handbromsen, för den är lätt att glömma.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Joelstrandberg

#175 » 02:10:07, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte haft felet själv, men i manualen till min står att det är ett vanligt fel att metallspån fastnar i solenoiderna till växlingen och gör så att växlarna inte går i som dom ska. Nu är ju inte det en
ER08 men är ju troligen en liknande konstruktion..
Joelstrandberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:40, 10-12-2018
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70D

LeifAndersson

#176 » 08:55:10, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har de verkligen skrivit i manualen att det är vanligt med metallspån i oljan! I min värld är metallspån i oljan resultatet av ett haveri! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sekas58 (trådstartaren)

#177 » 10:41:12, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Men kineserna är dåliga på att tvätta ur sina grejer. Något som jag läst även i andra trådar. Så det är rätt mycket skräp kvar. I nya maskiner. Nu efter första bytet så ser det mycket bättre ut.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Foggy84

#178 » 18:59:26, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul läsning då jag nyligen fick hem min maskin också (wolf wl80 men som sagts tidigare i tråden samma maskin som de andra). Bara kört den två dagar för att flytta jord och grus på landstället men funkar klockrent!
När jag beställde tog jag hem två till för att fylla containern så är någon sugen så hojta till, har en kvar till salu. (Mest lönsamt om du ska köpa som privatperson då det inte finns någon moms att lyfta på min maskin)
Foggy84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:38, 07-04-2019
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Bear800
(Samma som wolf,everun, zl)

Filijox

#179 » 19:12:35, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foggy: Var finns den?
Filijox
 

jannejoel

#180 » 19:43:13, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Jo. Men kineserna är dåliga på att tvätta ur sina grejer. Något som jag läst även i andra trådar. Så det är rätt mycket skräp kvar. I nya maskiner. Nu efter första bytet så ser det mycket bättre ut.
Det handlar nog inte bara om att tvätta ur. Många maskiner av europeiskt ursprung kan ha en mängd metallspån i oljan vid första servicen. Verkar som tillverkarna insett att det är billigare att byta oljorna efter ett litet antal timmar än att färdigbearbeta/skölja ur minutiöst före leverans.


Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se