Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo 4200 eller Cat 910

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Pölsa (trådstartaren)

#1 » 19:43:52, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Som rubriken lyder, vilken maskin är mest prisvärd?
Skall användas som gårdsmaskin. Fördelar/nackdelar

Mvh
Pölsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:53, 30-12-2009
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM L30



ner

#2 » 13:37:00, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon av dessa maskiner.
Har en Cat 920 själv.
Vet inte hur det står till med reservdelar till 4200? Går det mesta att få tag på idag?

Pon-Cat får fram i princip allt till en gammal maskin som min. Priset på reservdelarna är inte alltid det man skulle vilja tyvärr.

Om jag spekulerar tror jag att komfort och bränsleekonomi är bättre i 4200:an.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#3 » 17:20:07, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Caten har ju en ganska tragisk motor som är mycket svår att få tag i om något allvarligt händer, vilket det tyvärr ofta gör.

Är sedan caten av den gamla modellen med enväxlad? back, så är det en katastrofalt hemsk maskin för många sysslor.

Reservdelstillgången och kvaliteten på maskinen (förutom motorn då) är ett stort plus.

4200 är en betydligt trevligare maskin att köra, och den känns ungefär 20år modernare vid samma årsmodell, men reservdelstillgången är ganska begränsad på många punkter. Motorn är en hyfsat vanlig perkins, men allt det medför. Något klenare byggd maskin än 910.

910 är en järnhäst, 4200 är en ganska harmonisk maskin. Båda har således sina egna brister och fördelar. Möjligen är 910 en bättre maskin att äga, om den är frisk ifrån början & håller sig i schack. Men 4200 brukar vara lite mer populär att köra, speciellt till lite enklare sysslor.

Bägge maskinmodellerna finns på marknaden i väldigt varierande kondition, från extrema skabbgaltar, till väl fungerande exemplar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

osla

#4 » 20:52:03, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 910 i släkten, eller sista året dom hette 910, men den ser exakt ut som it12, an. Och den har alltid gått bra, morfar köpte den då den var nått år och hade hemma på sågen. Har som för mig det sagts att nästan direkt så for block packningen, den böts och man såg inga fel på toppen, men gick inte länge så var det samma igen, då böts toppen också av cat och sen dess är det inte rört en skruv på den, fast den är misskött, inte bytt olja en gång sen dess i motor, eller rättare sagt inte bytt nån olja sen dess.
Komfort finns inte, däremot är den så mycket roligare på alla sätt, det är en charmig och snygg maskin jämfört med en tråkig bm om än komforten i den är betydligt mycket bättre. Jag röstar på cat, hade själv gärna ägt en gammal cat och haft som gårdsmaskin
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se