Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Lastmaskin i 5-6ton segmentet.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

MA10AS (trådstartaren)

#1 » 17:37:57, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nystartad och kollar på maskiner i 5-6tons segmentet, huvudsakligen kommer bli snöröjning, och mindre planeringsarbete. Tittar på ny eller mycket lätt begagnad snabbgående.
Jag har kollat på Volvo L35GT och Atlas 65e. Även på Cat 908 samt JCB 408.
Då är ju frågan vilken man Skall välja?

L35GT jag tittat på är med TPV alltså stora BM.
Alla de andra har Z-Link system med småfästerna.
Jag har endast kört större maskiner det minsta är L60
Så har ingen riktig uppfattning, pratar man med säljarna så är ju just deras maskin den bästa.
Bäst utrustad och pris i förhållande just nu är L35GT samt Atlas 65e. Då har som sagt L35GT TPV med stora BM och Atlas 65e går 10km fortare 40maskin.
JCB har ingen knapp för 100% diff utan lamellstyrd 4wd.

För och nackdelar med TPV förhållande till Z-link?

Det ända jag vet är att man får bättre parallel körning med TPV, dock stor och tung.

Vilken utrustning bör man ha med från start?

Tacksam för alla svar.
MA10AS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:39, 17-10-2018
Ort: Västernorrland Härnösand
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60F



bm1113

#2 » 20:54:07, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej svar om de olika maskinerna kommer du nog få bättre senare så å jag går på Lenkagen / fästen för och nackdelar

Z-Link har ju nackdelen många gånger i alla fall länkaget inte verkar vara riktigt parrarellförande för gaffelkörning har fått för mig i alla fall att det är anledningen till att många har lite annan vinkel på gaffelställen sen en annan grej som jag inte vet om det är lika stort problem på dessa mindre men det kan vara värt att kolla i alla fall .
Det att när du tiltar upp redskapet så går cylindern ut så det kan ju vara värt att tänka på vid olika större skopköp tex snöskopor att kolla så att skopan får plats under på större lastmaskiner brukar de göra urtag ur skoptaget för länkaget
TP-link har du ju redan provat iaf

sen finns ju Monobomm i olika varianter det verkar ju med intressanta men då är det ingen sikt i mitten istället för på sidorna

Och fäste jag hade nog valt Stora BM eller ZL / Zettelmayer fäster vet inte om det har ett annat namn men många av lastarna i de storlekarna har det Cat verkar även ha något eget fäste.
Stora BM har ju fördel med att det är enkelt att låna eller köpa begg redskap men är nog ofta det är till större maskiner en 6 tonnare då.
så på så sett kan nog ZL vara intressant då det finns både nytt och begg till dom med



Och redskap allt är ju beroende på vad du ska göra men
Planneringsskopa och Gafflar är väl de två måste i alla fall
Sen med tanke på att du skriver snöröjning och Härnösandsområdet så antar jag att du överväger Sandspridarskopa och någon form av klaffskopa

Hoppas det hjäper något

Tilllägg Se till att Maskin har både 3ie och 4e Hydraulfunktion och att du fåt bra däck om du ska i snösvängen :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MA10AS (trådstartaren)

#3 » 08:57:16, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt utförliga svar.
TP-link är det med stora BM på L35. Det positiva för snöröjningen är ju att man får lite mera vikt i fram så man får bättre styrning. Sedan så skall jag nog kolla om det går att byta ut själva BM fästet mot ZL så kommer redskapen närmare lastaren och man kan bruka ännu mer kraft. Ändå svårt att låna redskap till en så pass liten maskin då de oftast ändå är för stora.

Problemet med L35 är ju att den ändast gör lite över 30km positiva är väll att man slipper regga in den med besiktning mm. Men tappar 10km mot ex. Atlas, JCB, Terex.

Mycket nyfiken på om någon har något att säga om Atlas maskinerna?
MA10AS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:41:39, 17-10-2018
Ort: Västernorrland Härnösand
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L60F


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se