Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Effektskillnad perkins 4236

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

kork (trådstartaren)

#1 » 16:19:58, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Har en L30 -91 med perkins 4.236
Jag har bytt topp pga en spricka. Satt ditt en begagnad renoverad med nya ventiler men jag upplever den lite trött. Altså tröttare än L30 brukar vara.
Jag körde den knappt innan toppbytet så jag kan inte jämföra före och efter egentligen. Hursomhelst tror jag inte toppen är boven. Tog loss täcklocket vid insprutningspumpens drev och märkte att det glappar. Ska ta isär och byta dreven få se om det blir nån skillnad. Har även ett litet dieselläckage från insprutningspumpen troligtvis från gasaxeln eller stoppaxeln. Kan få tag på en billig NY pump så jag funderar på att byta.

Men till frågan: vad skiljer dom olika perkinsmotorerna åt? i specar verkar det skilja mellan 65-77 hk är det bara på papperet det skiljer, eller är det olika ingående delar?
Tack på förhand!
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2



LeifAndersson

#2 » 18:27:06, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorerna är tekniskt identiska. Effektskillnaderna beror på varvtal och insprutningsutrustning. Det finns pumpar med lite olika karaktär men i stort är de identiska. Om du har läckage i axelgenomgångarna i insprutningspumpen så finns ingen anledning att byta pump för det, det är bara frågan om att byta några o-ringar och packningen till locket.
Perkins 236 är en motor med massor av problem, det är helt enkelt en simpel billig motor och man får ju som bekant vad man betalar för i de flesta fall! En del går riktigt bra och en del strular i oändlighet, att köra en maskin med en Perkinsmotor i den serien är som att köpa en lott! När de blir för jäkliga brukar lösningen vara att prova en annan motor och hoppas på vinst i form av en väl fungerande motor! :sad: För visst finns de sådana motorer som går riktigt bra, men det finns också allt för många som det gått "troll" i! :sad:
Vi har slutat med bytesmotorer i den serien, när det inte funkar om man får en stomme som är knasig! En utsliten motor med mycket timmar kan vi renovera, men en som bara dummar sig tar vi inte i, de går inte att få ordning på utan att byta ut för mycket, det vill säga det mesta! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

atlashjul

#3 » 18:42:43, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jag tycker dom ä bra ja, problemfria i min mening,då jag har flera stycken. och varit borta i många. Men utan ordentlig olja å lite normal service. så är det många motorer som kan kallas skit.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

LeifAndersson

#4 » 19:03:56, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bl.a. mystiska inre läckage i blocken som i bästa fall innebär att värmen blir instabil, och i värsta fall betyder att motorn när man minst anar det plötsligt trycker ur sig det mesta av sin kylvätska kan man inte bota med täta oljebyten och allmän tillsyn! De kan vara mycket nyckfulla motorer. Inget man kan lita någorlunda på om man inte fått provköra dem ordentligt i minst en vecka! :sad: Men de som är i det skicket som det var meningen att de skulle vara, funkar som man kan vänta sig av en lågprismotor!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

johnneballe

#5 » 13:31:44, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Leif! En tröstlös skitmotor! 4.236 är som en gräsklippare, antingen funkar den på första draget eller får du hjärtinfarkt bara du tänker på att starta den. Jag var bekant med en bonde på Öland som hade en 4200 sen -81 bytte dom 4 motorer. för nån månad sen bytte den nya ägaren motor igen!! TRÖSTLÖST!!
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

mr_majzoo

#6 » 16:50:11, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en liten sidofundering i tråden.
Är 4.248 ett likadant sorgebarn? Vad är egentligen skillnad på 4.236 och 4.248?
Volym kan man ju ana sig till med namnet men är de från samma åldersgenerationer också?
Användarvisningsbild
mr_majzoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:23, 31-10-2007
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 årsmodell -57
MF 33 okänd årgång
Zetor 8011 Crystal -74

LeifAndersson

#7 » 18:11:17, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

212,236 och 248 är i samma serie. Och ju högre nummer ju mer strular de. 212 är klart pålitligast. 236 har dummheter för sig och 248 närmast förökar sig via delning! :???: 212 nästan gillar jag! Motorserien är uppbyggd med två borrningar och slaglängder, i övrigt är de identiska förutom ett gyller av insprutningsvarianter. Så tydligen blev den bäst med minsta borrningen och slaglängden, effektuttaget verkar inte vara det avgörande, för 212 med turbo går fortfarande bra, trots högt effektuttag. Mystiska motorer! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

CountyBruff

#8 » 20:13:10, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter de här raderna blir det väl ett elände om man är skrockfull.
Jag har en Huddig 760 från -89 med T4-236 motor,
förutom en pumprenovering har den gått prickfritt i drygt 14 000 h.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Kjällå

#9 » 21:14:55, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tydligen haft tur med min Perkins 4-248.
Alltid pigg på att starta, förvärmning används i princip aldrig, använder motorvärmare när det kryper under nollan ute, men har startat vid ca 5 minus utan motorvärmare utan problem.
8000tim, lite olja minskar det, men inte så det stör.

Under -80 och -90 talet skruvade jag en hel del på böndernas maskiner i byn, men kan inte minnas att jag hade några stora problem med 4-236 och 4-248.
Däremot så bytte jag foder och lager på en del trecylindriga Perkins,
Beror förmodligen på att de var mycket vanligare här hos småbrukarna än de fyrcylindriga Perkins.
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

Masseydriver

#10 » 22:32:48, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

L 30 byggdes i Brasilien liksom dess Perkinsmotor , minns att det var svårt att hitta passande delar till brassemotorn redan för 25 år sedan , delarna var inte lika som i engelska 4.236, bla. transmissionsreven var olika.

1 person gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

kork (trådstartaren)

#11 » 10:15:57, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha bytt dreven och som föregående talare skrev skiljer det lite på pumpdrevet. Det är nån halvgrads skillnad.
således kommer inte det utvändiga grundinställningsstrecket stämma längre. Finns det några genvägar att ställa in pumpen förutom det som beskrivs i manualen då den måste lös, snurras, trycksättas osv.
Har haft igång den och det startar lite segt, låter som den tänder sent.

Åt vilket håll vrider man pumpen för att få den att tända tidigare?

Ska man bara gå på känsla?
Kan man ställa den så fel att nått tar skada?
kork
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:13, 20-11-2011
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO L30
KUBOTA KX61-2


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se