Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsrör på 4400

84 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

Michael Meier

#31 » 08:32:44, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Konade rör är inget ovanligt men jag har ärligt talat aldrig råkat på 6,8 eller 10mm bromsrör ....


O&K använde 6mm under trettio år.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Stefan1972

#32 » 15:04:29, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Nu säljs det ju faktiskt bromsrör i mm. Så uppenbart finns de! Förstår inte varför deras blotta existens ska förnekas? Skulle de inte finnas så vore det inte oerhört knasigt att de marknadsförs av alla tillverkare av bromsrör? :klia:


det är ingen som har påstått att det inte finns mm rör eller att de inte används alls. Jag bara menar att de är ganska ovanliga om man pratar bromsrör på de flesta vanliga applikationer. När det gäller maskinen som det hela handlade om är jag ganska säker på att volvo använde 5/16" rör men helt hundra är jag inte. På tyngre applikationer är det ju nästan alltid stålrör dessutom som många ggr sitter ganska öppet och oskyddat så kopparnickel kan ju ändå vara ett sämre val även om det fungerar.
Anser därför att 6, 8 och 10 mm kopparnickelrör inte kan höra till storsäljarna även om det finns.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#33 » 11:33:48, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#34 » 18:59:37, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma godstjocklek i kopparnickelrören, som i stålrören? Håller på lite med bromsarna på en Moelvenkran, och skulle behöva byta lite rör. De är ju rostiga så lite svåra att mäta, har skrapat ren dem men de är lite över 8mm iaf. så det borde väl vara 8mm. Har inte hittat någon som konar rören än, Var iväg till en firma idag men de konade inte bromsrör, men kunde ordna slang. Är det dyra koningsverktyg till detta? Fast vet ju inte om man får användning för dem igen förstås. Kanske lika bra att köpa slang, då jag verkligen inte är någon storförbrukare av bromsrör.

Är det någon speciell bromskona? Liknar JIC lite grann tycker jag, dock inte mått nåt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#35 » 19:05:13, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo Lastvagnar kan hjälpa dig med de bromsrören. De hittas i många små Volvolastbilar med luft-oljebromsar. Så de har både rör och verktyg.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#36 » 19:14:44, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Volvo Lastvagnar kan hjälpa dig med de bromsrören. De hittas i många små Volvolastbilar med luft-oljebromsar. Så de har både rör och verktyg.


Ok tack,det tänkte jag inte på. Får åka dit till veckan.
Tror du det är stor prisskillnad mot slang, slangen blir ju lättare at dra? Men den kräver ju lite nya klammor, så jobbet kanske jämnar ut sej.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

johan.eriksson

#37 » 20:17:39, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med att dra slang hela vägen istället för rör är att det kan bli svampigt, en slang fjädrar. Vet de som provat med slang till kopplingen på bussar med bakmonterad motor, volymen i huvudcylindern räckte inte till så den frikopplade inte. Slangen fjädrade istället. Men det är ganska många meter vi pratar om,, men man ska ha med det i tankarna.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

LeifAndersson (trådstartaren)

#38 » 20:23:52, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använda slang är en nödlösning, slang blir inte helt stum så blir det lite längre bitar och direktverkande pedalkraft så blir det inte rätt känsla. Är det tryckluftsmanövrerade hydraulbromsar så kvittar det, men direktverkande blir det lätt så att det känns som det är luft i systemet. Slangarna får ha hur hög kvalitet som helst, men blir det lite längder så blir det inte helt stumt! Så använd rör där det är möjligt! Vi drog en dyr jäkla slang till vagnen på en skogsmaskin när vi trodde att det skulle bli tåligare än rör, det blev bara mysko och funkade inte tillfredsställande med mindre att det blev rör dragna hela vägen utom igenom själva midjan. :sad:

Tillägg: Johan var snabbare med samma tanke! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#39 » 20:29:38, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Är det samma godstjocklek i kopparnickelrören, som i stålrören ? ....



Det har ingen reell betydelse eftersom det är utsidan som gäller, och därmed är alla 8mm rör 8mm oavsett material.

hittade en bild som TD använde 2012 i en annan tråd..

Bild

lite mer spec tubtrattar.

Bild
Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av Michael Meier 23:26:50, 12-10-2018, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN

#40 » 21:48:54, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, trodde den stålomspunna slangen var väldigt o-flexibel. Fast när man tex byter på frambromsarna på en MC för att få stummare känsla, byter man ju från icke-stålomspunnen, och väldigt korta längder. Blir inga direkta längder i detta fallet heller, men kan Volvo LV hjälpa till så får det bli rör :smile:
Att det är stålrör original är en kostnadsfråga eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#41 » 21:53:04, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Att det är stålrör original är en kostnadsfråga eller?


Dels kostnadsfråga. Ser vi på personbilsvärlden så har ju Volvo i många år använt kopparnickelbromsrör från fabrik, en gång i tiden skröt man med det men har nog slutat med den saken numera. Flera franska biltillverkare hade också kopparnickelbromsrör på 70- och 80-talet, men gick över till stål i början av 90-talet när det måste prispressas i och med 90-talskrisen.

Och dels är stålrören styvare och klarar sig med glesare klamring än kopparnickelrör.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#42 » 23:13:17, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt kan man säga att stålomspunnen slang är ett mindre bra alternativ vart man än träffar på den! Både när det gäller bränsle och bromsslang så är de med täckt armering att föredra, då går det lättare att se statusen på slangen än om den är täckt med ett stiligt lager ståltråd på utsidan. Stålomspunnet är mer något för ögat än för funktion!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#43 » 23:47:33, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Generellt kan man säga att stålomspunnen slang är ett mindre bra alternativ vart man än träffar på den! Både när det gäller bränsle och bromsslang så är de med täckt armering att föredra, då går det lättare att se statusen på slangen än om den är täckt med ett stiligt lager ståltråd på utsidan. Stålomspunnet är mer något för ögat än för funktion!


Men de som är täckta har väl lika mycket armering, fast den är täckt? Om de ska klara samma tryck, och flexa lika lite. Är ju armeringen som håller emot. Fast som du säger är det ju snyggt när de inte är täckta, men kan bli ganska aggressivt om de får "gnida sej" mot något, särskilt alu.
Men helt med på att rör är stummare. Det var inte "bling-faktorn" jag var ute efter, för den syns inte mellan traktorkroppen och kran-chassiet :grin:
Var mest att jag tänkte det var lättare att tråckla dit och att jag inte hitta någon idag som fixade röret, när jag åkte runt idag.
Tackar för all snabb input :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#44 » 08:21:11, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har de täckta lika mycket eller kanske mer armering, men hur ska du se i vilket skick gummit i slangen är? Blir bara att köra tills det rasar utan möjlighet att okulärbesikta slangarna och byta i tid! :sad:
Tillägg: På ett ställe där jag jobbade för länge sedan tillverkade vi "småslang", i sortimentet fanns även stålomspunnet i olika utförande, men gemensamt för dem var att de kallades bara "raggarslang"! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#45 » 00:16:23, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade till slut en verkstad som hade verktygen kvar. Tyvärr hade de inga rör kvar. De kunde nog iof ta hem, men i ganska lång längd. Verkade som de gärna såg att jag kom dit med rör, så skulle de hjälpa till att kona dem. Så fundera lite om det går att köpa, dessa rör i kortare längder någonstans? Är det bara att ringa runt till olika Volvo verkstäder och höra om de kan ha rör liggande, så får man bara göra sej en tur?
Går det lika bra med kopparnickel som med stål? Läste lite i gamla Volvolastbils-reservdelslistor, och de verka ju ha någon typ av kopparöverdraget stål.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se