Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Renovera kolv acc Lastarmsfjädring BSS Volvo Bm L50 -92

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Lundmark (trådstartaren)

#1 » 19:28:07, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt att lastarmsfjädringen i min L50 börjat vara trött..
Demonterade den och mycket riktigt var det olja på gassidan..
beställde en repsats på swecon och skulle åtgärda ikväll men stötte på lite huvudbry..
I repsatsen är det en ny modell av kolv och tätningar.. och swecon hade ingen sprängskiss på accen..

Någon här som kan hjälpa mig med i vilken ordning och åt vilket håll tätningarna ska vara?


Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Lundmark 10:06:42, 13-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1



magloman

#2 » 19:35:31, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom slitsade är iaf "bara" styrningar för att hålla den på rätt kurs.

Kan gissa de ska sitta innanför och tätningarna(oringar) ytterst. Hur ser det ut om du byter plats?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lundmark (trådstartaren)

#3 » 19:51:08, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dom slitsade har jag också räknat ut att dom är styrningar.. dom ska sitta längs ut på varje sida av kolven då de passar bara där. Både på spårdjupet och spårbredden.
Sen har jag också räknat ut att oringarna ska vara i inre spåren. Närmast kolven.. men sen är dom 2 andra ringarna olika. En har en gummitärning och den andra ett spår på kanten.. det är närmast dom som jag funderar över.. enligt mittersta bilden.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Jac

#4 » 20:55:54, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vänstra bruna ringen underst och så en stor o-ring med vit stödring uppe på den. Spåret i den bruna ringen är nog till stödringen.
Vet dock inte vilket håll man ska vända det på eller vad den bruna ringen med o-ring är till. Jag gissar dock att det ska sitta på oljesidan, stödringen mot gassidan.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lundmark (trådstartaren)

#5 » 23:29:05, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom 2 bruna ringarna till vänster på mittenbilden är hela och inte delade. Dom är i samma ytterdiameter som själva kolven. Dom måste sitta utanpå o-ringarna i inre spåren.. frågan är vilken ordning? :klia: det är alla ringar som finns till kolven som är med på mittenbilden. Dom vita stödringarna och oringarna som skymtar på första och sista bilden är till gavlarna på accen.
Hmm. Måste nog kräva Volvo på en bättre förklaring.. borde kanske finnas i någon verkstadshandbok..

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Lundmark (trådstartaren)

#6 » 13:23:39, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swecon lyckades komma med lösningen på mina funderingar.. det var som jag trodde. Den med gummitätningen mot gassidan.. märkligt att man inte skickar med denna skiss då man ändrar utförandet av kolv..

Bara montera och fylla gas så är det klart! :thummar:


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Turbodiesel

#7 » 15:29:42, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var något nytt, har inte sett de där teflon?tätningarna med en inbyggd o-ring i tätytan. Men det är ju viktigt att det är tätt när det gäller en (förhoppningsvis) engångsladdad acc.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lundmark (trådstartaren)

#8 » 10:17:08, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningsmontage och gasfyllning gick smärtfritt. 8 bar stod det specat på dekalen.
Efter montering var jag inte alls nöjd med funktionen och märker då att enkelverkande lyftfunktion inte fungerar..
Vilket det ska göra per automatik då man slår till lastarmsfjädringen för att öppna -minus sida till tank.
Felsökningen ledde mig fram till en spole (MA55) som hade brunnit.
Men nu är ordningen återställd! :thummar:

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Jac

#9 » 10:53:32, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 bar låter väldigt lite som förladdningstryck, det blir inte mycket volym att fjädra med då. Jag hade förväntat mig 50-70 bar eller nåt sånt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lundmark (trådstartaren)

#10 » 12:07:14, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är inte mkt men det har nog med geometrin på lastaren att göra.. de nyare maskinerna har 30 bar men då är lyftcyl liggandes längs med lastaren också..

Fyllt enl spec iaf.


Bild
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se