Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

LM846 med HT65 problem

57 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

MN

#16 » 18:38:20, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns massor av varianter av HT65 men det är väl vara 845/846 som har en dropbox. Vet inte om lamellpaketen är samma.

Renovering av 846

För delar kolla med BA, SLP och Walkerplant i England. Det är amerikanska grejor i lådorna!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



bonnen513

#17 » 07:09:33, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ett lamellpaket är utslitet så kan trycket ändå vara på rätt nivå. Även om det nog oftast är lågt tryck som dödar dom. Fast det kan ju varit lågt tryck tidigare och någon har gjort rent sugsil o bytt olja o filter
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

zimba (trådstartaren)

#18 » 09:09:05, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Finns massor av varianter av HT65 men det är väl vara 845/846 som har en dropbox. Vet inte om lamellpaketen är samma.

Renovering av 846

För delar kolla med BA, SLP och Walkerplant i England. Det är amerikanska grejor i lådorna!

MN

Vad menas med "dropbox" ??
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Michael Meier

#19 » 09:12:36, 29-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#20 » 15:35:36, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om de blev dubbelpost nu..bilderna kom inte med får försöka igen:
Oljan va röd o fin och inget skrot eller metallparticklar i silen , jag gissar att back 1 lamellpaketet inte får tryck på sej pga nåt läckage.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

bonnen513

#21 » 07:09:12, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det mäta trycket på utgående ledning till det Paketet
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#22 » 08:11:46, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Går det mäta trycket på utgående ledning till det Paketet


efter väljarventilen ? då får man bygga om.


zimba skrev:Nu har jag mätt tryckena .... Kopplingstrycket är också likadant på alla växlarna dvs runt 9 bar samt neutral ....


Nackdelen med att mäta kopplingstrycket via olja som finns i matande huvudkanal är att man inte får veta kopplingstrycket, tryckluften har bättre visuell effekt.

Det bästa vore en trådlös tryckdifferensgivare bakom varje kolv och DET är överkurs :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#23 » 08:41:05, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle man då köra in tryckluft vid mät uttaget för kopplingstrycket och sen prova växel för växel o lyssna o se var de läker..
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

MN

#24 » 11:33:33, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silikonmekare som varit igång innan dig...
Leta upp min tråd om rep av ht100.
Det kommer läcka luft vid alla växlar men den trasiga kommer läcka mer.
Kanske synvilla men det ser ut som aluhylsan på kopplingspaketet ovanför sugröret sitter snett?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bonnen513

#25 » 22:06:15, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker det med T-rör för att göra ett mätuttag eller går rören rätt in i lådan?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gaffa

#26 » 23:09:56, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga bilder inne från lådan!
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

MN

#27 » 08:02:46, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Räcker det med T-rör för att göra ett mätuttag eller går rören rätt in i lådan?


Lär vara risk för korsdrag om man blåser i ett T-rör. Jag skulle prova att ta bort ledningen som går till växelväljarventilen och blås där. verkar var så nära kopplingarna man kan komma.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

zimba (trådstartaren)

#28 » 08:21:53, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur mycket tid jag ska lägga på transmissionen ...den går ju fram o back o tar i bra de ju 1an back som inte drar...de e läckage i de paketet då.Var mest intresserad av om nån lamellkorg eller lagerbit låg i botten av lådan ...men där var ju kliniskt rent o oljan fin o röd.
Ska nu fylla rak 10 olja o 3% Omega 917 så får vi se vad som händer...jaja jag vet ..lika som "penselrenovering"!! Men skillnad i jobb med att ta ned lådan!!! Denna maskinen skall bara gå 15-20 tim per år i min fjällstuga o skotta snö.
Återkommer med resultat!
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

bonnen513

#29 » 17:46:41, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
bonnen513 skrev:Räcker det med T-rör för att göra ett mätuttag eller går rören rätt in i lådan?


Lär vara risk för korsdrag om man blåser i ett T-rör. Jag skulle prova att ta bort ledningen som går till växelväljarventilen och blås där. verkar var så nära kopplingarna man kan komma.

MN

Min tanke var att koppla manometern där
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

zimba (trådstartaren)

#30 » 09:10:37, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu bytt till rak 10 olja o omega 917 ca 7dl. Kört lite men ingen skillnad på den icke fungerande växeln. (trodde inte så mycke på de..men) Däremot så tycker jag att dom fungerande växlarna slår i bättre nu när den e varm. Men härom natten var de minus 10 gr och då efter start så var den mycket seg i lådan innan den börja röra sej och efter ca 20 sek på full gas så rör den på sej sakta sakta men sen när den rullat nåt 10 tal meter(gissar att oljan då blitt varmare) då funkar dom fungerande vxlarna fint.
Om lamellpaketen är slut...får man detta fenomen då?? Eller kan de va momentomvandlartrycket( de som ja inte mätt) som tar sån tid på sej att byggas?? Kopplingstrycket o smörjoljetrycket låg ju någorlunda rätt smörj ca 0,7-8bar koppltryck ca 9bar.
De lutar att jag måste göra nåt åt lådan för i fjällen e de ju minus 20 o runt det o då får jag väl aldrig den att röra på sej(förn fram åt sommarn ) å då snöar de ju int!!
Var de nån som jobba på BA Trading som va fena på dessa lådor..har hört..nånstans..nån som vet??
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se