Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo 4300 hittar hem

291 inlägg • Sida 2 av 20
Diskutera hjullastare och minilastare här

Stridis2

#16 » 22:47:20, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du göra en originalrenovering eller bygga efter eget huvud? Jag tycker det är mycket lättare att köra enspaksmaskin än tvåspaksmaskin. Om du har funderingar på att ändra till enspaks så kan jag tipsa om att jag använde knutkors från en personbils rattaxel som lagring för spakarna i min kompaktlastare. Nållagrat och fint, blev riktigt bra och grappfritt. :mrgreen:
Finns någon bild, samt lite text om det hela, i tråden om lastaren:
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



tortap (trådstartaren)

#17 » 22:55:15, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid bara kört tvåspaksmaskiner och blir lite vilsen i en Lännen tex. Men det är kul med egna idéer och lösningar. Nållagrat vore nåt :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#18 » 16:15:35, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst att kolla handbromsen iaf innan jag spänner upp mera. Vred midjan fullt, muttra lös medbringaren och bromstrumman men sen sitter den där. Kanske hade man fått bort den helt om man hade haft rak midja?

Bild

Bromsbanden ser inte totalslut ut. Rätt smetigt där bakom, någon packbox som är dålig misstänker jag. Jag får fundera på nåt sätt att kunna tvätta maskinen undertill, jag vill inte göra det mitt på gården iaf.
Bild

Jag vet inte om det är bromsbanden som är nötta eller om själva tappen är sliten som gör att grundinställningen är uppåt istället för 10 grader neråt på bromsarmen.
Bild

Nöjer mig med det här och skruvar tillbaks grejerna. Sen börjar jag justera armen. Man har bottnat ett par av justeringarna men inte alla så jag har lite justermån kvar. Enklast var att ta lös den nertill och gänga ut hela stången och göra justeringarna och smörja upp gängen lite.
Bild

Justeringen sitter lite dumt till men om man tog bort två skruvar och plåten under dörren så ser man ju nästan justeringen iaf. Det var inte så svårt efter att man kommit på det...när man nästan var klar :vissla: Lite rost i hytten men inte farligt tycker jag :thumme:
Bild

Resultatet då. Vid tre-fyra klick börjar handbromsen ta och vid 5 nyper det fast :thummar:

14 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#19 » 23:11:40, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar i VHB massa bra info om dropboxen. Om man ska ta isär den. Jag kommer köra med handbromsen nu som den är till att börja med. Men den dagen jag vill åtgärda läckaget och byta bromsband, kan jag kontrollera spelet i utgående axel och ev ansätta lagren med lådan på plats i maskin? Eller måste den ut för det?

Bild
Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#20 » 14:50:44, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftramverk / lastare Volvo BM 4300. Jag lägger upp en bild där jag klippt in bildtexten på en utvikt plansch från VHB. Om nån vill ha i ännu större storlek så har jag provat göra en upload. Men den kanske måste godkännas av administratör först.

Jag skulle vilja få reda på dimensionerna på alla grejer här. För att se vad man ev kan göra själv om man ska renovera nån gång.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#21 » 22:34:41, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ute och slipade lite på projektskopan en kväll för ett tag sen för att se hur det ser ut. Vem faan har konstruerat den här skopan :screwy:

Redskapsfästet sitter i två rejäla U-balkar med lock på änden. Sen är det svetsat till den tunnaste plåten på hela skopan, själva bakstycket. De har slitsat upp kanten med jämna mellanrum på bakstycket för att bocka den mot sidostyckena :myzsko:
Bild

Så idag var jag ute och försökte få ihop den igen. I hörnet på insidan sitter en förstärkning men den sitter inte så bra mot bakstycket så i princip är det svetsen vid hörnet som håller redskapsfästet till sidostycket. Dessutom verkar det vara en skarv just vid den övre U-balken :klia: U-balken håller på att separera från sidosycket och förstärkningen genom att fläka upp det tunna bakstyket. Här har jag svetsat ihop det hjälpligt för att ha nåt att fästa färgen i...
Bild

Kanske maskinistens sämsta svetsare i farten.
Bild

Har bara en handväska att leka med så det blir många strängar. Minarc Evo 150. Jag har kört med OK48 några stycken, sen testade jag Elga P45S 2.5 mm mest för att jag har många av dem.
Bild

Jag tror inte ens själv att det här kommer att hålla så jag funderar på en förstärkning. Jag tänkte att man kan lappa ihop U-balken med sidostycket på nåt sätt. Men konstruktionen är så jäkla dum så det skulle behöva bli nån bockad plåt. Nåt sånt här kanske?
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#22 » 01:11:55, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var torsdag tror jag.

Gjorde en miss. Beställde filter, inkl spin on transmissionsfilter på Olssons i Ellös. Sen läser jag på BA Trading att SN 3101-4999 har spinon. -3099 har insatsfilter. Min har tillverkningsnummer 2277. Hade jag sett fel? Ringer OiE och ber dem skicka insats istället vilket de fixar utan problem. Ska göra motorservice och ser ett spin-on filter till transmissionen ändå :klia:

Står datum på det. Jag vet inte säkert men kanske var det då man senast gjorde service. Får hoppas de bytt motorolja efter det iaf...
Bild

Bytte olja och bränslefilter. Sen startar den fint men så kör jag soppatorsk såklart. Jaha behöver man lufta kanske :) Var gör slangen där uppe mellan filtern? Det är inte där man luftar iaf. Släppte själva bulten till filtret, det är nog inte heller rätt men det gick typ.
Bild

Nåväl. Jag gjorde såhär istället. Man har monterat en 24V matarpump som syns där vid startkabeln. Kanske matarpumpen på motorn är paj? Den extra pumpen har en kabel till sig som då kanske går när motorn är igång. Jag tjuvade in på den och tog ström från startmotorn för att köra pumpen tills jag luftat klart vid inkomande till dieselpumpen. Kändes inte helt optimalt, gick faktiskt och hämtade en brandsläckare :vissla: Men det funkade. Cat brukar ha en strömbrytare för att köra matarpump vid luftning. Kanske skulle bygga en fast knapp för det.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#23 » 01:43:27, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredag.

Beställt repsats till huvudcyindern från OIE. Skruvar bort huvudcylindern på framkretsen. Ibland får man anliggning fram, inte varje gång men då och då. Sen nästa dag har det släppt. Eller man kunde släppa framme vid oken i värsta fall. Tidigare har man har varit och skruvat lite med bromsarna så man hade råkat tömma bromsoljan så den var ny i behållaren. Men vi ska snart se hur det ligger till med det...

Inte så mysig färg på det som kommer ut ur huvudcylindern.
Bild

Stack in handen och tog en bild på luftklockan bara för att, tittade inte så noga där och då. Skulle va bra att ha senare.
Bild

Kolven var ju där och maskinen bromsade, men ska det se ut såhär :klia:
Bild

Läst i Björn.Os tråd om anliggning på 4500. Små hål ska släppa till tank när man släpper bromsen. Här var det hur fina hål som helst. Säkert 1.6 mm och 4 stycken. Kolven ser ok ut.
Bild

Men jäklar vilken sörja inne i cylindern. Här har jag ändå tagit bort det värsta.
Bild

Här fick jag stå och klia mig :klia: ett bra tag. Jag saknar ju delar som borde finnas enligt sprängskisserna. Saknar en låsring... Bilden på luftklockan i telefonen kommer till användning. Tittar man noga ser man en metallring och en damask som sitter kvar i maskinen :huh: Hur tusan kan det här gå sönder?
Bild

Låsringen och den tjocka brickan stoppar kolven i obromsat läge när allt är ok. Hålen hamnar just framför den bakre delen av huvudcylindern. Returen går genom de 4 små hålen, sen i nederkant genom en rad större hål in till den bakre kammaren och upp till tank. Dessa hål var dessutom helt igensmetade av den tjocka geggan. Vet inte säkert men jag kan tänka mig att om fjädern (framför kolven) orkar trycka kolven lite för långt bak när låsringens läge är paj så hamnar de 4 små hålen inne i flänsen till bakre kammaren och då släpper det inte trycket riktigt eller det går långsamt. Eller så var det bara all sörja som ibland stoppade flödet.
Bild

När jag sen tycker jag får koll på alla delar så får jag ändå två saker ur repsatsen över! En fyrkantig tjockare "oring". Och en tunnare rund oring. Nån som vet var dessa passar?
Bild
Senast redigerad av tortap 02:09:27, 02-06-2019, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#24 » 02:05:57, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lördag

Jag som hade tänkt slippa fixa bromsarna men det är bara lös med resten när huvudcylidern är full med dynga. Jag tror jag har varit på biltema och kompletterat med dragskaft och grejer tre dar i rad nu och idag fick jag ta mig till en riktig järnhandel och fixa en 14 mm insex som inte var så groteskt lång. Dragskaftet ryms ändå inte på två av bultarna. Drog av tappen på hembyggda verktyget.
Bild

Jag åker inte en gång till till biltema idag! Riggade med en fast nyckel och ett spärrskaft. Det gick :svettas:
Bild

Trycker in kolvarna för att se vad som kommer ut, härligt blandning.
Bild

Damasker torra som fnöske, befarar det värsta.
Bild

Ser ändå inte såå illa ut. Ska man ha lite tur iaf
Bild

Försöker man det här tricket rekommenderar jag glasögon på :ohnej: Det var bara j*vla tur att jag hade dem på. Sprayad av bromsvätska :cool: Till den andra lärde jag mig och satte trasan över först...
Bild

Två av dem ser lite sämre ut men jag gick över höga punkter med bryne sen har jag kört dem över polertrissa. De här klarar sig, jag kör på dessa. Måste bara beställa repsatsen på måndag.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magirus

#25 » 08:06:01, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev: Var gör slangen där uppe mellan filtern? Det är inte där man luftar iaf.


Det där är välan läckoljeledningen :idee:

Har du sett dessa i Downloads?

Volvo BM LM4300 verkstadshandbok nr1

Volvo BM LM4300 verkstadshandbok nr2

Volvo BM 4300 verkstadshandbok
magirus
 

dea

#26 » 08:17:32, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

tortap (trådstartaren)

#27 » 09:40:49, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick med en VHB med maskinen :thumme: samt instruktionsbok och reservdelslista. Den senare har bilder och nummer, tyvärr ingen förteckning på vad numren betyder.

Tack dea :smile:

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#28 » 01:42:28, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går dåligt nu. När jag höll på att ta isär grejerna hade jag bara gasol att värma med så en luftningsnippel av fyra gick av.
Bild

Fräste ur allt det jag kunde tills jag såg antydan till gäng men släpper det? nej det är som ett med oket nu. Åkte och fick värmt med induktionsvärmre och sen gassvets till ingen nytta. Det får bli en plugg i överdimension sen.
Bild

Var förbi Momentum och fick tag i bussningar till spakstället. Fast de hade bara 3 och jag har knackat bort 4 som var sopslut men egentligen ska jag ha 6 nya så det här blir inte klart den här veckan. Snygg spak :vissla:
Bild
Bild

Men sen skulle det jävlas på riktigt. När jag ska montera tillbaks kolvarna i bromsoken så går det ganska tungt. Bänder lite med kobenet och får dit alla 4 kolvar. Ena sidan har ett öppet lock och där ser jag en gummibit. Den inre tätningen har kilat fast och klippt sig själv mot spåret den sitter i :ohnej: Repsatsen innehåller 4 tjockare fyrkantiga tätningar och 4 smalare. Var dessa 4 smala ska passa övergår mitt förstånd. Det fanns inget motsvarande när jag demonterade eller på sprängskisserna. Så jag testar montera en av de smalare i det tjocka spåret. Får dit 3 kolvar men en är stört omöjligt, klipper sin tätning. Det måste finnas nåt knep för att montera såna här tätningar som jag inte vet om. Nyare modeller har en o-ring och stödring. Inte den här.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#29 » 01:58:44, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fräste lite i huvudbromscylindern igår.

Bild

Borra sig lite. Som smör.
Bild

Samma matningar funkade inte lika bra i den här brickan jag svarvat tidigare.
Bild

Fräser helical bore milling upp till 4.1 mm genomgående och 7.5 mm för skallen tror jag det blev. M4 insex. Placerar hålen så nära kanten det bara är möjligt. Lite för nära så jag får slipa upp det och fasa kanterna lite så det inte ska skära i tätningen.

Bild

Det är små bultar för att klara den inre diametern men så långt ut som möjligt och ändå få på tätningen samt rymmas inne i mottagande del ute i maskinen (mot luftklockan). Bromskolven är ganska tung så om det här håller? Ja inte vet jag. Jag får testa :myzsko:
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magirus

#30 » 09:12:50, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackert!!! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se