Fredag.
Beställt repsats till huvudcyindern från OIE. Skruvar bort huvudcylindern på framkretsen. Ibland får man anliggning fram, inte varje gång men då och då. Sen nästa dag har det släppt. Eller man kunde släppa framme vid oken i värsta fall. Tidigare har man har varit och skruvat lite med bromsarna så man hade råkat tömma bromsoljan så den var ny i behållaren. Men vi ska snart se hur det ligger till med det...
Inte så mysig färg på det som kommer ut ur huvudcylindern.
Stack in handen och tog en bild på luftklockan bara för att, tittade inte så noga där och då. Skulle va bra att ha senare.
Kolven var ju där och maskinen bromsade, men ska det se ut såhär
Läst i Björn.Os tråd om anliggning på 4500. Små hål ska släppa till tank när man släpper bromsen. Här var det hur fina hål som helst. Säkert 1.6 mm och 4 stycken. Kolven ser ok ut.
Men jäklar vilken sörja inne i cylindern. Här har jag ändå tagit bort det värsta.
Här fick jag stå och klia mig
ett bra tag. Jag
saknar ju delar som borde finnas enligt sprängskisserna. Saknar en
låsring... Bilden på luftklockan i telefonen kommer till användning. Tittar man noga ser man en metallring och en damask som sitter kvar i maskinen
Hur tusan kan det här gå sönder?
Låsringen och den tjocka brickan stoppar kolven i obromsat läge när allt är ok. Hålen hamnar just framför den bakre delen av huvudcylindern. Returen går genom de 4 små hålen, sen i nederkant genom en
rad större hål in till den bakre kammaren och upp till tank. Dessa hål var dessutom helt igensmetade av den tjocka geggan. Vet inte säkert men jag kan tänka mig att om fjädern (framför kolven) orkar trycka kolven lite för långt bak när låsringens läge är paj så hamnar de 4 små hålen inne i flänsen till bakre kammaren och då släpper det inte trycket riktigt eller det går långsamt. Eller så var det bara all sörja som ibland stoppade flödet.
När jag sen tycker jag får koll på alla delar så får jag ändå två saker ur repsatsen över! En fyrkantig tjockare "oring". Och en tunnare rund oring. Nån som vet var dessa passar?