Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

köpråd Mindre hjullastare, lyftkapacitet ca 2 ton

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Göran Ekman

#31 » 22:34:55, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kört någon midjestyrd lastare med teleskop .
Kan någon förklara för mig vad fördelen är med en sådan maskin. Tittar jag på dom ser jag bara en maskin med det sämsta hos båda maskintyperna kombinerat . En smal lagring på redskaps fästet en midja som gör maskinen lite vinglig en motvikt som är ivägen när det är trångt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Jimmy Nilsson

#32 » 00:10:30, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Har inte kört någon midjestyrd lastare med teleskop .
Kan någon förklara för mig vad fördelen är med en sådan maskin. Tittar jag på dom ser jag bara en maskin med det sämsta hos båda maskintyperna kombinerat . En smal lagring på redskaps fästet en midja som gör maskinen lite vinglig en motvikt som är ivägen när det är trångt.
Göran i Björnarbo


Det är efter tycke. Du är fanatisk ang dina merlos. Jag anser de som klumpiga,osmidiga,tokdålig sikt, Den enda gången jag tar teleskoparen är om det ska lyftas högt. Annars står de och samlar damm till fördel för de midjestyrda lastarna. Så en midjestyrd lastare med teleskop förenar de båda utan nackdelarna. Men varför inte dömma själv? Ta hem en på demo vetja.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Göran Ekman

#33 » 12:22:40, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag är fanatisk när det gäller våra maskiner .
Har väldigt klart vilka för mig vad som är nackdelar med dessa . Det som är dåligt med de Merlo maskiner vi har är tippvinkeln sikten på redskapets högra sida,samt byggkvaliten .
Att en Merlo teleskopare skulle vara klumpig köper jag inte . Är det trångt så funkar det dåligt med en maskin med en stor motvikt som rör sig i sidled när man vrider på ratten . En midje styrd maskin blir lite vingligare viker man midjan med last blir det rätt gungigt försöker man sig på något stor dåd är det inte så omöjligt att vicka maskinen över midjan.
Orsaken till att jag i olika trådar nämner teleskoplastare är att i Sverige är lastmaskin en midjestyrd maskin eller en baklastare . Man glömmer liksom bort teleskoparna. Då man diskuterar lastmaskiner vilket jag tycker är synd . Vilken maskin typ som passar en bäst beror nog på vad som råkar komma i ens väg när man letar lastmaskin. De lite äldre Volvo 4200, 4300 ,L30 ,L50 är är slitvargar men väldigt tråkiga när man har många vändor ut och in i hytten.
Den mindre modernare midjestyrda maskinerna med bra insteg till hytten har jag inte haft förmånen att prova . Kan tänka mig att det är tillräckligt bra maskiner för att ersättar en frontlastare.
Det blir så att den maskin man kör mycket lär man sig alla knep med . Jag har väldigt svårt att tycka att en midjestyrd maskin med en rejäl motvikt är speciellt smidig där det är trångt. Vilket en teleskopare med krabbstyrning är.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

osla

#34 » 16:44:27, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en ny större runtomsvängande merlo, och större skit får man leta efter, oduglig på allt utom att den når högt. Kvalité glömdes bort totalt vid tillverkningen, dom tål inte ens att larva med, då rasar axlarna, hände på den mförra maskinen, och jag tror inte det räckte med en gång. Vet att han som kör den brukar tigga till sig trailing om han ska lite längre. Konstant elfel, konstant alla möjliga fel och skop jobb går direkt bort då lastaren är för mjuk
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

magloman

#35 » 17:52:44, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#36 » 23:41:49, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att inte detta inlägg ska uppfattas som OT så får jag börja med att säga att diskussion om olika tekniker är bra för att TS ska veta vilken typ av lastmaskin han ska köpa.

Jimmy: Om jag inte minns helt fel så har (hade?) du en Manitou i samma storleksklass som min, bara med skillnaden att du hade ett utskjut (ca 7 meters lyfthöjd)? Upplever du den som att den tar mer plats än en jämförbar midjestyrd?

Nu har jag inte kört midjestyrt i samma storleksklass som min teleskopare. Det enda jag kört hyfsat mycket med är en Avant 420, och den är ju en aaaaning mindre. :mrgreen: Men ska jag vara ärlig så känns den inte mycket smidigare än teleskolastaren som väger 12 gånger mer.
Min uppfattning om de olika teknikernas för- och nackdelar är så här i alla fall:
Midjestyrda maskiner har högre hjul och därmed bättre terrängegenskaper, men min maskin går förvånansvärt bra i skog och mark.
Midjestyrda maskiner har oftare bredare och rymligare hytter. De flesta teleskopare har alltid bommen i vägen och hindrar sikten åt höger i något lyftläge. Det finns maskiner med bommen ovanför hytten, men jag har inte sett många sådana.
En midjestyrd lastmaskin har en mycket kraftigare och mer vridstyv lastare än en teleskopare. Jag skulle inte vilja sätta et stort snöblad i min lastare. Inte heller bryta med en skopa ner i hård mark. En jord- eller grushög, däremot, går utmärkt, även om den har legat i många år.
En midjestyrd maskin kan man lätt flytta en pall lite åt sidan genom att svänga, t.ex. vid lastning av lastbil, men till vilken nytta? Man får inte ut gafflarna ur pallen om man inte står rakt med maskinen. Här ser jag en av de största fördelarna med en fyrhjulsstyrd maskin. Man kan förflytta maskinen i sidled genom att krabbstyra den. Lägg till teleskopfunktionen så kommer man in nästan överallt även vid ojämnt underlag. Där har vi ytterligare en fördel med teleskopare. Är underlaget ojämnt så rör sig hela maskinen när man ska ha i eller ut gafflarna i en pall. Med en teleskopare så låter man maskinen stå still och gör förflyttningen med utskjutet.
Tänk er att det står en lång pall med brädor i hörnan mellan två hus. Försöker ni ta denna med en midjestyrd maskin så är det svårt. Svänger man åt ena hållet så rör sig lasten in i husväggen, svänger man åt andra hållet så backar man in i samma husvägg. Men med krabbstyrning så går det hur lätt som helst.
Teleskopfunktionen är ju uppenbar på en teleskoplastare, men jag måste bara säga lite om den ändå. Jag hade aldrig insett hur mycket nytta jag skulle ha av denna, framför allt av att kunna lyfta lite längre framför maskinen. Att komma bakifrån ett släp, kunna ta lyftbommen över släpet och lyfta dragbommen med kedja och köra släpet därifrån är bara ett exempel på knasiga lyft jag har gjort. Jag kan lyfta 8 meter (plus gafflarnas längd) framför maskinen och ställa upp detta 12 meter över maskinen (men då nästan rakt över maskinen).
Nu börjar vi komma in på teleskoparens största fördelar: Personlyft. Många teleskoplastare är utrustade med fjärrkontroll så man kan styra vissa funktioner från en personlyftkorg (eller SJ-pall...). Många teleskopare (alla moderna?) har slangbrotsventiler på lyftande kolvar vilket jag inte sett nå någon (?) hjullastare. Detta medför att om du står i en personlyftkorg högt upp i teleskoplastaren och en slang smäller av så faller du inte handlöst till marken. Du sjunker inte ens sakta ner utan du blir hängande kvar. Ta upp mobilen och ring efter brandkåren så får de komma och lyfta ner dig. På en maskin utan slangbrottsventil så faller du okontrollerat i backen. Då får dina anhöriga istället ringa efter dögrävaren... :djaevul:
Jag använder nog min teleskoplastare mest som skylift. Allt från att måla hus till takjobb. Min lolänga har sex meter höga väggar. Sedan börjar taket med 45 graders lutning och nio meters takfall. Hur skulle jag kunna komma upp där utan teleskoparen? Jag hade fått bygga en sex meter hög Hakiställning, förankra den i väggen och ovanpå ställningen sätta en stege upp på taket. Vilket jobb om man bara ska göra något litet som att dra i några skruvar som har släppt.

Bara några av mina tankar om skillnaderna mellan framför allt midjestyrda och fyrhjulsstyrda maskiner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#37 » 15:19:14, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
Göran Ekman skrev:Har inte kört någon midjestyrd lastare med teleskop .
Kan någon förklara för mig vad fördelen är med en sådan maskin. Tittar jag på dom ser jag bara en maskin med det sämsta hos båda maskintyperna kombinerat . En smal lagring på redskaps fästet en midja som gör maskinen lite vinglig en motvikt som är ivägen när det är trångt.
Göran i Björnarbo


Det är efter tycke. Du är fanatisk ang dina merlos. Jag anser de som klumpiga,osmidiga,tokdålig sikt, Den enda gången jag tar teleskoparen är om det ska lyftas högt. Annars står de och samlar damm till fördel för de midjestyrda lastarna. Så en midjestyrd lastare med teleskop förenar de båda utan nackdelarna. Men varför inte dömma själv? Ta hem en på demo vetja.

Varför ska jag ta hem en demo maskin som det räcker med blick på en bild för att konstatera att den är midjestyrd och har en rejäl motvikt . Totalt oanvänd bar där det är trångt.
Att föreslå 20 år gamla volvo maskiner är jag tveksam till att det tillför TS något.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jimmy Nilsson

#38 » 18:00:12, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer mkt bra Stridis. Har en Manitou 2600 (2,5 ton, 6meter) och en Terex 18 meter runtomsvängande. Och visst teleskoparna är bra på att lyfta långt eller högt- Men där stannar det med. Manitoun får nog sin mest rättvisa jämförelse med lillcaten här, En IT14G de lyfter lika mkt. men tar man 2,5 ton på gafflarna och kör ut skjutet fullt rakt fram så står den på näsan. Så där försvinner liksom lyfta långt. Man ska upp rätt bra innan den klarar det, Smidighetsmässigt så är Caten bättre där det är trångt. Ett bra exempel är tex byggnaden vi förvarar hö i. 12 mter lång.10 bred med 3 meter bred port. Med manitoun kan man fylla halva innan det blir trixigt och det går helt enkelt inte att fylla fullt. Med Caten fyller man två tredjedelar innan man får börja knixa med midjan för att få in resten. Dock kan man med hjälp av midjan fylla fullt. Men vem vet. Jag kan vara totalt värdelös på att köra med. Teleskoparen är säkert bäst bara jag som är för dum för den.
Lasta pallar på flak. Krabbstyrningen vänder ju inte 90 grader så den går antingen snett fram eller snett bakåt så "justera" en pall går lättare med midjan tycker jag.

Midjestyrt ell teleskop är en smaksak/vanesak. Har man den ena eller den andra så vänjer man sig vid respektive maskins begränsningar. Nu har jag båda och det är inte många liter diesel teleskoparen gör av med om året. Lastaren gör jobben 96 av 100 ggr. Nu gör vi en del byggjobb och där är teleskoparen en kanonmaskin förutom till shcaktjobben då.

Sen måste jag bara. Att en midjestyrd är vinglig med full last högst upp är självklart. Men ta full last på teleskoparen och kör det högst upp så nog fan välter det om det är lite ojämnt så den liknelsen är ju bara way off.

Till TS provkör maskiner. Försök få hem olika demo och se vad som passar dig/er bäst.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Gaffe (trådstartaren)

#39 » 19:27:53, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ert engagemang!
Intressant med lite läger-bildning om teleskoplastare kontra midjestyrt.
Har mest erfarenhet av midjestyrt men haft en JD teleskoplastare under ett par år på en gård jag arbetade på...kommer dock inte ihåg modell...typ år 2005.

Mitt minne av telskoparen var det den var dålig på, usel sikt på höger sida, svårt att se högerkant av skopa vid kantskärning, sitter lågt med dålig bakåtsikt + att det var läskigt att lyfta tiktigt högt

Det är rätt uppfattat att det är en ny maskin vi söker eller max något år gammal.

Har haft en Claas Torion 639 hemma på prov, midjestyrd samt extra styrning på bakhjulen.
Vände på en femma men lite i största laget.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

88ecr

#40 » 21:10:58, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mådest läsa tråd startarens första inlägg, en komatsu wa 80 håller jag fast i, mycket smidig, ingen stor bakvikt, sikten mycket god åt alla håll. Om ni inte behöver köra hårt, för att den går max 30kmh, pillaren jcb volvo lika stor är klumpigare men går hårdare. Annan sak om ni skall fylla dom här moderna såmaskinerna, då måste de vara någåntin grövre.

Lasta bilar, varesej grus eller pallar, skulle inte få tanken göra de med en riktig teleskop om man skulle måsta göra de varje dag. Hur tar man första pallen längstfram, som är med midjestryrt ditsatt mot framgaveln bakom kapell förstärkningen med fyrhjulsstyrning?

Häromkring finns jcb mindre agro modellers teleskopare, ingen föreslagit sån? Kommer inte ihåg modell men med rätt höga däck och hytten högre.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman

#41 » 21:32:57, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka fabrikat säljer närmsta servicelämnare där du bor?
Kan vara en avgörande faktor.

Finns det nån lokal maskinhandlare? Vad säljer dom?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gaffe (trådstartaren)

#42 » 21:55:47, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vilka fabrikat säljer närmsta servicelämnare där du bor?
Kan vara en avgörande faktor.

Finns det nån lokal maskinhandlare? Vad säljer dom?
Här finns Claas, Komatsu, New Holland, JCB, Weidemann, Schäffer, Kramer, Wacker Neuson, Atlas, Bobcat, Manitou, Volvo inom ett par mil....så där i ligger inte avgörandet. Vissa vill man ju hellre ha att göra med än andra, fast de byter ju färg på märken då å då de där handlarna

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R

Göran Ekman

#43 » 09:03:05, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr plocka en pall som står trångt till så att man måste flytta den i sidled, är inget som helst problem med en fyrhjuls styrd teleskopare två alternativ.
1- sväng max backa kör ut bomen då behåller pallen sitt läge i djupled rör sig i sidled.
2- ställ krabbstyrning sedan samma som ovan.
När det gäller pallhantering är det en gaffel truck som gäller .
Det är bara att konstatera att en fyrhjulsstyrd teleskopare och en midjestyrd lastmaskin är bra på olika saker. Och att den maskinen man har mycket timmar på blir man duktig på att köra.
Värt att tänka på är att teleskoplastare kan vara byggda på lite olika sätt , äldre maskiner har ofta motorn mellan bakhjulen och bominfästningen högt upp, vilket skymmer all sikt bakåt höger , hytten får inte vara för lågt monterad för att man ska ha god sikt över redskapet. Sitter motor paketet monterat på högersida mellan fram och bakhjul då hamnar bom infästningen lägre och man ser snett bakåt höger. Backspeglar är ett måste i min värld.
I TS fall är det nog någon liten midjestyrd maskin som kommer att fungera bäst.
Där emot tycker jag att teleskoplastare är ett seriöst alternativ som bör nämnas när man letar lastmaskin. Har skrivit det förut ,av en slump vart det en teleskopare som råkade hamna i vägen för mig när jag letade lastmaskin . Nu har vi liksom anpassat oss till möjligheterna med den.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

88ecr

#44 » 10:24:48, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det är bara att konstatera att en fyrhjulsstyrd teleskopare och en midjestyrd lastmaskin är bra på olika saker. Och att den maskinen man har mycket timmar på blir man duktig på att köra.
Göran i Björnarbo


Såhär är det. Vanesak.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Gaffe (trådstartaren)

#45 » 13:00:32, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur står sig de midjestyrda lastarna med teleskop bom? Blir de onödigt långa kanske?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se