Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Någon som har erfarenhet av Everun ER08?

318 inlägg • Sida 11 av 22
Diskutera hjullastare och minilastare här

sekas58 (trådstartaren)

#151 » 23:03:45, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen manuell växelspak om du har elmanövrerad växel. Sitter elektriskt styrda växelaxlar nere vid convertern.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk



Fuskmek

#152 » 08:24:39, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Om du ex vill köra en sopmaskin eller liknande redskap medhydraulmotor.

Har dessa maskiner tillräckligt hydraulflöde för att driva en sopvals? Tänker i första hand på Swekip 1040,n . Letar efter en liten lämplig lastare men tycker att informationen på Swekips hemsida är värdelös då de inte har några riktiga data på maskinerna utan mest flummiga uttryck!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

tommy f

#153 » 11:17:23, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info, kanon bra att få veta hur dem funkar direkt ifrån faktiska användare :thumme:
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

ryggskott1

#154 » 00:26:27, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:
sekas58 skrev:Om du ex vill köra en sopmaskin eller liknande redskap medhydraulmotor.

Har dessa maskiner tillräckligt hydraulflöde för att driva en sopvals? Tänker i första hand på Swekip 1040,n . Letar efter en liten lämplig lastare men tycker att informationen på Swekips hemsida är värdelös då de inte har några riktiga data på maskinerna utan mest flummiga uttryck!


Jag har en 1040, det är samma som en er08 eller zl08, bara swekip som tycker 1040 låter bättre, jag har inte dom exakta specifikationerna men hitta detta på en annons på blocket på en er08.

Utbyte: 60 l / min

Arbetstryck: 170 bar

Det gäller 3e funktion

1 person gillar det här inlägget.
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

Fuskmek

#155 » 09:05:35, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för info.
Då du säger att det är samma som ER08,men är inte 1040 utrustad med en 4 cyl motor medan ER08 verkar vara med en 3 cyl? Vad har den för effekt i hk ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

ryggskott1

#156 » 16:23:20, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Tackar för info.
Då du säger att det är samma som ER08,men är inte 1040 utrustad med en 4 cyl motor medan ER08 verkar vara med en 3 cyl? Vad har den för effekt i hk ?

Jo 1040 har en 4a på 50hk, er08 finns med båda motorerna

1 person gillar det här inlägget.
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

Mange76

#157 » 13:40:46, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sekas58 skrev:Om du ex vill köra en sopmaskin eller liknande redskap medhydraulmotor. Så drar man spaken till ändläge så stannar den där tills du petar till den för att gå tillbaka. Detta finns inte på min tredjefunktion då den fjädrar tillbaka när jag släpper spaken. Något jag vill ha på svängen på snöbladet. Därför kör jag tredjefunktion på bladet.


Missat att du skrivit om detta, men tack för infon. Är det bara 4e funktion som har det läget där den stannar i ändläge? eller har du gjort ändring på din? Blir ju lite drygt om spaken stannar i ändläge på en vikplogs ena vinge tex.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mange76

#158 » 13:46:46, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har även jag beställt en lastmaskin, Everun ER-08 genom Nykyrkamaskin.se. Bra pris och bra bemötande var avgörande. Får dock vänta tills i Maj innan det blir hämtning i Motala. Tog en med elväxel, kändes som ett stort plus.
Köpte inte planerskopan där, utan blir en Kellfri, dock var dom slut just nu.
Letar plogblad till den nu, funderat båda på vikblad och diagonal. Viken blir ju rätt mycket tyngre. Vill helst få en som har horisontell pendling, för att avlasta maskinen/lastaren så mycket som möjligt. ökad följsamhet.

Vad har ni andra för plogar: vik/dia? pendling? märke? nöjd? pris osv?

1 person gillar det här inlägget.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tommy f

#159 » 18:07:44, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog och beställde en nu jag med :) Vart en ER08 här med, räcker gott till ändamålet.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Mange76

#160 » 18:59:42, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul att fler köper denna maskin, våga trots att man får höra att det bara är skit med kinasaker.
Det verkar ju trots allt vara ganska stor omsättning på maskiner hos dom som säljer, och man för förboka för att få en.


Detta är också ett perfekt ställe att samla all info vi kan få ihop om ER08, även andra maskiner givetvis.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tommy f

#161 » 20:25:17, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är alltid snack om saker och ting :) det är klart, ska man sitta och lasta bärlager 8 timmar per dag i en grusgrop så är det ju fel maskin, men har man andra ambitioner så funkar det garanterat bättre en att handskotta i vart fall! Själv ska jag sitta och peta på villa tomter nån gång ibland och skotta snö till fastighetsägare (villatomter) och att då lägga flera 100 tusen är inte aktuellt.

Vidare så har vi sedan tidigare en kines fyrhjuling som vi köpte ny 2012 (en SMC 700), och den har funkat jäkligt bra igenom åren utan några större bekymmer, men snacket var lika då.. att man skulle ångra sig, och att de bara va skit.. Jag har aldrig ångrat den maskinen! Skulle till och med kunna köpa en till om det var så. Men så nyttjar jag den mest till gårdens olika jobb också, och där är den kanon! Don efter person, eller snarare uppgift. Och morsan hade en Allrod 500 i 10 år på deras hästgård som bara gick och gick! Finns ingen anledning att betala 2-5 gånger priset för någonting man inte har behov av. Det för tankarna till den där reklamen som gick förut om tanten som hade en super dator.. som hon bara spelade patiens på :D

Blir säkert bra, annars får man väl skruva och svetsa lite om inte annat, precis som på en begagnad maskin i samma prisklass!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
tommy f
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:02, 02-11-2012
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Everun ER08 lastmaskin -19
CX10t -minigrävare -19
Volvo bm 350 boxer traktor -66
Jcb 3c traktorgrävare -68

Mange76

#162 » 10:40:47, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommy f skrev:Ja det är alltid snack om saker och ting :) det är klart, ska man sitta och lasta bärlager 8 timmar per dag i en grusgrop så är det ju fel maskin, men har man andra ambitioner så funkar det garanterat bättre en att handskotta i vart fall! Själv ska jag sitta och peta på villa tomter nån gång ibland och skotta snö till fastighetsägare (villatomter) och att då lägga flera 100 tusen är inte aktuellt.

Vidare så har vi sedan tidigare en kines fyrhjuling som vi köpte ny 2012 (en SMC 700), och den har funkat jäkligt bra igenom åren utan några större bekymmer, men snacket var lika då.. att man skulle ångra sig, och att de bara va skit.. Jag har aldrig ångrat den maskinen! Skulle till och med kunna köpa en till om det var så. Men så nyttjar jag den mest till gårdens olika jobb också, och där är den kanon! Don efter person, eller snarare uppgift. Och morsan hade en Allrod 500 i 10 år på deras hästgård som bara gick och gick! Finns ingen anledning att betala 2-5 gånger priset för någonting man inte har behov av. Det för tankarna till den där reklamen som gick förut om tanten som hade en super dator.. som hon bara spelade patiens på :D

Blir säkert bra, annars får man väl skruva och svetsa lite om inte annat, precis som på en begagnad maskin i samma prisklass!



Precis, håller helt med dig, det är en kinaskräck som är rätt extremt ibland när man pratar med folk. Men själv har dom aldrig haft en kinamaskin öht.
Och alternativet är ju inte en ny maskin för 500+ om man tittar på en maskin för 120+, alternativet blir isf en 20 år gammal "dyr" maskin med 3-5000timmar, alltså i behov av diverse åtgärder och reparationer. Garanterat.

Många pratar om att man får vad man betalar för men det är något jag inte tycker stämmer längre i många lägen. Köpt både däckmaskiner och 2-pelarlyft av kinamärke, fungerar utmärkt, inga som helst problem, haft dom i 2 år nu, mycket nöjd, och för knappt halva priset av europeiska dito. Köpte mina via Anabint.se, kan verkligen rekommendera deras lyftar/däckmaskiner.
Blir en till billyft från dom nu i sommar, en saxlyft.

Har samtidigt kollat på "kvalitetprodukter" när ja skulle köpa billyft och fanns en del tveksamheter även på dom, men det vill dom inte veta av när man påpekar.

1 person gillar det här inlägget.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

micko65

#163 » 14:44:30, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Jag följer denna tråd med stort intresse då jag själv har funderat på en ER08. Jag har idag en MF 240 med ett Holms diagonalblad men det funkar inte riktigt så bra som jag skulle önska och därför vill jag har en modernare maskin med lite större användningsområde. Enligt mina bedömningar så är en ER08 den perfekta maskinen för mig. Lite snöröjning men möjlighet att använda skopa för att flytta på snön när den kommer i större mängder.

1 person gillar det här inlägget.
micko65
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:20, 14-02-2018
Ort: Djurmo, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 240 -84

Mange76

#164 » 23:44:16, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på ett beg. diagonalblad nu till min maskin, 240cm Bonnet i nyskick. :buga:

Hoppas nu att kinesisk sms/trima är samma som våran SMS/Trima…. :svettas:

Nu blev det ju inte lättare att vänta på resten precis


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Mange76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:09, 04-03-2019
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sekas58 (trådstartaren)

#165 » 11:14:22, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvaliten har nog förbättrats avsevärt de sista åren. Exempelvis kom även de små maskinerna med converterlåda, tror det var -17. Vilket är klart mycket bättre än hydrauldriften, vilket jag hört rätt snabbt blev varmgång på, dessutom konstanttryck, vilket gjorde dem ryckiga. Jag skulle inte ha några större problem att lasta bärlager 8tim med min. Det enda som jag sagt tidigare är motorljudet. Hörlurar på alltså eftersom det ligger på 90dp vid lite varv (egen mätare), trotts stängd dörr. Jag upplever inga problem med styrkan på min 3 cyl motor. Men Hydraulkopplingarna kan bli problem när ni köper redsakp som inte är kinaredskap. Jag fick göra om mina till svenska kopplingar. Kinakopplingarna är lite för stora och gängningen är mm medans de svenska är tum. Men kolla detta med er leverantör innan leverans. När det gäller fästet är det Trima på min och det fungerar perfekt. Kul att tråden lever och frodas. Bra att vi byter erfarenheter, eftersom importörerna är ganska dåligt pålästa. Kolla tidigare inlägg och bild från mig på filtret till convertern som sitter extra på de med elmanövrerad växling. Tog ett tag att reda ut med Möremaskiner, men nu är vi nog lösningen nära.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sko3ld och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se