Man tager vad man haver närmast, verkar det som där.
(inte du alltså)
Nissen11 skrev:Hej!
Här komma en till som är på väg att köpa en ER08. Också ny med här.
Ha fått offert från 3 leverantörer, ska bestämma mig nu. Och ha lite frågor innan jag ska slå till:
Hittills ha jag haft en IH474, men den gå sådär…. . Jag är pensionerad snickare, men ha inget intresse att meka med bilen, traktor osv. Jag vill ha en fungerande, men prisvärd lastare
för snöskottning, transport och allt annat jobb som finns på vår gård här i Dalarna. Tillsammans kanske 100-150 timmar under året.
Mina frågor är:
1. Hur bredd är 08an? Stämmer det med 1500 mm?? Finns olika uppgifter.
2. Vilket skopa?? Funderar på Kellfris planeringsskopa 2 m bredd med avtagbart pallkrage. Då ha jag alltiallo, tänker jag rätt?? 2,2 m bättre…?
3. Den ska komma med däck 31*15.5-15, 35 mm enligt Polarprod. Jag kollade lite, men hittade inte den storleken någonstans…
Tror ni att fyrhjulsdriften och däck räcker för snöskottning?? Eller bättre med vinterdäck eller snökedjor eller kanske skruvdubb….Tyvärr ingen aning helt ärlig.
Tack för lite hjälp
Nisse
Fuskmek skrev:Det verkar lite stilla i denna tråden så jag lägger väl in lite för att hålla igång den.
Har kört lite med Swekip 1040n och har en del synpunkter på dess hydraulik. Har skrivit tidigare i en annan tråd om detta men det förtjänar att upprepas. Tycker att det är ytterst svårt att köra lastaren med någon sorts precision då hydrauliken är väldigt typ på eller av. Det vill säga det går nästan inte att smygköra utan det blir väldigt ryckigt. Är man försiktig och kör med lågt motorvarv kan man lyckas ibland men oftast blir det en skakig upplevelse.
Då börjar jag fundera om det skulle bli bättre om det satt någon typ av lastdämpning på den ? Någon som har det på sin maskin och kan ge ett omdöme hur det fungerar ?
En annan sak, hytten är väl trång. Inte för att jag är storväxt men jag måste fälla undan ratten så långt det går för att inte knäna ska ta i växelspakarna! Har råkat lägga ur växeln några gånger med knäet och på andra sidan rattstammen böjt startnyckeln! I det läget på ratten blir det svårt att se instrument och varningslamporna.
Då jag ändå är i närheten av ratten kommer jag på att fråga om denna maskinen har något helljus egentligen för det händer inget då jag försöker växla ljus som på en bil ?
Den sk instruktionsboken ger inte mycket information om detta eller egentligen om något annat väsentligt som man undrar över.
Lite mera gnäll från min sida men denna gången gäller det planeringsskopan från Kellfri som är väldigt svår att koppla på då fästena inte är rakt monterade så det blir mycket svårt att få i sprintarna. Ja det är tyvärr lösa sprintar och inte hydrauliskt lås på denna maskinen.
Men ska försöka använda skopan till lite sandning ändå. Gjorde en sandnings balk att sätta på,verkar fungera någorlunda men har inte provat så mycket än. Märks dock att det är en liten maskin för den blir ganska vinglig med sand i skopan så det gäller att ta det ganska lugnt i svängarna.
Lägger in några bilder på balken , blir inte speciellt vackert byggt men bara det fungerar någorlunda så får det duga.
Fuskmek skrev:Och omkopplingen till helljus sker genom att dra spaken uppåt ? Dvs den "fastnar" inte på gammalt sätt utan det är något relä som slår om på signal från spaken ?
Kan kanske vara någon säkring som löst ut. Men då kommer det till ett annat problem med denna maskin, säkringsdosan sitter på fel sida av rattpelarn. Går inte att se något utan att vika sig runt i en ganska obekväm ställning + att det inte finns markerat vad säkringarna går till varken i dosan eller i instruktionsboken !
Har kanske väl höga krav på den hydrauliska precisionen men då jag ska ploga bredvid parkerade bilar och med folk som går i närheten så känns den väldigt osäker.
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: Tom N och 6 gäster