Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo l30b startproblem

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

M.nyman (trådstartaren)

#1 » 23:05:48, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en l30B -00. Har problem med kallstarter speciellt vid minusgrader. Den tänder till direkt men dör lika snabbt och startmotorn slår av. Så får man göra ca 10ggr innan den tillslut startar

Nägon som har ideer? Nyservad på bränslesidan, med filter och bränsleslangar + matarpump.
M.nyman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:25, 09-04-2017
Ort: Tranemo kommun. Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Doosan 140w -11
Volvo Bm 430 -74
MF 35



borisson

#2 » 18:41:02, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en 02:a med samma bekymmer. Kommer främst när batteriet är lite trött tror det är datorn som dör när den precis startar? Den kräver alltid att man glöder klart även om den är varm..
borisson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:54, 18-04-2014
Ort: Dannemora
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Merlo roto 4521
Wille 445
Volvo L30B
JCB 530b

Turbodiesel

#3 » 19:01:14, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En L30 i bekantskapskretsen blev i alla fall så om man var het på nyckeln, oavsett temperatur och batteristatus. Väntade man några sekunder (tills den visar som den ska i instrumentet) med tändningen på innan start så stannade den inte sådär.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#4 » 19:06:33, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo man måste vänta lite så att datakrypet vaknar ordentligt,sedan kan man ju fundera på varför konstruktörsnöttera nödvändigtvis måste kleta in en dataanläggning på en enkel lastmaskin??

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#5 » 20:55:47, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om sådana problem har blivit värre med åren jämfört med när maskinen var ny, så kan man misstänka elektrolytkondensatorer som har åldrats och torkat ut i diverse elektronikenheter. Efter 18 år är det inte alls onormalt att man kan behöva byta sådana även om de var av skaplig kvalitet från början.

Prova att värma datorn - t ex köra kupévärmare i hytten några timmar före start. Om inte konstrar då, är det mycket troligt att det är kondensatorproblem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

M.nyman (trådstartaren)

#6 » 23:26:44, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

borisson skrev:Hej, har en 02:a med samma bekymmer. Kommer främst när batteriet är lite trött tror det är datorn som dör när den precis startar? Den kräver alltid att man glöder klart även om den är varm..



Detta är endbart när tempen går under noll grader. Annars startar den direkt. Och min behövs inte glöda färdigt bara panelen har vaknat så är det bara o vrida.

Jag har läst lite mer. Hitta en likadan tråd med samma bekymmer.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=58&t=16372&p=179851&hilit=Stoppmagnet#p179851

torbjorn_forsman skrev:Om sådana problem har blivit värre med åren jämfört med när maskinen var ny, så kan man misstänka elektrolytkondensatorer som har åldrats och torkat ut i diverse elektronikenheter. Efter 18 år är det inte alls onormalt att man kan behöva byta sådana även om de var av skaplig kvalitet från början.

Prova att värma datorn - t ex köra kupévärmare i hytten några timmar före start. Om inte konstrar då, är det mycket troligt att det är kondensatorproblem.


Det låter trovärdigt, allting blir gammalt! Jag ska prova det med. Tack!
M.nyman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:25, 09-04-2017
Ort: Tranemo kommun. Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Doosan 140w -11
Volvo Bm 430 -74
MF 35


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se