Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Förvirrande lastmaskiner - Köpråd

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Emsoh (trådstartaren)

#1 » 20:15:49, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har läst här i ett par års tid men ju mer man läser, desto mer ambivalent blir man. Skulle behöva lite hjälp att reda ut en del grundläggande saker.

Efter ett innehav av en Sandviken baklastare för några år sedan insåg jag att vikt och 4wd är bra att ha om man ska hyvla/bryta väg med skopa eller breda ut jordmassor och grus. Men hur mkt vikt béhöver man för att det ska bli lagom jobbigt utan att maskinen kostar en förmögenhet och samtidigt går att reparera och laga med någorlunda normal utrustning? Måste man upp på 10-12 ton eller funkar det med en maskin på 7-8 ton vilket är det dubbla mot en Sandviken SL 350 väger?

Har ovan nämnda arbetsuppgifter plus att lyfta någon container eller lastbilsskåp på gaffel, någon betydelse för transmissionen? Klarar en mindre maskin med hydrostat mer/mindre än converter och särskilt i fråga om livslängd förutsatt att service sköts om?

Funderar även på om man ska satsa alla slantarna på en mellanstor maskin som klarar det mesta men inte allt, t ex Fiat Allis 345, Zeppelin, 641/642 etc eller splitta på två maskiner och köpa en mindre maskin som t ex Kramer 312, Jcb 410, Kubota eller rent av en kinamaskin för mindre jobb och en äldre stor maskin för de färre gånger man ska bryta väg och egentligen bara behöver styrka rakt fram. En gammal Parca exempelvis. Eller 846, 4400 eller en 840/841.


Hur ska man tänka med en budget på ca 100-250 lakan?

Oerhört tacksam för svar i mitt förvirrade läge. / Emsoh
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026



Björn.O

#2 » 23:47:38, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en bra Volvo BM L50 eller L70 så löser den alla arbetsuppgifter och lite till. Skicket är viktigt och det är troligen billigare att köpa en dyr och bra än att renovera en risig.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magloman

#3 » 23:52:47, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

”Bryta väg” = L70 eller större

L70 är nog världens mest prisvärda och ”bästa” maskin

KanSke tom hittar en B på den budgeten
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Emsoh (trådstartaren)

#4 » 06:07:51, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för förslagen som också var det jag själv varit inne på eller drömt om.

Möjligen blev det lite för stor vikt på det här med "väg" vilket är det jag kommer ägna mig minst åt som den glada amatör jag är och därmed kanske är lika bra att leja bort. Eller prova med den billiga maskin som inhandlats och som verkade funka till att släta av gårdsplanen men effektivt förstör gräsmatta med sina ca 9-10 ton (Uppskattad vikt)

Vet inte mkt om den och info på nätet är det ont om. En Clark Michigan 65A talar vi om med AWS och luftbromsar bl a. Bromsar som lämnar en del över att önska i fråga om verkan.

Så jag funderar över hur det påverkar transmissionen av att slå i motsatt färdriktning när det bär iväg för att bromsa ekipaget? Skadligt?

Hur många ställen fyller man på hydraulolja på ett ungefär? Ett eller flera? Har lite läckage men vad kan man förvänta sig när priset var mindre än en månadslön. Har inte hunnit kika så mkt mer på den men med tanke på hur lite info som finns på webben, vore jag tacksam om någon har info att dela med sig av angående denna maskin. Mvh Emsoh
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Sparrow

#5 » 09:01:08, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med o fixa till bromsarna.Kan bli dyrare och använda transmissionen som broms. Det låga inköpspriset ger ju utrymme för en del reparationer. :thummar: Känner inte till maskinen du har men det borde inte finnas mer än ett ställe att fylla hydraulolja på.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Emsoh (trådstartaren)

#6 » 11:06:12, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Börja med o fixa till bromsarna.Kan bli dyrare och använda transmissionen som broms. Det låga inköpspriset ger ju utrymme för en del reparationer. :thummar: Känner inte till maskinen du har men det borde inte finnas mer än ett ställe att fylla hydraulolja på.


Misstänkte att det kunde förhålla sig så, det är ju inte fråga om en hydrostatisk maskin. Men när 10 ton rullar iväg och än värre i svagt medlut på en ändå relativt begränsad gårdsplan med andra fordon och byggnader och bromsarna bara pyser men farten istället nästan ökar - Ja, då blir det lite panik att slå i backen. :driver:

Tanken med denna billiga och ålderdomliga maskin är väl egentligen att utnyttja det lilla den har kvar och få det grövsta jobbet undanstökat och skaffa en nyare kompaktlastare i trädgårdsstorlek för att slå i nån skopa grus här å där samt bära ev byggnadsmaterial. Kanske lyfta nån bil eller sten eller så. Men finner jag en bra källa med reservdelar och fattar mer tycke för maskinen kanske man kommer på andra tankar.

Hur som helst... så pinkar det ut ljusgul olja uppifrån under hytten under drift. Kikade som hastigast när den stod på tomgång och såg ut att komma typ från rattaxelns nederdel, gissningsvis servostyrningen då heller? Styrningen går på samma hydraulolja som övriga kolvar alltså? Såg iaf eländigt ut att komma åt att åtgärda. :???:

Hittar som sagt extremt lite info om maskinen. Verkar inte finnas mkt info om Michigan-maskiner överlag vilket faktiskt förvånar mig med tanke på att Clark Michigan ändå var bland de största i en svunnen tid.
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Emsoh (trådstartaren)

#7 » 11:14:48, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Tog ju en bild på monumentet efter att jag å min minste maskintokiga son bekantat oss med nykomlingen.

3 personer gillar det här inlägget.
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Sparrow

#8 » 11:53:16, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här på downloads finns lite om Michiganlastare. Bara en broschyr på 65:an men kanske ngt som är lika på de andra modellerna. :thummar: Om det pyser från bromsarna så kan du iaf lokalisera varifrån o kanske går o hitta alternativa reservdelar.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Emsoh (trådstartaren)

#9 » 13:57:06, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Kolla här på downloads finns lite om Michiganlastare. Bara en broschyr på 65:an men kanske ngt som är lika på de andra modellerna. :thummar: Om det pyser från bromsarna så kan du iaf lokalisera varifrån o kanske går o hitta alternativa reservdelar.


Den broschyren måste jag ha missat :thumme:

Ska inte tryckluftsbromsar pysa när man trampar pedalerna? Lastbilar pyser väl? Som sagt, är en glad amatör som skruvat en del bilar å annat men stora maskiner är jag betydligt mindre hemma på. :grin:
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Sparrow

#10 » 01:42:27, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte pysa när du trampar ner pedalen.Isf har du ngt läckage. Däremot när du släpper bromspedalen ska luften pysa ut :thummar:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Emsoh (trådstartaren)

#11 » 09:28:45, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Ska inte pysa när du trampar ner pedalen.Isf har du ngt läckage. Däremot när du släpper bromspedalen ska luften pysa ut :thummar:


Aahh! Ber om ursäkt för mitt slarv. När man "trampat pedalerna" var det jag avsåg att skriva men det blev "trampar". Det pyser efter att jag trampat och sedan släppt pedalerna ja. Fast farten minskar inte. :uupps:
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Sparrow

#12 » 21:45:49, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde va sk tryckluftshydrauliska bromsar på en sån maskin. Kan du se om det går in bromsrör på insidan av bromsskölden. Om det gör det så har du en lr två huvudbromscylindrar med en oljebehållare som är ansluten till den. Kolla om det finns bromsvätska annars fyll på. Ska troligtvis vara samma som du anv. till p-bil. Ser du inga bromsrör så ska det ju finnas sk bromsklockor liknande som på l-bilar då får man kolla att dom fungerar, om dom rör sig så är det ju justering som gäller lr bromsbandsbyte. :rock_on:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Emsoh (trådstartaren)

#13 » 01:30:33, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Sparrow för bra beskrivna check points. Ska ta mig en rejäl titt på bpde det ena å det andra någon dag framöver när tid finnes. Inte minst måste påfyllning av olja ske eftersom det började knastra när man lyfter å sänker skopa. Misstänker att det handlar om luftpump istället för oljepump för flödespumpen.

Funderar lite på det här med en kompletterande kompaktlastare.

Ska det vara nån skärskild hydrostatolja till transmissionen på dem eller är det samma olja även där som går runt i hela kolvsystemet?
Emsoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:31:18, 08-11-2018
Ort: Götene, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Kubota R 510, Schäffer 2026

Sparrow

#14 » 07:59:23, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostat drivna maskiner brukar ha gemensam hydraulolja för drift , lastagg o styrning
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Sparrow

#15 » 08:39:26, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade broschyren på downloads o där står att din maskin har tryckluft hydrauliska bromsar
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se