Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Problem med tryckreducerar/överströmningsventil på Volvo BM 4200B

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Johman73 (trådstartaren)

#1 » 10:14:50, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Hoppas att alla är på hugget så här i sommarvärmen.
Jag är ny på detta forum och skulle behöva hjälp/vägledning.
Jag har en Volvo BM 4200B från 85 med svag hydraulik.
Problemet har jag spårat till en trött/defekt tryckreduceringsventil/överströmningsventil.


Glad i hågen så köpte jag en ny hos Olssons, men tyvärr så visade det sig att Volvo har använt 2st olika varianter, där min typ inte verkar finnas som reservdel.
Modellen som finns att köpa är ca 8mm längre än originalet, vilket gör att den inte går att skruva in fullt ut.

Jag har även varit i kontakt med Swecon, men tydligen så har repsats/delar utgått från deras lager.

Är det någon på detta forum som varit med om något liknande, i så fall, hur löste ni detta?
Bild
Johman73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:15, 28-06-2018



Turbodiesel

#2 » 18:30:54, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där känns bara som en del av överströmmaren, du har väl en slid/kägla under denna detalj? kolla i så fall om den ska ha ett pyttelitet hål, sätter det igen sig stänger aldrig överströmmaren ordentligt = lågt tryck.

Har du VHB:n öppen så får du gärna fixa in lite bilder från den, beträffande överströmmaren. Den finns i downloads om du inte redan hittat dit.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johman73 (trådstartaren)

#3 » 21:10:13, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att det bara är en del av överströmmaren på bild.
Skall plocka isär i morgon och kolla ifall det är något hål i sliden, tänkte inte på det när jag hade isär den tidigare.

Ska lägga upp ett antal bilder på den.

Tack så länge för hjälpen.
Johman73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:15, 28-06-2018

Turbodiesel

#4 » 21:33:23, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet ska se till att trycket tar sig upp på baksidan av huvudkäglan och hålla ner den mot dess tätyta. När den lilla fjäderbelastade käglan du skruvat loss öppnar till tank gör den trycklöst bakom käglan och den öppnar till tank. Hade hålet varit större räcker inte den lilla grunkan du skruvat loss för att öppna huvudsliden fullt, och är det täppt blir det inget tryck bakom den, utan det läcker ut till tank.

Konstruktionen du har kallar jag pilotstyrd överströmmare, den har ett mer stabil trycknivå när den väl öppnat, nästan oberoende av pumpflödet. Den direktstyrda varianten med jättefjäder varierar trycket betydligt mer med oljeflödet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johman73 (trådstartaren)

#5 » 22:04:29, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Menar du den lilla ventilen längs till vänster?
Glömde totalt att kolla om något "pilot hål" i den när jag plockade isär den tidigare.
Johman73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:15, 28-06-2018

Turbodiesel

#6 » 22:47:12, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara detaljen framför den klenaste fjädern som är försedd med stryphålet jag skriver om, borrat hela vägen i centrum av den.

Är det käglan/nålen till höger som läcker borde det synas på tätytan på den, respektive dess säte.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jevlar

#7 » 21:57:37, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johman73 skrev:Bild
Menar du den lilla ventilen längs till vänster?
Glömde totalt att kolla om något "pilot hål" i den när jag plockade isär den tidigare.


Bild
Fattas ju en pryl för att det ska vara komplett på din bild?
Har du den utanför bild eller saknas den?
Nr 59 tänkr jag på.

Nr 62 bör ha ett genomgående hål som spetsen på 67 tätar, det är också där slitaget brukar bli, men det kan gå att slipa till ytorna
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Milin och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se