Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hjullastare med längre lyftarmar?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

mats_o

#16 » 17:27:44, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HUr ser möjligheterna ut för ett steg större maskin men normal bom? Tänkte att det bör bli ungefär samma sak i lyfthöjd men den kanske blir för stor/tung
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mats_o

#17 » 17:32:41, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller när jag tänker ännu mer. Det finns/fanns ju förlängningsarmar man satte i redskapsfästet. Skulle något sådant kunna fungera ihop med en "vanlig" maskin
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#18 » 20:27:11, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Så vad blir domen för en nötbonde, long boom, högtippande skopa(vid gödsellastning), midjestyrd teleskoplastare eller vanlig fyrhjulsstyrd teleskoplastare? Har ingen egen erfarenhet av teleskoplastare men jag tycker ju nog det är ett steg bakåt när inte skopan följer körriktningen som på en midjestyrd maskin. :klia: Bara det här med att ta pallar som står snett i ankomstriktningen talar ju för midjestyrt skulle jag tycka. Men så värst mycket pallhantering sker kanske inte på nötgården...
Jag hade sagt midjestyrd med teleskop om det inte gällde en teleskopare med trepunkt och kraftuttag då kan mångsidigheten avgöra till dennes fördel.

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

ja-bond77 (trådstartaren)

#19 » 20:49:44, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Fyrhjulsstyrt eller midjestyrt är enbart är en vanesak , jag har kört många tusen timmar med teleskopare med fyrhjulsstyrning blir ställd när jag sätter mig i en midjestyrd maskin. Jag kan ju inte lyfta förbi.
Göran i Björnarbo


Det där tolkar jag så att du inte kört tillräckligt med midjestyrt för att kunna dra full nytta av midjan... Å andra sidan ser jag väl ingen stor nytta med att kunna "lyfta förbi" heller. Av samma orsak då(för mig).
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#20 » 23:33:34, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl ställa mig bredvid Göran och försvara fyrhjulsstyrda teleskopare. Jag köper helt resonemanget med att lastaren följer körriktningen vid t.ex. snöplogning bättre med midjestyrt, men omkopplingsmöjligheten mellan fyrhjulstyrning och krabbstyrning (samt givetvis tvåhjulsstyrning) gör maskinen fantastiskt smidig. Min rätt stora teleskopare har en innerradie vid maxsväng på 1,2 m (!) och ytterradie på mindre än 3,8 m. Detta tycker jag är fantastiskt lite för en så stor maskin. Jag kan ta 3 ton 12 meter upp i luften, eller 1 ton 8 meter framför maskinen.

Ni pratar om hur smidiga midjestyrda maskiner är vid pallhantering. Hur kul är era maskiner att ta den främsta pallen på lastbilen när man bara kommer åt bakifrån? Jag kan ta den, kan ni? :djaevul:
En situation jag själv hamnade i. Stod pallar med råspont (långa alltså) i en innerhörna mellan två hus. Om jag hade svängt vänster med fyrhjulstyrningen hade jag tryckt lastaren med lasten in i husväggen, hade jag svängt höger hade bakändan gått in i husväggen. Men med krabbstyrning gled jag bara lugnt och försiktigt bakåt och ut från husväggen. Efter någon meter slog jag om till fyrhjulsstyrning igen och kunde köra dit jag ville. Här vet jag inte hur en midjestyrd maskin hade reagerat, men jag misstänker att det hade blivit samma resultat som om jag hade kört med fyrhjulsstyrning.
Personligen är jag skeptisk till att belasta en teleskopares lastare med sidokrafter, t.ex. snöplogning. Lastarens infästning är mycket smalare än på en vanlig lastmaskin, samtidigt är lastaggregatet mycket längre, så det blir massa mer moment på infästningen. Men jag vet andra teleskoplastarägare som hävdar att det fungerar utmärkt att ploga snö. Finns massa fördelar. t.ex. att kunna trycka snövallar långt utanför vägbanan. Ställ maskinen lite snett med krabbstyrningen och kör ut stickan en bit så kan man ploga ut snövallen flera meter när man kör framåt.
Om man kör på känslig mark eller mark med dålig bärighet så kan man också utnyttja krabbstyrningen så främre och bakre hjul inte går i samma spår.
Åter till pallhantering. Som jag ser det bör en midjestyrd maskin stå helt rakt när man tar av gods från t.ex. en lastbil och sedan backa rakt bakåt. Annars rör sig godset mycket i sidled och kan slå emot annat gods eller bilens sidor. Alternativet är att, om man har bakänden svängd, backa och svänga mer och mer tills godset är utanför bilen. Samma sak gäller för fyrhjulsstyrda maskiner, men här åker inte gafflarna en massa i sidled vid minsta rattutslag. Det är också mycket lättare att korrigera i sidled när man ska köra in lastaren i bilen tack vare krabbstyrningen om man behöver precisionen. På tal om precision, hur kul är det att få in gafflarna i en pall om underlaget är ojämnt? Med teleskoparen står man still med maskinen (om det behövs kan man nivellera upp den med stödbenen) och kör ut stickan för att därigenom få en jämn och lätt kontrollerad lastning.
Får väl också nämna det uppenbara, fördelarna av att kunna nå långt fram och högt upp. Används jättemycket av mig. Jag skulle nog vilja påstå att 75% av allt jag gör med min maskin skulle vara omöjligt med en vanlig hjullastare, men ytterst få saker jag hade haft behov av hjullastaren till som jag inte kan göra med teleskopare eller mina andra maskiner.

I ärlighetens namn bör jag väl också nämna nackdelarna som jag ser med teleskoplastare. Det är svagheten i lastaraggregatet. Som jag redan nämnt så skulle jag inte våga sätta på en stor diagonalplog och höra hårt med denna. Skulle inte heller vilja sätta på en tandskopa och bryta ut hård, orörd naturgrus ur marken.
En annan nackdel är att om man har centrumbom så blir hytten ganska liten.

Så, nu ska jag hålla tyst och söka skydd för alla kommentarer från midjestyrningsfantasterna. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#21 » 15:17:03, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrhjulsstyrt eller midjestyrt är som sagt enbart vad föraren är van vid.
Att påstå att det en eller andra är det bästa är att göra det väldigt lätt för sig .
Behöver man inte jättemycket lyfthöjd kanske en midjestyrd teleskopare skulle funka, men det har jag ingen erfarenhet av.
Att hytterna är smala på våra teleskopare känner jag att det är inget bekymmer . Det som uppskattas när jag kör maskinen som en allt i allo på jordbruket är att insteget är relativt lågt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se