Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

LM846 med HT65 problem

57 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

zimba (trådstartaren)

#1 » 20:53:14, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en LM 846 med tillvnr. 5971..alltså en av dom sista tillverkade (6056 sista) med D60A motor som går fint..förutom att den inte drar på 1:an back! Drar fint 1-2 fram hög o låg samt 2an back. Men inte alls på 1an back? Det är väl HT65 lådan i den , har kollat runt på forumet här men inte hittat just de problemet!
Känns lite glapp o lös i växelväljaren i hytten men dom distinkta lägena finns där. ..MEN varför drar den inte Back på Vxl1 ??

Här finns säkert nån expert på detta!
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614



MN

#2 » 21:17:12, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tråd om ett liknande bekymmer och enskilda växlar kan försvinna. Leif A komme säkert med goda råd.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#3 » 21:56:07, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM HT 65 verkstadshandbok

Finns ett trevligt felsökningsavsnitt som får dei att fokusera bättre :thumme:

Angående din fundering så torde det finnas fyra lamellpaket, ett för varje läge på manöverreglage.
Växelväljarventilen (E)

Läge F1 till ledning 8 ansätter höger sida C
Läge F2 till ledning 7 ansätter vänster sida C
Läge R1 till ledning 10 ansätter höger sida D
Läge R2 via ledning 9 ansätter vänster sida D

Bild

Bild

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#4 » 13:48:55, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , är inte C o D var sitt paket , således 2paket, ska på växelväljarventilen först å kolla den ...men kanske allra först mäta tryck, om jag hittar igen dom kopplingsuttagen. Har förstått att 1 växel kan va borta på dessa men dom kan funka länge utan. De e ju 1an back som e borta 2an back funkar ju.
men skulle va kul om de va nåt enkelt att fixa.
ska bara ha den att skotta snö i fjällstugan..inte många gångtimmar per år.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Michael Meier

#5 » 14:02:09, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

C är framåt och D är bakåt, F1 och R1 till höger på bild, F2 och R2 till vänster=således fyra paket.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#6 » 13:28:00, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart de e 4 paket...2st i C och 2at iD mitt problem e ju då att Back 1 inte funkar o då har jag kanske problemet 1 D-paketet o ledn 10.
Har hittat uttaget för smörjoljetryck på samma platta som vxl väljaren..den övre av dom 2 nipplarna. Vad är den nedre då för ett uttag?

Vad e de för anslutning på dessa nipplar SVO 3335 heter den då ..den har jag ju inte. ´Sen kopplingstrycket verkar ju va på ett annat ställe? Trångt som bara den där inne..tog bort stolen o plåtarna .
Nån som har dessa mätverktyg att låna ut ...så belönas det så klart ! :shake_hands:

Bor ju i UMEÅ
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Michael Meier

#7 » 21:45:22, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingstrycket visar manometern i hytten, den behöver väl inte leta efter ?

SVO 3335 är en slang med adapter/bussning mellan 1/8 och 1/4 och en manometer på andra sidan, fråga hos Swedol eller närmaste hydraulfirma.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#8 » 23:45:02, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hittar test manometrar här...du vet 846an har ingen manometer i hytten bara lampor.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Michael Meier

#9 » 06:48:58, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då lär du koppla in dei på växelväljarventilen, om inte ventilen är ett under av precision så dippar kopplingstrycket visuellt vid inkoppling.

smörjoljetrycket är lika viktigt som kopplingstrycket.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 06:51:54, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon bild på testnipplarna ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

zimba (trådstartaren)

#11 » 12:34:34, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag mätt tryckena, smörjoljetrycket är ca 0,6-0,8 bar på neutralläget och sjunker ner mot 0,2bar när jag lägger i en växel, även på den då defekta bakåt 1. Smörjoljetrycket uppför sig lika på alla växellägena.
Kopplingstrycket är också likadant på alla växlarna dvs runt 9 bar samt neutral.

Vad drar vi för slutsats av detta nu då? Nån ide att öppna vxlväljarventilen? Sitter ju hemskt till!
Har inte ännu mätt momentomvadlartrycket...var nu den sitter!
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

MN

#12 » 13:02:32, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

läste du vhb? ta bort stolen? det står i samma figurtext var du mäter convertertrycket, f ö mätte jag kopplingstryck på en gammal 846 nyligen och den har 12 bar (som är vanligt på 6 cyl modeller.

tagit bort locket i botten och spanat efter skrot?

sannolikt trasigt lamellpaket och det behöver inte synas vid tryckmätning. jag hittade felet på min ht100 genom att blåsa med luft istället, osäker på omo det går att göra på ht65.

ta INTE bort väljarventilen.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

zimba (trådstartaren)

#13 » 14:33:45, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här lådan har bara mätuttagsnippel för kopplingstryck just där(se bild) konvertertrycket är på nåt annat ställe som inte jag sett i VHB. Men de spelar väl mindre roll den drar ju på alla växlar ..hög som låg utom på R1(back 1 då).
Jag gissar att just det lammellpaketet har nån kärvning i den cylindern som ska ansätta den! Hade man kommit åt o "bonka lite på de så kanske....
Den har för övrigt ATF olja nu i sej...ska se längre fram i sommar om jag ska byta till rak 10 olja...kanske nåt lossnar.


Bild
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

MN

#14 » 19:56:46, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inte original. Kolla fig 24 i vhb MM länkat till så ser du en plugg på UNDERSIDAN av samma hus där du kan mäta convertertryck.

Tro på kärvning som släpper med ett oljebyte är optimistiskt. Frågar igen - har du kollat efter skrot i botten på lådan?

Mitt trick med tryckluft borde funka ser jag efter att kikat på hur det är kopplat.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

zimba (trådstartaren)

#15 » 17:40:38, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Det där är inte original. Kolla fig 24 i vhb MM länkat till så ser du en plugg på UNDERSIDAN av samma hus där du kan mäta convertertryck.

Tro på kärvning som släpper med ett oljebyte är optimistiskt. Frågar igen - har du kollat efter skrot i botten på lådan?

Mitt trick med tryckluft borde funka ser jag efter att kikat på hur det är kopplat.


Undrar om de finns flera utföranden på HT 65 lådan, om jag läste rätt så står det
artnr 35406 och tillv nr 5078 på min.
De e bortkopplat cyl till urkopplingsventilen på min så den löser inte ut och smörjolje o kopplingstrycket var ju inom spec. Joo jag skall öppna under o tappa ut oljan för att se om där kommer nåt skrot innan jag går vidare. Hela drivlinepaketet sitter väl som ett stycke i en ram så man kan lyfta ut det o sen lossa HT 65an...men finns de reservdelar?? Såg att de finns packningar, lameller men om de e en lamellkorg som rasat???
Ska den ut så ska den renoveras ordentligt...D60 motorn kan ha vart renoverad för den startar fint (även Kall väder).
Är måntro alla HT 65 lika ...tänker baklastarn..dumpern o annat den satt i. Skulle va mumma att ha en extralåda till hands!
Återkommer med vad som ramlar ur när ja öppnar den!
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Aron.B, Petersson_Rallyteam och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se