Hej!
Har läst här i ett par års tid men ju mer man läser, desto mer ambivalent blir man. Skulle behöva lite hjälp att reda ut en del grundläggande saker.
Efter ett innehav av en Sandviken baklastare för några år sedan insåg jag att vikt och 4wd är bra att ha om man ska hyvla/bryta väg med skopa eller breda ut jordmassor och grus. Men hur mkt vikt béhöver man för att det ska bli lagom jobbigt utan att maskinen kostar en förmögenhet och samtidigt går att reparera och laga med någorlunda normal utrustning? Måste man upp på 10-12 ton eller funkar det med en maskin på 7-8 ton vilket är det dubbla mot en Sandviken SL 350 väger?
Har ovan nämnda arbetsuppgifter plus att lyfta någon container eller lastbilsskåp på gaffel, någon betydelse för transmissionen? Klarar en mindre maskin med hydrostat mer/mindre än converter och särskilt i fråga om livslängd förutsatt att service sköts om?
Funderar även på om man ska satsa alla slantarna på en mellanstor maskin som klarar det mesta men inte allt, t ex Fiat Allis 345, Zeppelin, 641/642 etc eller splitta på två maskiner och köpa en mindre maskin som t ex Kramer 312, Jcb 410, Kubota eller rent av en kinamaskin för mindre jobb och en äldre stor maskin för de färre gånger man ska bryta väg och egentligen bara behöver styrka rakt fram. En gammal Parca exempelvis. Eller 846, 4400 eller en 840/841.
Hur ska man tänka med en budget på ca 100-250 lakan?
Oerhört tacksam för svar i mitt förvirrade läge. / Emsoh