Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo 4300 hittar hem

289 inlägg • Sida 1 av 20
Diskutera hjullastare och minilastare här

tortap (trådstartaren)

#1 » 23:01:24, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte en vinter till utan maskin! Har fått bra hjälp av grannar med skottningen tidigare men man vill inte stå med mössan i hand när hösten kommer. Och i år skottade jag för hand när den som skottat tidigare sålt lundbergarn och den jag sen lejde sa ifrån sig alla uppdrag vid nyår... Det rationella för mig hade varit att leja bort skottningen till de som plogar vägen eller skaffa en billig traktor. Men man lever bara en gång. Vad ska jag säga, jag har alltid gillat hjullastare :driver:

Satt och väntade i fönstret som ett barn på julafton. En volvo med en volvo på :photograph:

Bild

Hittade en 4300 från -79 på lämpligt avstånd. Ca 16300 timmar. Hade nog kunnat larva men säljaren ordnade med transport så den lösningen blev det.
Bild

På håll ser den riktigt fin ut. Ganska rak i plåten och hyggligt målad. Tittar man närmare hittar man väl nåt men det det får bli en annan dag :) Däcken är väl inte de bästa men det passar ganska bra med ett snällt mönster på min packade grusuppfart. Det ska vara ok grepp på vintern intygar säljaren.
Bild

Ledramp och led arbetsbelysning, 4:e funktion, nästan alla lampor funkar. Nåt positionsljus som inte lyser och takrampen har man plockat bort. Fått med saftblandaren som hör till så det blir kanske retrolooken med den sen.
Bild

Backkamera och en relativt ny luftstol, inte alls tokigt.
Bild

Det finns lite fix såklart men det sparar vi till en annan dag :thumme:

28 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



Hasse.69

#2 » 14:55:28, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket maskin för pengarna.(Beroende på vad du fick ge)
Lycka till med din "nya" maskin. :thummar:

//Hasse.
Fyller man i sin profil vart man bor så blir det lättare att rekommendera någon som kan hjälpa till.
Glöm inte att donera, mycket go information och hjälp här det kan ju vara värt några kronor. :thumme:
Hasse.69
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:50:39, 12-05-2015
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: VOLVO L20B-L50F

LeifAndersson

#3 » 19:01:28, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg maskin. Lite märklig bara, har aldrig sett heltäckande skärmar och öppningsbar sidoruta på det äldre 4300 chassit tidigare. Men allt ser ut att vara i verkligt god ordning! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#4 » 20:00:46, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin, men hur larvar men med en hjullastare? , trodde man hjulade med en sån....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

tortap (trådstartaren)

#5 » 20:24:24, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse.69 skrev:Mycket maskin för pengarna.(Beroende på vad du fick ge)
Lycka till med din "nya" maskin. :thummar:

//Hasse.


Tack!

LeifAndersson skrev:Snygg maskin. Lite märklig bara, har aldrig sett heltäckande skärmar och öppningsbar sidoruta på det äldre 4300 chassit tidigare. Men allt ser ut att vara i verkligt god ordning! :thumme:


Jag tror det är någon tidigare ägare som fixat och donat kanske. Den jag köpte av hade inte själv gjort några större åtgärder så jag vet tyvärr inte historian bakom eventuella modifikationer. Om jag förstod det rätt har maskinen gått i Karlsborg i Kalix en gång i sitt liv, det som nu är BillerudKorsnäs.

Mattias Petterson skrev:Fin maskin, men hur larvar men med en hjullastare? , trodde man hjulade med en sån....


Tempot man får hålla i en maskin utan lastdämpare och skopa så känns det som att man larvar :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

bm1113

#6 » 20:34:44, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se och Snygg Maskin .

LeifAndersson skrev:Snygg maskin. Lite märklig bara, har aldrig sett heltäckande skärmar och öppningsbar sidoruta på det äldre 4300 chassit tidigare. Men allt ser ut att vara i verkligt god ordning! :thumme:


Har sett flera 4300or med just den kombon Vet minst två här i stan varav här är dock en gamal bild på en av dom :) Men kanske var något lokalt då även Tortaps var från från trakterna
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#7 » 20:42:42, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt finish i maskinen nog en av få som visats här med rentorkade mattor dammfri på instrumentbrädan så är den lika uppsnyggad under plåtarna ser du läckagen direkt :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tortap (trådstartaren)

#8 » 20:51:08, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom det två skopor! En snöskopa/projekt fick jag med maskinen. Jäkligt schysst ordnat att de dessutom kunde ta en omväg och hämta upp en jordskopa som jag lånar tills vidare. Då har jag nånting att börja med iaf :)

Snöskopan är inte den stiligaste jag sett :skratta3:

2.5x1.4x1.2 meter blir 4.2 kubik, räknar man bort för svepet så 3 kubik? 3.5? Lätt att man får upp 4 kubik snö :uupps:
Bild

Inte den bästa av lagningar. Inte vet jag om jag fixar det nå bättre men jag får prova sen.
Bild

Jordskopan ser lite liten ut men bara lånad. Den hör annars till en Lännen. 2.5x0.9x0.9 / 2 om jag antar att det är halva volymen av en låda ~= 1 kubik? Hur beräknar man skopstorlekar egentligen?

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#9 » 08:30:29, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick dit saftblandaren i helgen. Knappen har tappat hatten men jag gissade rätt och sen funkade den. Nåt hemmagjort lock som satt istället för blandaren? vi plockar bort det.

Bild

Nästa problem efter att jag fyllt lite kylarvätska. Tempmätaren funkar inte. Vad är det här för sensor som sitter på höger sida vid kylaren? Hittar inga sladdar som ser ut att gå till den. Bara jorden kvar.
Bild

Kollade på elschema i verkstadshandboken för centralvarningen. GV1 verkar vara tempen.
Bild

Det är väl den där rackaren i hålet ovanför generatorn? Hur mäter man om en sån här ger vettiga värden?
Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

LeifAndersson

#10 » 17:34:57, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:
Har sett flera 4300or med just den kombon Vet minst två här i stan varav här är dock en gamal bild på en av dom :) Men kanske var något lokalt då även Tortaps var från från trakterna
Bild


På senare 4300 (Ver 2, motorluckorna på gångjärn och tanklocket bak) strax före 4300B är det inte ovanligt, men på ver.1 har jag inte sett de prylarna som original. 4300 finns egentligen i tre modifierade modeller två heter bara 4300 och den sista 4300B. Men ungefär lika mycket ändrades mellan de första modellerna som det gjordes till B modellen på slutet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bm1113

#11 » 18:14:09, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:På senare 4300 (Ver 2, motorluckorna på gångjärn och tanklocket bak) strax före 4300B är det inte ovanligt, men på ver.1 har jag inte sett de prylarna som original. 4300 finns egentligen i tre modifierade modeller två heter bara 4300 och den sista 4300B. Men ungefär lika mycket ändrades mellan de första modellerna som det gjordes till B modellen på slutet.


Ja då förstår jag :) och intresssant att höra om de olika varianterna av 43or :) men förstår ju det har ju sett både på baklastare och dagens Hjullastare hur de förändrats genom åren.
Till exempel nuvarande Volvos H-serie.
Som officiellt bara har två generationer men den har ju med ändrats ett flertal gånger både före och efter 2.0 kom :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tortap (trådstartaren)

#12 » 22:07:21, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu till lite fix som är. Handbromsen tar dåligt, det tar just litegrann när man drar fullt.

Armen nr 39 verkar peka åt ett håll på sprängskissen...
Bild

Men åt andra hållet i verkligheten?
Bild

Är det bara lossa trumman utan att ta bort nåt annat? Kan jag få den framåt och inspektera bromsbanden på det sättet?

Det verkar som man bottnat ena änden på vantskruven. Finns lite gäng kvar uppe. Ska jag prova justera eller kan det vara slut bromsband?
Bild

Så många frågor :myzsko:

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MN

#13 » 22:25:11, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

laddat ned VHB för 4400 då det är samma grejor (växellåda med p-broms)?

Översyn Volvo 4300

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tortap (trådstartaren)

#14 » 22:26:22, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gav upp handbromsen för tillfället och riktade uppmärksamheten på en av de mest störande grejerna. Rejält glappt spakställ. Få se vad som döljer sig under plåten.

Svetsade spakar och massa, låt oss säga, rostskydd. Det var lite fippligt att få lös grejerna, såg inte ens vad det var för delar under all dynga. Fick gå in och kolla sprängskiss. Borde kanske sitta en saxsprint men det var en fjäderpinne som jag fick knacka ur. Sen var det ändå pyssligt att få lös grejerna.
Bild

Jobbigt när kulorna slår ihop.
Bild
Bild

En av pinnarna till stagen för sliderna var rejält sliten. Får se om man får tag i sånahär eller om man får tillverka nåt.
Bild
Senast redigerad av tortap 08:41:04, 24-05-2019, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#15 » 22:37:26, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:laddat ned VHB för 4400 då det är samma grejor (växellåda med p-broms)?

Översyn Volvo 4300

MN


Perfekt. Nu fick jag prestationsångest :insomnia: Jag får ta lite i taget och lära mig eftersom :thumme: Ska kolla upp VHB där, tack!

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erik Sundberg och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se