Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Vad ska man tänka på om man ska kolla på en 4300?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

tortap (trådstartaren)

#1 » 17:33:08, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker kika på en Volvo BM 4300 som ligger på blocket. Väldigt knapphändig information men jag tänker att jag åker och kollar. Jag tror att det är en tidig 4300. Finns det några riktiga minor man kan gå på vissa år eller funkar även första generationen? (om det nu är det). Vad bör man kolla specifikt?

Jag kanske kommer till sans och inser att jag kan leja bort snöröjningen men jag blev liksom sugen på egen lastare :myzsko: Men helt grön på det här. Bara kört nyare maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



Björn.O

#2 » 18:29:36, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att alla fyra växlar driver och att transmissionsoljan inte ser förjävlig ut och luktar brända lameller.
Finns även en liten oljesticka för fördelningslådan.
Om bromsskivorna har grov rost så kan ena eller båda kretsar ha varit döda en längre tid och det kan vara ganska mycket jobb att fixa igång.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

LeifAndersson

#3 » 18:33:09, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ska du kolla motor sedan kommer ingenting och ingenting, sedan transmission, bromsar och titta efter rost i nämnd ordning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tortap (trådstartaren)

#4 » 21:51:03, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tackar för svaren. Kikat lite i handböckerna som gick att ladda ner så har väl hittat nivåstickor och påfyllningar men hur avgör man egentligen om motorn är ok mer än det man kan se på ytan. Egentligen skulle man väl mäta en del tryck också men det har jag inga grejer för. Det här blir spännande :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

AN

#5 » 00:09:20, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Först ska du kolla motor sedan kommer ingenting och ingenting, sedan transmission, bromsar och titta efter rost i nämnd ordning!


Bara för att vara nyfiken. Är det en dålig motor i dem, eller problem med reservdelar? För det är väl den där TD45an i dessa?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#6 » 00:20:28, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD42, i alla fall i de första. En något plågad motor i en så stor maskin.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#7 » 00:23:08, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:TD42, i alla fall i de första. En något plågad motor i en så stor maskin.


Ok.
Men TD42an är väl ingen dålig motor? Bara att den är för liten till denna maskin?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#8 » 01:15:14, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, någon genuint kass motor är det inte, men min åsikt är att den är för liten, och därför får kämpa rätt hårt i den stora klumpen till maskin.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#9 » 08:27:37, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alldeles för stort effektuttag ur den motorn under de förhållande den får jobba i den maskinen! Det är som att "skruva på" en motor alldeles för mycket och köra den stenhårt kontinuerligt sedan! TD 42 är tvärt om en riktigt bra motor annars, faktiskt en utmärkt 95hp motor, men sedan blev det för lockande att ta mer effekt ur den ursprungliga motorn och det gick inte bra, då modifierades den till TD 45 och inte blev det bättre för det, inget av vikt modifierades utan grundkonstruktionen som redan var överbelastad blev kvar och rätt snart fasades den sista riktiga BM motorn ut ur produktion. Det var lite tråkigt när det var en bra motor som piskades till döds i jakt på hästkrafter, för att det saknades en motor konstruerad för den effektklassen. :sad:
I en T700 är den motorn utmärkt, där har den en behaglig tillvaro och bara går och går men det var för att gå i den miljön den konstruerades! På slutet var den så påskruvad i bl.a. 4300 att den fick rökbegränsare långt innan ordet "miljömotor" ens var påtänkt! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bygert

#10 » 11:15:36, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utöver det som sagts tidigare så leta glapp. Bör helst vara två personer, en ruskar och en kollar midja, styrcylindrar och lastare. Lite glapp kan bli pengar och tråkigt jobb men har det gått för långt så kan det bli riktigt jobbigt att hantera.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tortap (trådstartaren)

#11 » 17:39:58, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå då har jag varit och inspekterat. Det var en tidig en, tillvnummer på 1206. Alla vätskor såg väl helt ok ut kan jag tycka. Färdbroms renoverat vid nåt tillfälle, byggde och höll tryck etc. Nojjig av Leifs uppmaning om motor så fanns där ett frågetecken. Startar och går helt ok. Men ett slags ihåligt eller hamrande ljud fanns vid kallstart som sedan tystnade. Vad kan det vara?

Svart olja i lufttanken på höger sida, någon liter. Var kommer den ifrån och hur allvarligt är det?

Fuktar lite här och var kring motor och även några tuber men det kanske är att vänta på en 40 år gammal maskin.

Såklart glapp i lastaren lite här och där, någon riktig ful lagning med en enkel tapp utan smörjning. Ska ju mest snöröja så det är inte någon jätteprio att det är 100%. Även om det kan kosta att laga så kan man också köra vidare utan att det egentligen slits sååå mycket mer.

Jättesvårt. Kunde säkert funka helt ok i åratal utan en enda åtgärd på gården men det är inget man gärna tar på sig jobb med. Skambud hade säljaren redan fått :)

Edit: däcken är ju sopslut och minst tre olika sorter. Men tom. det skulle duga för ändamålet tror jag.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

LeifAndersson

#12 » 18:15:01, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du svart olja i en kretstank på sidan så lär du ha våttanken som sitter framför bränsletanken full av olja från kompressorn. Den luftkylda kompressorn på de maskinerna är alltid mer eller mindre slut när de inte är något vidare ens som nya! Med dyr som fan att byta ut är de trots den simpla konstruktionen.
Men som vanligt: Ta med någon som är bekant med den aktuella maskintypen när du tittar på en gamling! Det lönar sig alltid!! Drar man på sig ett meningslöst exemplar så blir det ett dyrt misstag. Och är den lite taskigt underhållen i detaljer man ser med blotta ögat så lär det inte vara bättre med lite mer dolda detaljer, och det är ofta det där dolda som kostar de största slantarna att fixa till.
Tänk så här, här står jag och har lite dålig koll, varför har ingen med bättre koll inte då redan köpt maskinen om den är prisvärd? Det kanske finns sina skäl att det bara blivit skambud, det lär inte bero på att det är idioter som bjudit på objektet tidigare! Så har flera redan backat på objektet så tänk dig för!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se