Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Storlek på hjullastare för pallhantering från lastbil

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 18:46:59, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar nu på en firma jag har köpt o kommer överta i höst.
Man lastar mycket pallade varor av och på lastbil.
Idag sköts lastningen av en 4tons eltruck med 2.50 gafflar som tar 2 pallar i taget, enligt nuvarande ägare är detta mycket effektivt med två pall åt gången. Tyvärr tycker jag det tar en jäkla tid och att många pallar skadas. Lossning av 28 pallar tar cirka 45 minuter och truckföraren (som är ganska van) håller o tittar mycket då lagom tiltning med så långa gafflar är svårt.
Jag tänker att en smidig hjullastare som tar enkla pallar lossar på halva tiden utan att ta sönder en enda pall. En hjullastare går ju mycket stadigare.
Tänker jag rätt ?
Man vill ha så liten o smidig maskin som möjligt (pallarna väger 1200kg) klarar en L35 jobbet att lasta innerpallen på lastbilsflaket?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Åsa-Nisse

#2 » 19:02:48, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nope!
En lastmaskin kan mycket men då blir inget riktigt bra. Den är bäst på att ösa med skopa.
Truck är byggd för gaffelhantering och är bäst på detta om man bara har en erfaren pilot. Svänger snävare och är betydligt stadigare är en hjullastare på sina hårda hjul.
Hur kan du tro att en hjullastare ska kunna lossa 28 pall enstyck på halva tiden mot en truck tar två och två. Jag tycker att du ska nog sätta dig i ett hörn och fundera en runda till.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Claes Folkesson

#3 » 19:16:29, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelgafflar till hjullastaren!
Är det mest eurpall räcker det bra med fasta gafflar samt en enkelgaffel till småpill.
Så stor hjullastare du får plats med :-)
Nackdelar är att det går år stor plan, en truck vrider ju bara in bredvid bilen.
Mycket bättre komfort i hjullastare.
Dubbelgafflar i bredd givetvis, långgafflar på hjullastare är inte kul.
Märks det att jag är gammal hjullastarförare!
Lastade fyra pall i bredd, 8 gaffelben alltså.
Mkt bättre sikt i lastmaskin men dyrare timkostnad.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Claes Folkesson

#4 » 19:29:22, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående tiden behöver du en sitta i en vrå och fundera.
Beror ju givetvis på mkt omständigheter men mer än en minut per pall bör det inte ta att bara lyfta av och ev ställa i en port tex.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Alrik

#5 » 23:37:34, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pallgods skulle jag säga är lättare med truck. Ser inte problemet med att köra två pallar samtidigt och att de ska bli mycket skador.

Körde ofta tre pallar med truck när man lastade om mellan lastbilarna för att optimera lastningen. Allt från senap till cement och fullstora virkespaket.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Joe

#6 » 16:44:00, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skadas pallarna? "Van" truckförare är absolut inte samma som en bra truckförare!
Tiltindikator ordnas enklast med en bit vajer, brythjul och en fjäder.
Har både truckkort och dito för hjullastare och ska man lossa helt vanliga europall så kör jag hellre truck.
Finns dubbelgafflar för truck också, har dock inte provat dubbelgafflar och långgafflar samtidigt men borde fungera om det är långa transportavstånd.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

161A

#7 » 17:22:04, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nackdelen med truck är att du sitter lågt och ser inte över pallarna. Fördelen med truck är den vänder snävt.
Fördelen med lastmaskin ( i rätt storlek, 8 ton och uppåt) är du har bra sikt, fördelen med midjestyrd lastmaskin är att du kan vända pallarna på flaket. Med 1,50 gafflar kan du ta 2 Europa pallar åt gången ( om du tar dom på bredden )

Jag har både truck och lastmaskin. När jag ska lasta och lossa pall från lastbil tar jag lastmaskinen alla dagar i veckan

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

bert

#8 » 18:30:31, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skall ta 2 pall åt gången så bör det väl va fördel om det är lastat på samma sätt med så pallarna verkligen är i linje
Har själv kört lite hjullastare med långgaffel och då gick det ju alltid och knixa lite på ratten så lyckades man lirka in dom
Men det gäller och tänka sig för det är väldigt lätt och fixa nya ventilationshål i lastbilens lämmar/skåp
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Henric Johansson

#9 » 18:38:13, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört mycket mer truck än hjullastare.
Har du ett hårt underlag, asfalt, då hade jag valt truck
Är det en grusplan så krävs stora maskiner för att det ska flyta ok
Lossade stålrullar med en 12 tons trick på grusplan , då fick man parera med gaffelförskjutning och tilt hela tiden.
Mitt tips är att en så stor maskin som ytan klarar av, truck om det är bra underlag.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Mattias Petterson

#10 » 20:15:09, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Truck är ju smidigare, finns ju en anledning till att alla godsterminaler kör truck
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#11 » 20:45:09, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där det är trångt och bland pallställ o skit ska man nog ha truck. Ska man kliva i och ur mycket, är ju en liten truck lättare att gå in i och ur.

En hjullastare är ju mera anpassningsbar. Tar större ojämnheter och man ser ju bättre på lastbilen. Går att lasta o lossa andra grejer också. Den kan man ju ha till andra arbetsuppgifter också, plogning?

Att terminaler kör truckar är nog för att de är mindre och billigare, sen tjänar man väl sämre som truckförare kan jag tro??

Tror man kan drifta två truckar på en hjullastare.

Sen ska man tänka på att en hjullastare som är midjestyrd blir lite vinglig när man styr och har last på.
Sticker lasten ut långt(nu är det ju pall) så blir det ännu värre.
Så hjullastare ska man nog ha så stor som möjligt.

En L50 med hydrostat är nog trevligt om det inte är mkt vägkörning.

Jag är bara lekman men umgås med en hel del företagare och även chaufförer.


Mina fem ören.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Wizzman

#12 » 22:43:53, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hårdgjord yta är en truck överlägsen hjullastaren om föraren är van och det gäller pallhantering - jag har en hel del erfarenhet av båda delarna.

Men trucken ska ha gaffelspridning, sidoföring och frilyftsstativ (om det är möjligt) för att bli smidig och ha bra sikt.

Lossning av 28 eu-pallar som står vettigt lastat och inte är staplat på vartannat (väger pallarna 1200kg lär de inte vara staplade) ska gå på 10-15 minuter MAX med ovan förutsättningar. Det är ju ett drömlass att lossa! Det är 14 lyft som borde ta max 30 sek/lyft om man bara ska ställa av godset på backen intill lastbilen.

Har varit truckförare på godsmottagning på en stor industri, och det är lastbilarna som är lastade upp till taket med helpall, halvpall och större gods om vartannat som tar tid att lossa.

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Jimmy Nilsson

#13 » 02:52:23, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har truck och lastare. Men när det ska lossas pallar från trailer så tar jag alltid baklastaren. Egentligen det enda jag tycker den är riktigt bra till. . En nästan terrängående truck.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se