Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

volvo l30b pro problem hög o låg

50 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

motlow (trådstartaren)

#1 » 15:34:49, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en l30b pro årsm 2005 som jag titt som tätt inte får i lågen på.. till saken hör att det ordinarie elsystemet till hög o låg spolarna inte funkar, men jag har byggt ett eget system med reläer.. min fråga är dock , det finns tre ventiler på hydrostaten som styr detta Y7 och Y11 samt Y10. Y7 och Y11 ska dra samtidigt enligt elschemat men jag är lite osäker på vad Y10 har för funktion? Ibland växlar maskinen men "lågväxeln" känns för hög och maskinen för klen.. Hjälp!
motlow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:53, 01-04-2009
Ort: Jäderfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: förut Baklastare Gigantic-F30 nu Volvo L30b.



Turbodiesel

#2 » 18:15:40, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av magneterna på hydraulmotorn bör vara för att visa den vald färdriktning. Annars vet inte motorn vilken av tryckportarna den ska använda för regleringen. Den andra bör vara för att låsa den på lågområdet.

Vad den tredje är till har jag ingen kännedom om just för tillfället. Eller har den en mekanisk växellåda oxå?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

motlow (trådstartaren)

#3 » 19:20:11, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Den har ingen mekanisk växellåda.. fram o back ventilerna sitter på pumpen. Ventil Y7 kallas "Q Max limit " Y11 hydraulic motor och Y10 direktion valve. 7 och 11 vet jag ska vara aktiverade när låg en funkar men frågan är om 10 också ska dra eller om den ska dra vid högen?
motlow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:53, 01-04-2009
Ort: Jäderfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: förut Baklastare Gigantic-F30 nu Volvo L30b.

Turbodiesel

#4 » 19:32:06, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Direktion valve" visar hydraulmotorn på fördelningslådan vilken körriktning som pumpen jobbar med, det för att kunna använda rätt tryckledning som referens. Vet inte den variabla motorn hur den ska jobba blir det ingen ordning på den steglösa regleringen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#5 » 18:42:14, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit eller fiasko?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

motlow (trådstartaren)

#6 » 03:48:03, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte blivit något klokare på problemet.. fram o back styrs ju på pumpen inte på variabla motorn, nu lägger jag ström på Y7och Y11 när jag vill ha i lågen och det funkar "ibland" men långt ifrån alltid.. du verkar duktig i ämnet om jag skickar över lite scheman mm vill du hjälpa mig försöka lösa detta?
motlow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:53, 01-04-2009
Ort: Jäderfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: förut Baklastare Gigantic-F30 nu Volvo L30b.

mathiast

#7 » 09:35:11, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade något liknande på en l35 men där var det nog kortet som gått så snikvaruanten blev att låta spaken styra med relä.
Den hade också tre spolar på körmotorn men jag utnyttjade bara utgångskablarna från kortet så spolarnas sammanhang studerade jag aldrig
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#8 » 14:45:07, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte rivit i nyare maskiner, så min erfarenhet sträcker sig till de första volvolopporna, de har bara två magneter på körmotorn.

En variabel körmotor MÅSTE veta vilken riktning maskinen är tänkt att röra sig med (vilken riktning hydrostatpumpen pumpar åt) antingen får den yttre riktningssignaler rent hydrauliskt, eller signal internt med hjälp av en solenoid.

Har du någon form av dokumentation kan det vara av värde, även bilder på pumpen & körmotorns typbrickor är tacksamt, ofta kan de berätta en hel del om regleringen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Joe

#9 » 20:40:08, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du inte angav vilken hydraulmotor du har och ordering code på denna så antar jag att det är en A6VM 107
Y10 styr varifrån hydraultrycket till Y7 kommer ifrån.
Sålunda behövs Y10 för att få "lågväxeln" att fungera.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

mathiast

#10 » 20:51:35, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag har inte rivit i nyare maskiner, så min erfarenhet sträcker sig till de första volvolopporna, de har bara två magneter på körmotorn.

En variabel körmotor MÅSTE veta vilken riktning maskinen är tänkt att röra sig med (vilken riktning hydrostatpumpen pumpar åt) antingen får den yttre riktningssignaler rent hydrauliskt, eller signal internt med hjälp av en solenoid.

Har du någon form av dokumentation kan det vara av värde, även bilder på pumpen & körmotorns typbrickor är tacksamt, ofta kan de berätta en hel del om regleringen.

Det var nog bara två spolar vid närmare eftertanke!
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

motlow (trådstartaren)

#11 » 00:01:05, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Joe. Ja det stämmer att det är en a6vm 107 hydraulmotor, du verkar trevlig och insatt i detta.
Mitt problem är ju att jag inte vet när och hur Y10 ska vara aktiverad.. är det en av på funktion eller PVM styrt och vad är det som avgör när den ska få signal. Eftersom kretskortet är delvis trasigt i min maskin och köpa ett nytt är väldigt dyrt tänkte jag att det måste gå att lösa genom att koppla förbi på något vis.. den används endast som gårdsmaskin. // Henrik.
motlow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:53, 01-04-2009
Ort: Jäderfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: förut Baklastare Gigantic-F30 nu Volvo L30b.

mathiast

#12 » 09:49:18, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte bara ett relä som styrdes av spakvredet och som lägger 12v på kabeln från kortet.
Det svåra är att hitta rätt kabel
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jac

#13 » 13:37:34, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

motlow skrev:Hej Joe. Ja det stämmer att det är en a6vm 107 hydraulmotor, du verkar trevlig och insatt i detta.
Mitt problem är ju att jag inte vet när och hur Y10 ska vara aktiverad.. är det en av på funktion eller PVM styrt och vad är det som avgör när den ska få signal. Eftersom kretskortet är delvis trasigt i min maskin och köpa ett nytt är väldigt dyrt tänkte jag att det måste gå att lösa genom att koppla förbi på något vis.. den används endast som gårdsmaskin. // Henrik.


Ingen PWM på Y10, bara on-off. Den är till för att olja till motorstyrningen ska komma från rätt sida.
Anta att maskinen går framåt när pumpen trycker in olja på A. Då ska Y10 vara strömlös när man kör framåt och strömsatt när man backar.
Om maskinen är byggd så att olja in på A får maskinen att backa, ja då blir det tvärtom.

Kopplar du fel så går maskinen alltid går på högväxel utom i branta nerförsbackar, då växlar den ner. Hydrauliskt alltså, inte mekaniska växlar. Uppförsbackar kommer den inte klara eftersom nerväxlingstrycket kommer från fel sida.

Edit: olja in, inte ut
Senast redigerad av Jac 16:32:30, 21-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joe

#14 » 16:19:39, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett kopplingschema i bild 2, du behöver 1 växlande relä (K2), 1 diod tex 1N4004 (V1) och 1 tidrelä on/off fördröjt med separat styringång (K1) tex denna
Detta kopplas till fram/back spaken.

Gjorde om schemat lite för att förtydliga:
Bild
Och som tidigare sagt kan fram/back kablarna behöva skiftas beroende på hur slangarna är kopplade ifrån fabrik..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Turbodiesel

#15 » 20:25:59, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har Joe för idé om Y11 ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se