Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

JCB 409 års 2015 600h startar ej

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 23:35:18, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Skulle byta redskap, starta maskinen gick normalt...maskinen var på ca 5-10 minuter....stänger av maskinen och den vägrar att starta igen.
Startmotorn snurrar men ingen tendens till tändning över huvudtaget.

Har kollat reläer till värmer och pumpen men allt ser ok ut.

Har haft 2 tekniker på plats med 2 olika bud
En ville byta sensor till commonrail...ett helt paket på typ 25 000kr +moms + att rengöra hela tanken och alla slangar...men vad är kopplingen till att givaren skulle dö?
Den andra som kom och skulle byta den el sensorn trodde mer på att det är ventilfel i motorn då han säger att den trycker ut kompression i luftburken så toppen måste rivas och planfräsas samt byta ut och slipa in ventiler.

Jag står nu mitt emellan och vet inte helt vad jag ska tro, kan jag själv dubbelkolla om något av dessa alternativ är mer rimligt en de andra?
OM kompression kommer ut i luftburken borde man väl direkt kunna se med att komp testa motorn?
Givar felet trodde den andra tekniker inte att det var för att bränsletrycket kommer inte upp i 400bar utan bara 200bar så därför får inte den givaren ström signal, enligt tekniker nr 2 så reagera inte motorn på startgas heller vilket han då menar att de finns noll kompression i motorn...så har jag tolkat honom eftersom han ville inte byta den givar enheten. De hade också notera skit i tanken.

Men inte kan de väl vara så enkelt att de "bara" är tillförsel som orsakar de symptom som de ser? vi pratar om erfarna tekniker från återförsäljaren men båda har kommit fram till rätt så olika slutsatser kan man säga.

Tacksam för alla tips, detta är en snöjour maskin som måste igång omgående.
Finns det någon här som har andra test bara teorier eller finns i närheten av Södertälje så tar jag tacksamt emot hjälp även mot betalning.
Deras båda förslag skulle ligga runt 50 000kr så kan jag på kort tid utesluta allt det enkla känner jag att jag måste göra det.

Inga synbara felkoder i paneler, men den första tekniker sa att de fanns på commonrail givaren men är det inte så att det kan vara andra orsaker man kanske int bara kan läsa en felkod och handla delar, borde finnas nån typ av teknik att även dubbelkolla innan man köper så dyra komponenter.

/Andreas


Gå till lösningen
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



mathiast

#2 » 07:08:14, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det gissas vilt! Hur stor chans är det att alla cyl skulle tappa allt komp samtidigt tex.
En defekt spridare gör att railtrycket inte kommer upp tillräckligt och kontrolleras genom att man kollar hur mycket som kommer i returen från spridaren med ett enkelt testkit som tex går att köpa på biltema.
Dom cr motorer jag bråkat med har haft kassa spridare i flesta fall ovh i ett fall var högtryckspumpen kass.
Spridare köpes lämpligtvis från bosch återförsäljaren då dom brukar kosta rätt mycket mindre där än hos märkeshandeln.
Kolla bränsletillförseln först bara så det inte vara är ingensatta filter

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#3 » 07:22:40, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara rätt få som förstår sig på dessa system,hade ett exempel i sommras när motorns märkestekniker hållt på en hel dag utan att få igång motorn och ville byta bla högtryckspumpen.
Efter att kunden påmmin inrådan testat själv med biltemas testkit upptäcktes att en spridare läckte ordentligt i returen,ny spridare i och maskin small igång direkt.
Och då var det ju en tekniker från motormärket dvs inte maskinmärket så man tycker att en sådan borde ha lite koll

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Andreas79 (trådstartaren)

#4 » 01:00:25, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem den med bärgare idag...men hur gör man för att frikoppla den så man kan putta in den i verkstaden...de är ju helt omöjligt annars, traktorn som vi puttade med orkade inte med detta, sen lite snö och is på det.
Är det en avancerad manöver?
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

mathiast

#5 » 20:28:27, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas några skruvar på hydrostatpumpen överströmmare som man kan öppna för att kunna flytta den,hur det ser ut beror på vilken pump som används
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Andreas79 (trådstartaren)

#6 » 21:48:48, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer man någonstans me att lossa kardan?
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

Andreas79 (trådstartaren)

#7 » 10:37:30, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna bild på nätet i Terex manual för en TL80 och kollade på min JCB och såg liknande prylar, kanske bara är och testa samma procedur.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

mathiast

#8 » 11:01:24, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa kardan funkar väl bara för framaxeln?? Körmotorn brukar vara ihopbyggd med bakaxeln
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Andreas79 (trådstartaren)

#9 » 11:14:05, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Lossa kardan funkar väl bara för framaxeln?? Körmotorn brukar vara ihopbyggd med bakaxeln


Exakt min tanke, därför letade jag vidare och hoppas nu att denna andra metod kanske är den som kan få mig att kunna putta in denna i maskinhallen.

Dessutom pratade jag igen med servicekillen som sa att den trycker ut kompression i insuget, han sa att han kollat det med ett papper....den borde suga in pappret inte trycka ut det....så det kanske är så det är. Men jag vill nu verkligen få in den i hallen.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

mathiast

#10 » 15:04:03, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju också ett test? Kompressionstest är nog lite mer seriöst än att hålla ett papper framför insuget.
Oavsett borde den tända på övriga cylindrar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Andreas79 (trådstartaren)

#11 » 15:08:08, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är problemet löst !!!!!

Lösningen
Jag ska kolla upp exakt hur man kan göra fel i redskapsbytes sekvensen men det vara tryck i systemet efter man bytt redskap, vet inte exakt vad man gör för fel men jag fick de i somras och klia mig rejält i huvudet då, men skillnaden var kanske att hydrauloljan var varm då och den orkade hålla igång motorn.

Vad gör man med den feta fakturan som kommer att komma från återförsäljaren och hans erfarna tekniker?
de har blivit 2 jourbils besök med som jag beskrivit innan 2 helt olika förslag på lösning från elfel till motorrenovering. Samt så satte de i nytt batteri vid första besöket...de roliga är att efter jag bärgat hem den är de batteriet lika tomt som de batteriet de bytte vid första besöket...alltså även det ganska waste med pengar, det är jute inte så att de lämnar kvar utbytta delar. Sen fick jag också bekosta en bärgare hem till mig eftersom jag inte kände mig trygg i att låta de fortsätta på deras verkstad.
Efter 2h med slit för att få in den i hallen tog de mig 15min att hitta felet... säger inte att det var efter logisk felsökning men eftersom maskinen startar och går så länge man kör lastaren kunde man ju på några sekunder inse att inget e fel på motorn eller elgivaren eller tankens ev skitiga status. Så jag körde redskapslåset fram och till baka sen kopplade jag in plogen med faster kopplingen och nu verkar allt fungera som det ska och maskinen startar direkt när man vrider på nyckeln.

Väntar mig väl en faktura på typ 10-20papp för besväret.... :???:


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti

mathiast

#12 » 15:12:12, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du nämnt att den var trög att få runt så hade påliggande hydralik varit första svaret ;-)
Visst blir man imponerad av kunskapsnivån ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Thore

#13 » 16:19:19, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorgligt om du råkat ut för sådana amatörer till bussförare eller oljegrodor!
Mekaniker är det sista de kan titulera sig, och för att titulera sig tekniker bör man varit en mycket vass mekaniker med lång erfarenhet och god analytisk förmåga.
Förekom faktureringen och kontakta den serviceansvarige och gör upp vad som gäller.
Jag personligen skulle maximalt sträcka mig till att betala en resa samt startbatteriet möjligen och en eller två timmars felsökning.

Märker inte en mekaniker att hydrauliken ligger på med sina egna sinnen, bör de ha monterat en manometer inom tio minuter och se om något ligger på hydrauliskt om motorn verkar gå tungt och snurra sakta på starten.
De bör även antingen med manometer eller med uppkoppling mot motordatorn med PC kunna se vilket railtryck man får upp.
Samt veta om motorstyrningen kräver ett visst min varvtal för att släppa på bränsle mm.

Tur att det löste sig enkelt av dig själv när serviceverkstan bara verkar ha praktikanter att tillgå.
Thore
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:28, 30-10-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

nimbus

#14 » 17:16:56, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant det där med mekaniker.. Ju sämre dom är ju mer tjänar firman dom jobbar på. Även om dom hade löst det på sin verkstad till slut så skulle kunden fått stå för notan och hade man anat ugglor i mossen så hade det antagligen kommit mängder med bortförklaringar som är svåra att benaut om man inte är expert själv.
Men vad är lösningen?
Ingen erkänner att dom har amatörer till personal
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mathiast

#15 » 19:57:49, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i västra götaland är bristen på folk som vill jobba som mek så stor att det är närmast slagsmål om dom som kan nått och har du i stort sett mekat med en cykel någon gång så är det en merit vid nyanställning.
Det är lite så att även om man vet att meken inte har kompentens så skickas den ut ändå för att dom kunniga inte räcker till.
Tyvärr blir det lite utbildning genom "trial by error" på kundens bekostnad.

Fick häromdan städa upp en axelreparation på en hjulgrävare som verkade vara gjord av någon som verkligen inte visste vad dom höll på med

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se