Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo Bm 4300 driver dåligt framåt

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

söderberg81 (trådstartaren)

#1 » 14:20:23, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behöva eran kunskap om min hjullastaren tidig Volvo Bm 4300 som knappt driver framåt på någon växel men
Funkar som den ska på alla växlar bakåt, och de som är gjort är kollat alla 16 dioder , alla 5 växelventiler (spolarna) funkar som dom ska vid växling osv.
Tacksam för hjälp!
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb



MN

#2 » 15:13:25, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kass framkoppling? Mätt tryck? Blåst med tryckluft i fram resp backkanalen?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

söderberg81 (trådstartaren)

#3 » 18:21:18, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du lamellerna till framdriften? Jag har mätt fram/backtrycket uppe på lådan under stolen och det är bra. Vilken kanal menar du? Vart sitter den?
söderberg81
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:18, 12-07-2014
Ort: Kolbäck , Västmanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ÅKERMAN H3mb

MN

#4 » 07:51:55, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi pratar nog om samma mätpunkter om du mätt högt upp och framtill på lådan. Vad var trycken på fram resp back på högt resp tomgångsvarv. Då min låda började dra dåligt framåt (se min tråd om spektaklet) så mätte jag också tryck som såg acceptabla up men jag anser att om det läcker i själva kopplingen är tryckfallet i kanalen i axeln mellan mätpunkt där det läcker så stort att man faktiskt inte mäter "efter mätpunkten" , bara att man har tryck fram till den.

Om du tappar ur oljan och tar bort bottenlocket och blåser med tryckluft i de portarna du mätt i så kommer du höra att det "fräser" av läckande luft inne i lådan. I mitt fall blåste det mycket mer i framkopplingen och förklaringen visade sig vid demontering. Lättskruvad låda när den väl kommit ur maskinen.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se