Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsrör på 4400

84 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

AN

#61 » 22:33:54, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:I vår sats finns både 5/8" och 8mm. Men fan vet om det är mer än stansningen som skiljer! :klia:

Vilket verktyg använder ni?

Har blivit sugen på ett sådant hävarmsverktyg, men är ju inte ofta jag pressar bromsrör. Tycker mitt SP-Verktyg fungerar bra till 3/16 rören till bilar, men så här i efterhand borde jag kanske köpt ett med hävarm, men tyckte det verkade bra med ett handhållet. Sen är det ju inte ofta jag pressar till bilar heller, verkar som de fabriksmonterade håller bra kvalitet på halvnya bilar.

Till detta projektet (8mm) visste jag ju inte vad dyrt hävarmsverktyg man ska köpa för att det ska fungera bra. Så därför köpte jag biltemas billigaste dubbelkoningsverktyg. Fick tag i 8mm kopparrör och började kona. Tyckte det fungerade bra, konade 14 st, och fick göra om 2st. Men blir det något mer bromsrösrsbyte på nån maskin med 8mm, får jag väl ta det som anledning att köpa nytt verktyg.

Men ni som konar 8mm och 5/16 lite då och då, vad har ni för verktyg, och vad mycket fasar ni av rören innan ni pressar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Michael Meier

#62 » 12:09:17, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bågfil och hävarm till stålrör, fasar inget.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#63 » 21:37:53, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:bågfil och hävarm till stålrör, fasar inget.


Ok, tack.

Vad har du för verktyg, och är du nöjd?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#64 » 21:49:35, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

md hjul uppepå som man byter verktyg manuellt i, md tanke på utseendet lär det vara en BT, den är alltid på undantag, finns det andra verktyg tillgängliga används dessa hellre.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#65 » 10:39:55, 25-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:. Mest använder jag bockningstänger när de är smidigare att jobba med än riktiga bockningsverktyg.


Var köper man bockningstänger för 8mm?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#66 » 23:51:06, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl erkänna att detta projektet inte blev 100 % succé. Blev läckage i kopplingarna, och det kan ju varit handhavandefel av verktyget :smile:
Demonterade och synade konorna noga, och jag hade nog inte fått konan helt i centrum på alla.
Så jag köpte ett Sykes-Pickavant hävarmsverktyg, sådant som monteras i skruvstäd. Var ju en annan prisklass också. Tänkte att då är ju allt fixerat, sedan en pressning, vrida på hjulet, nästa pressning sen klart. Så då borde det ju inte hänga så mycket på kompetensen på användaren. Filade rörändarna med hjälp av baksidan av backarna, så att ändarna skulle vara 90 grader. Gradade utsidan, och insidan av röret. Pressade en kona, snabbt och enkelt. Synade den noga, och tyckte den blev väldigt bra. Konan hamnade i centrum, och själva omviken var jämn och fin. Monterade rören, men fortfarande läckage. :sad:
Men verkar som det är tätt vid nipplarna in till slavcylindrarna, och mellan röret och den en slang i systemet. På de ställena sitter det stålnipplar.
Kan det vara det utvändiga sätet på t-korsen i mässing( iaf gul metall), som fått något litet märke av original stålrör, och att mina kopparrörskonor inte hamnar på samma ställe? Mina kopparrör är 1mm godstjocklek, och original stålrör är 0,7mm tror jag. Eller är det en konst att kona dubbelkonor som jag helt enkelt inte behärskar :sad: Några generalfel som man brukar göra?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#67 » 01:21:31, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som du missat är det, om du tar bild på kopplingen ? fler ögon ser olika saker..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#68 » 12:39:18, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Något som du missat är det, om du tar bild på kopplingen ? fler ögon ser olika saker..


Ska ta lite bilder i eftermiddag. Får gå till botten med detta, vill inte ge upp.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#69 » 12:53:39, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, mjuka rör är såklart mer förlåtande, lättare att forma och sväljer ojämnheter, andra sidan av din nya kona är minst lika viktig men lätt att glömma.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#70 » 13:04:16, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generalfel ? det lär väl vara gradningen av utsidan ? den utsidiga nittiograders kanten på röret är en viktig position .. men fastna inte på min kommentar för det :)

mässingkoppling mot stålrörskona är en position för fel, kanske den du ska byta ?

fel nippel?

beskriv hur du gör en kona, kanske finns något fel där ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#71 » 15:13:24, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tittat hur sätet ser ut så du vet hur konan ska vara då? Det är ju lätt att få för sig saker att det ska vara så men det blir ju inget bra att pressa en dubbelkona tex om det ska vara en enkel. En pressning istället för två alltså.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN

#72 » 23:44:51, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär gjorde jag konorna.

Filade så de skull bli 90 grader. De ligger helt parallellt, testade med stålskala. Blir någon skugga på bilden.
Bild

Sedan gradade jag rören både in och utvändigt. Utvändigt med fil. Strök bort grader och den vassa kanten, så jag "vässade" inte röret.
Monterade såhär.
Bild

Pressade med op1.
Bild

Blev såhär.
Bild

Pressade med op2.
Bild

Resultatet.
Bild
Bild

Resultatet i genomskärning.
Bild

Bild

Anliggningen.
Bild

Originalet, visst är det väl en SAE dubbelkona.
Bild

Men T-korset är nog inte helt perfekt. Liten inbuktning på någon och ett märke en annan. Någon hade nog både inbuktning och märke.
Bild
Bild


Bild

Lade anslutningen i en vinkel, och visst måste det vara 90 graders kona?
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#73 » 08:43:47, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje förändring på anslutningen från perfekt är risk för läck..

det där är ingen liten deformation du har.


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#74 » 08:47:29, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan göra en ny yta lr byta ut anslutningen, vad är den förnågot? T-ror, D-nippel, vinkel ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#75 » 11:44:30, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syntes faktiskt tydligare på bilden än i verkligheten att konorna var dåliga. Den på bilden var kanske den sämsta, helt bra är de andra inte heller vid närmare granskning :sad:

Det är T-Kors, 1/2 UNF gänga, så det borde väl inte vara något problem. Borde väl byta anslutningskonorna till slavcylindrarna, dessa kanske är svårare att hitta?

Såg på nätet, att det fans verktyg för att slipa i ordning konorna, hade ju varit praktiskt. Nog inte lönsamt, men då hade man ju kunnat fixa till det direkt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se