Allt detta tyder ju på att det mesta av det
bränsle som dieselpumpen skickar in i motorn via spridarna, inte brinner upp utan skickas ut som oförbränd dieseldimma genom avgasröret.
Och om motorn nätt och jämnt går, och inte kommer upp i det
varvtal som pumpens varvtalsregulator för tillfället är inställd på (t ex normalt tomgångsvarv), så kommer ju regulatorn att dra på så mycket bränsle den kan.
Verkar motorn gå på alla cylindrar (alla avgasportar blir lika varma)?
Har den kompression på alla cylindrar (det hörs tydligt om man kör på startmotorn under sådana förhållanden att motorn inte kan/vill starta)?
Insatsen i rören som sitter fast på spridarhållarna skulle nog kunna vara någon form av spaltfilter. Det är inte tillrådligt att skruva loss de där rören eller skruva isär spridarhållarna, utan att iaktta noggrann "dieselhygien" - alltså tvätta ren allting NOGA utvändigt innan man plockar isär sakerna, hålla till på ren arbetsbänk med rena verktyg och rena händer, ingen dammande verksamhet i närheten osv.
En möjlig felorsak skulle kunna vara om insprutningstidpunkten är totalt felinställd, så att bränslet sprutas in under avgastakten, det mesta av det går direkt ut i avgasröret och bara en liten del finns kvar i cylindern inför nästa kompressionstakt då det har chans att antändas.