Hej
Skulle byta redskap, starta maskinen gick normalt...maskinen var på ca 5-10 minuter....stänger av maskinen och den vägrar att starta igen.
Startmotorn snurrar men ingen tendens till tändning över huvudtaget.
Har kollat reläer till värmer och pumpen men allt ser ok ut.
Har haft 2 tekniker på plats med 2 olika bud
En ville byta sensor till commonrail...ett helt paket på typ 25 000kr +moms + att rengöra hela tanken och alla slangar...men vad är kopplingen till att givaren skulle dö?
Den andra som kom och skulle byta den el sensorn trodde mer på att det är ventilfel i motorn då han säger att den trycker ut kompression i luftburken så toppen måste rivas och planfräsas samt byta ut och slipa in ventiler.
Jag står nu mitt emellan och vet inte helt vad jag ska tro, kan jag själv dubbelkolla om något av dessa alternativ är mer rimligt en de andra?
OM kompression kommer ut i luftburken borde man väl direkt kunna se med att komp testa motorn?
Givar felet trodde den andra tekniker inte att det var för att bränsletrycket kommer inte upp i 400bar utan bara 200bar så därför får inte den givaren ström signal, enligt tekniker nr 2 så reagera inte motorn på startgas heller vilket han då menar att de finns noll kompression i motorn...så har jag tolkat honom eftersom han ville inte byta den givar enheten. De hade också notera skit i tanken.
Men inte kan de väl vara så enkelt att de "bara" är tillförsel som orsakar de symptom som de ser? vi pratar om erfarna tekniker från återförsäljaren men båda har kommit fram till rätt så olika slutsatser kan man säga.
Tacksam för alla tips, detta är en snöjour maskin som måste igång omgående.
Finns det någon här som har andra test bara teorier eller finns i närheten av Södertälje så tar jag tacksamt emot hjälp även mot betalning.
Deras båda förslag skulle ligga runt 50 000kr så kan jag på kort tid utesluta allt det enkla känner jag att jag måste göra det.
Inga synbara felkoder i paneler, men den första tekniker sa att de fanns på commonrail givaren men är det inte så att det kan vara andra orsaker man kanske int bara kan läsa en felkod och handla delar, borde finnas nån typ av teknik att även dubbelkolla innan man köper så dyra komponenter.
/Andreas