Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Startmotordiagnos

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

roblil (trådstartaren)

#1 » 12:58:00, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnade i situationen att jag startade min L90 genom att tjuvkoppla direkt på startmotorn. Vi ett tillfälle släppte solenoiden när jag kopplade bort startmotorn men den slutade inte att gå förrän jag slog ifrån med huvudbrytaren. Sedan dess drar inte solenoiden mer men så fort man kopplar på huvudbrytaren börjar startmotorn rotera. Det luktade aldrig bränd spole så jag föreställer mig att det är någon kontaktor som fastnat. Någon som har en idé om vad som hänt?
roblil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:38, 05-12-2013
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Volvo L90
Volvo 4300B
JLG 3394 RT
Husqvarna YTH 2454



torbjorn_forsman

#2 » 15:08:22, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser startmotorn ut som en personbilsstartmotor, alltså med solenoiden på sidan och en hävarmsmekanism från solenoiden för att föra in drevet i startkransen?
I så fall skulle jag tro att det är brytkontakterna i solenoiden som har fastnat i tillslaget läge (antingen har kontakterna svetsats ihop eller också kärvar något mekaniskt).
Solenoiden är så tätt kapslad att det inte brukar komma ut någon rök eller lukt även om spolen i den är bränd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zimba

#3 » 15:16:27, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solenoiden har bränt fast i kontakten invändigt o ger då ström direkt till startmotorn så fort plus är till..inte bra att köra motorn då efter start efterssom startmotordrevet ligger inne mot startkransen hela tiden, byt start eller enbart solenoid om de går. Om solenoiden går att öppna så kan man nog få lös kontaktstället o repa på så vis....he ska jäklas hela tiden!!
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

roblil (trådstartaren)

#4 » 15:52:36, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

zimba skrev:.inte bra att köra motorn då efter start efterssom startmotordrevet ligger inne mot startkransen hela tiden!

Det som förbrylla mig är att drevet inte slår till själv, det ligger alltså UR hela tiden fast startmotorn roterar. I väntan på ny startmotor startar jag nu, vilket gud förbjude, genom att kort koppla till minuspolen, med en träbit trycka in drevet mot kuggkransen just innan startmotorn stannar och därefter koppla in startmotorn igen så att den drar igång motorn. Går kanske några gånger, det visar sig. Min hypotes är att felet bara sitter i startmotorn och inte i något relä, det vore ju synd att byta motor bara för att upptäcka att man måste felsöka även annat och inte har rätt delar hemma.
roblil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:38, 05-12-2013
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Volvo L90
Volvo 4300B
JLG 3394 RT
Husqvarna YTH 2454

roblil (trådstartaren)

#5 » 15:57:48, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ser startmotorn ut som en personbilsstartmotor, alltså med solenoiden på sidan och en hävarmsmekanism från solenoiden för att föra in drevet i startkransen?
I så fall skulle jag tro att det är brytkontakterna i solenoiden som har fastnat i tillslaget läge (antingen har kontakterna svetsats ihop eller också kärvar något mekaniskt).
Solenoiden är så tätt kapslad att det inte brukar komma ut någon rök eller lukt även om spolen i den är bränd.

Låter som att spolen kanske har brunnit och kontakten fastnat. På denna startmotor ligger magnetspolen centrerat i förlängningen på startmotoraxeln. Ser inte ut att vara den enklaste att felsöka. Hade en Mc Cormick som jag i åratal startade genom att för hand dra i hävarmen och sedan koppla in motorn genom att kortsluta mellan två skruvskallar. Känns inte som att det låter sig upprepa med denna motor, är som att tända en pinnsvets på 100A varje gång man startar...
roblil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:38, 05-12-2013
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Volvo L90
Volvo 4300B
JLG 3394 RT
Husqvarna YTH 2454

torbjorn_forsman

#6 » 17:12:01, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fabrikat på startmotorn? Är det en större Bosch som har antingen förskjutbar rotor eller en tryckstång genom ihålig axel för att skjuta fram drevet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roblil (trådstartaren)

#7 » 21:16:21, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara med ihålig axel. Märket hittar jag varken på kåpan eller motorhuset så det är väl vänt inåt. Bifogar bild.
Bild
roblil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:38, 05-12-2013
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Volvo L90
Volvo 4300B
JLG 3394 RT
Husqvarna YTH 2454

torbjorn_forsman

#8 » 08:03:14, 28-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om startrelät som sitter upptill har fastnat i helt (eller halvt) tillslaget läge. Antingen för att kontakterna har svetsat ihop eller något mekaniskt kärvar. Ev kan det finnas en spärr som gör att det bara slår till i halvläge innan drevet har förts fram, som kan krångla på något sätt.
En sak till du kan kolla är att det inte ligger spänning på manöverströmsanslutningen till startmotorn (den klena ledningen, kl 50) annat än när du vrider på nyckeln.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roblil (trådstartaren)

#9 » 23:56:15, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla om startrelät som sitter upptill har fastnat i helt (eller halvt) tillslaget läge. Antingen för att kontakterna har svetsat ihop eller något mekaniskt kärvar. Ev kan det finnas en spärr som gör att det bara slår till i halvläge innan drevet har förts fram, som kan krångla på något sätt.
En sak till du kan kolla är att det inte ligger spänning på manöverströmsanslutningen till startmotorn (den klena ledningen, kl 50) annat än när du vrider på nyckeln.


Idag kom jag äntligen till att sätta in den nya startmotorn efter att ha startat med en träpinne i flera veckor. Mätte då att det inte låg ström på manöveranslutningen. Även nytt startlås (det var där eländet började). Skön känsla att åter vrida på en nyckel och höra att allt åter fungerar som det skall!

3 personer gillar det här inlägget.
roblil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:38, 05-12-2013
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Volvo L90
Volvo 4300B
JLG 3394 RT
Husqvarna YTH 2454


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se