Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Renovering Volvo 4200b

141 inlägg • Sida 4 av 10
Diskutera hjullastare och minilastare här

ojje (trådstartaren)

#46 » 18:54:54, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmmmm, blev lite mätande samt fräsövning idag :cool:

Bild

adapterplåt d45b/Cummins :grin:

Bild

insugsbultarna infälda i adaptern så de inte kan skramla loss och ramla in i motorn :mrgreen:

Bild

nåra timmars jobb med en hel del klurande men i slutänden ser det lovande ut :thummar:

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön



ojje (trådstartaren)

#47 » 20:32:03, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag och mer tid framför Sajo'n (det där med att köpa på sig en komplett verkstad med alla maskiner är ju som möms det :cool: ), grovfräser profilen till locket/adaptern mellan cumminselementet och aluröret på d45b'n :grin:

Bild

vinklar och kör ur för anpassning på formskillnader (d45 har octagonal profil och cummins rektangulär OCH jag vill ju släppa igenom så mycket luft som möjligt) :mrgreen:

Bild

testmontage och ser om jag tänkt rätt :smile:

Bild

under monataget passade jag även på att bygga om anslutningen till vevhusventilationen (någon tidigare ansåg att en 17mm hylsa är optimalt som anslutning men den blev som ivägen) är lite undrande varför volvo satt vevhusventilationen före luftfiltren på sina hjullastare :klia: , det borde ju bara klogga igen luftfiltren fortare och ge mindre undertryck i motorn .... eller är tanken att oljedimman ska fastna på filtren och rena luften bättre :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

treaser2

#48 » 19:05:52, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är väl stolen klar sen länge men såhär ser orginalsitsen ut för instruktör.
Bild
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

ojje (trådstartaren)

#49 » 21:30:38, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kör vi lite "updates" (till förtret för er alla som tröttnat på eviga pulande med denna gamla BM :mrgreen: ), efter en hel vinter av plogande började maskinen bete sig lite skumt (startade på 3 burkar och vill gå så en längre tid), spridarfel har jag redan konstaterat på 3'ans burk och samtidigt lagt märke till rätt mycket vevhusventilation (sotskärning på 3'ans burk kanske :klia: ) … nåväl, som jag brukar säga 'all in or not at all' så idag blev det beställt nya foder, kolvar, lager, alla packningar samt nya spridarspetsar vilket landar slutet av veckan :cool: .
Kvällen blev lite pyssel med den tröttaste spridaren och se om jag kan få liv i den (om jag ändå ska riva motor så är det värt att lossa spridare nu och ev. sabba spridarhylsorna för lite testkörning OM jag missat nåt i min diagnos :mrgreen: )

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

Turbodiesel

#50 » 22:48:08, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevhusventilationen ska troligen inte gå till insuget alls, det är nog en tveksam efterhandskonstruktion. Ser det strikt original ut?

Har förövrigt aldrig någonsin sett en tillverkare som lett in vevhusventilationen på utsidan av ett pappersfilter.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ojje (trådstartaren)

#51 » 10:32:18, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vevhusventilationen är nån form av efterhandskonstruktion som jag tror det blev på första försöket till 'miljömaskiner' :mrgreen: , men efter foder/lagerbyte så blir det öppen vevhusventilation :cool:
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#52 » 10:39:09, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från vinterns sista snökörning, 3dm blötsnö under nåra timmar :mrgreen:

Bild

Bara nåra hundra meter kvar till vändplan :cool:

Bild

Även med den från fabrik rätt trötta d45b'n (och säkert rätt mycket tröttare efter ca 13000h) samt den lite stora vikplogen så gör 42'an rätt för sig :grin:

Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#53 » 22:09:35, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ooooh, paket ... till mig (eller ja till 42'an egentligen), foder/kolvkit, alla packningar, nya spridare samt nya lager .... this is going to be great :mrgreen: (någon som renoverat en d45b som vill delge "bra att veta"/"fallgropar" mm.) :klia: :grin:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#54 » 20:48:01, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag nya möjligheter, råkade ramla över en uppsättning arctic 17,5R25 till rätt kurs ... trodde det var något "junk" och betalade därefter och läser på däcket/nätet då jag kommer hem att det är "proffsdäck" från Norge :mrgreen: :cool:

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

63an

#55 » 20:55:48, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drar i alla väglag.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ojje (trådstartaren)

#56 » 23:05:35, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det bli hög tid att ta tag i kolv/foderbytet och "rumpan" på 42'an har börjat bli avklädd :vissla:

Bild

Ser ut som det finns lite mer plats än jag trott där inne, gör det att få ner oljetråg och göra foderbytet på plats eller är det bäst/enklast att lyfta ur ?? :huh:

Bild

Tror jag ska passa på och fixa till all plåt som fått en del stryk av saltkörningen under sitt tidigare liv då allt ändå är lossplockat :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

63an

#57 » 08:52:16, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var nog en ägare som tänkte att de ryker för mycket med originalventilationen å gjorde om det hela å de blev så himla bra mot förut (som ny igen) Finns folk till allting :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ojje (trådstartaren)

#58 » 20:53:27, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt mycket oljesöl även på andra sidan :mrgreen:

Bild

Nåra liter avfettning och brakcleen senare så börjar det se ut som en motor och jag får privilegiet att handdra den ..... en cylinder har tydligt blåsljud ner till vevhuset och inget större motstånd, undra hur den ser ut egentligen :uupps: :huh:

Bild

Hoppas motor och maskin blir separerade inom nån vecka så jag får svar på vad den råkat ut för :grin: , nån som har nåt trivsamt tips vid delning av motor och låda ? (ser att det finns en spillretur från sprängkåpa till låda som jag måste komma ihåg :cool: )

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

Turbodiesel

#59 » 21:24:42, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ordna med något stöd under växellådan, annars är det bara att dra isär. Turbinen möter svänghjulet med en kuggförbindelse & centrumtapp, den behöver alltså inte handgripligen lossas från motorn som i många andra fall. Var dock försiktig så att det inte bryter åt något håll.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ojje (trådstartaren)

#60 » 13:50:29, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag å påét igen, atilan får tjänstgöra som lyftställning :mrgreen:

Bild

Mer dynga = mer avfettning, mer högtryck :cool:

Bild

Nu börjar det så smått dra ihop sig för delning, tack Turbodiesel för info'n om turbin kontra svänghjulet :grin: , nåt mer jag kan behöva veta ? (finns det något bra/bättre sätt att ha motorn på vid renovering på sidan om ?)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se