För att inte detta inlägg ska uppfattas som OT så får jag börja med att säga att diskussion om olika tekniker är bra för att TS ska veta vilken typ av lastmaskin han ska köpa.
Jimmy: Om jag inte minns helt fel så har (hade?) du en Manitou i samma storleksklass som min, bara med skillnaden att du hade ett utskjut (ca 7 meters lyfthöjd)? Upplever du den som att den tar mer plats än en jämförbar midjestyrd?
Nu har jag inte kört midjestyrt i samma storleksklass som min teleskopare. Det enda jag kört hyfsat mycket med är en Avant 420, och den är ju en aaaaning mindre.
Men ska jag vara ärlig så känns den inte mycket smidigare än teleskolastaren som väger 12 gånger mer.
Min uppfattning om de olika teknikernas för- och nackdelar är så här i alla fall:
Midjestyrda maskiner har högre
hjul och därmed bättre terrängegenskaper, men min maskin går förvånansvärt bra i skog och mark.
Midjestyrda maskiner har oftare bredare och rymligare hytter. De flesta teleskopare har alltid bommen i vägen och hindrar sikten åt höger i något lyftläge. Det finns maskiner med bommen ovanför hytten, men jag har inte sett många sådana.
En midjestyrd lastmaskin har en mycket kraftigare och mer vridstyv
lastare än en teleskopare. Jag skulle inte vilja sätta et stort snöblad i min lastare. Inte heller bryta med en
skopa ner i hård mark. En jord- eller grushög, däremot, går utmärkt, även om den har legat i många år.
En midjestyrd maskin kan man lätt flytta en pall lite åt sidan genom att svänga, t.ex. vid lastning av
lastbil, men till vilken nytta? Man får inte ut gafflarna ur pallen om man inte står rakt med maskinen. Här ser jag en av de största fördelarna med en fyrhjulsstyrd maskin. Man kan förflytta maskinen i sidled genom att krabbstyra den. Lägg till teleskopfunktionen så kommer man in nästan överallt även vid ojämnt underlag. Där har vi ytterligare en fördel med teleskopare. Är underlaget ojämnt så rör sig hela maskinen när man ska ha i eller ut gafflarna i en pall. Med en teleskopare så låter man maskinen stå still och gör förflyttningen med utskjutet.
Tänk er att det står en lång pall med brä
dor i hörnan mellan två
hus. Försöker ni ta denna med en midjestyrd maskin så är det svårt. Svänger man åt ena hållet så rör sig lasten in i husväggen, svänger man åt andra hållet så backar man in i samma husvägg. Men med krabbstyrning så går det hur lätt som helst.
Teleskopfunktionen är ju uppenbar på en teleskoplastare, men jag måste bara säga lite om den ändå. Jag hade aldrig insett hur mycket nytta jag skulle ha av denna, framför allt av att kunna lyfta lite längre framför maskinen. Att komma bakifrån ett släp, kunna ta lyftbommen över släpet och lyfta dragbommen med kedja och köra släpet därifrån är bara ett exempel på knasiga lyft jag har gjort. Jag kan lyfta 8 meter (plus gafflarnas längd) framför maskinen och ställa upp detta 12 meter över maskinen (men då nästan rakt över maskinen).
Nu börjar vi komma in på teleskoparens största fördelar: Personlyft. Många teleskoplastare är utrustade med fjärrkontroll så man kan styra vissa funktioner från en personlyftkorg (eller SJ-pall...). Många teleskopare (alla moderna?) har slangbrotsventiler på lyftande kolvar vilket jag inte sett nå någon (?)
hjullastare. Detta medför att om du står i en personlyftkorg högt upp i teleskoplastaren och en
slang smäller av så faller du inte handlöst till marken. Du sjunker inte ens sakta ner utan du blir hängande kvar. Ta upp mobilen och ring efter brandkåren så får de komma och lyfta ner dig. På en maskin utan
slangbrottsventil så faller du okontrollerat i backen. Då får dina anhöriga istället ringa efter dögrävaren...
Jag använder nog min teleskoplastare mest som skylift. Allt från att måla hus till takjobb. Min lolänga har sex meter höga väggar. Sedan börjar taket med 45 graders lutning och nio meters takfall. Hur skulle jag kunna komma upp där utan teleskoparen? Jag hade fått bygga en sex meter hög Hakiställning, förankra den i väggen och ovanpå ställningen sätta en stege upp på taket. Vilket jobb om man bara ska göra något litet som att dra i några skruvar som har släppt.
Bara några av mina tankar om skillnaderna mellan framför allt midjestyrda och fyrhjulsstyrda maskiner.