Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

midjestyrd lastmaskin eller fyrhjulsstyrd teleskoplastare

142 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera hjullastare och minilastare här

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 13:22:42, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överlast systemet på våra maskiner kan man lätt gå förbi . Normalläge du skjuter ut bommen så har man lite lampor som lyser och indikerar nu blir det för tungt nu får du inte skjuta ut lasten längre maskinen stoppar utskjutet . Då kan föraren via en strömbrytare gå förbi den spärren. Vilket är ett av föraren medvetet val som måste aktiveras på nytt varje gång maskinen startas. Systemet varnar fortfarande med lampor och ljud . Håller man på med något riktigt tveksamt schakt arbete ställer man systemet så att det inte stänger av .
De gånger som jag fastnat med någon av våra maskiner är jag övertygad om att dom ställena skulle jag inte kommit i närheten av med en midjestyrd maskin.
Med ett undantag , man kör efter en väg på vintern vill styra ifrån plogkanten då går bakhjulen ut över plog kanten då sitter man där, är diket inte allt för stort och man har något lämpligt redskap fram kan man skjuta sig där ifrån med hjälp av utskjutet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Alrik

#17 » 21:56:15, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Göran ang. om man står på näsan så är de inte maskinen i sig fel.

Vi har en Manitou 13 meters med stödben. Har man stödbenen nere så har jag aldrig ens kommit nära att maskinen ska börja varna för att man kör lasten för långt ut. Dock så står man ju där man står tills teleskopet är fullt indraget. Utan benen nere så börjar den pipa vid 4 gula lampor. Sen pipa lite mer när dom gula är slut. Lyser två röda lampor så ska man inte höra ut teleskopet så långt till...

Vi har personkorg till våran med en vridmellandel och då börjar de pipa tidigt utan ben nere. Men då har man flyttat fram tyngdpunkten men knappa metern och då går de fort på hävstången.


Nu har vi ingen midjestyrd maskin på gården men kört bra mycket sån ändå och dom är smidiga till mycket sålänge man har lite yta att röra sig på. Väljer ju hellre 641:an när de ska köras med skopa eller gafflar. Teleskoparn används mestadels där man behöver nå lite längre eller inte vill åka hela vägen fram. Men ska vi börja lyfta saker så är den kanon.

Ska vi börja prata om att lossa/lasta lastbilar så är ändå truck de snabbaste fordonet att göra de med.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#18 » 12:46:47, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Bygert; finns väl inget som slår en ramstyrd grävlastare som gårdsmaskin :thumme:

Har lite trångt när jag ska ställa in ved i pannrummet med eftersom den är midjestyrd blir den smidigare än zetorn(8011) iaf trots sin storlek.

Med rätt redskap så kan man göra nästan allt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nickebonne

#19 » 11:59:12, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Merlo är väl ett premiummärke som ligger en bit över övriga italienare prismässigt. Är de vassare än övriga?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Göran Ekman (trådstartaren)

#20 » 14:51:33, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Merlo ett premiummärke ? Kvalitets mässigt vet jag inte om Merlo är bättre än något annat. Vilka märken tänker du på ?
Dom märken som jag tänker på förutom Merlo är JCB , Manitou . De är väl dom märkena som har lite volym i Sverige hur många mera märken det finns vet jag inte. Våra maskiner har varit till England innan dom kom till Sverige . Tror att pris nivån är lite mera pressad där än här hemma .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

osla

#21 » 16:40:16, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvalité och premium ska man inte tala om i samma mening om merlo. Dom andra vet jag inte, men dom ser lika rackliga ut så tvivlar att någon är bättre än den andra
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

toker

#22 » 17:40:49, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet flera som håller JCB som en av de bättre teleskoplastarna men då är det traktormodellen dom haft och vet inte om JCB har runtom svängande maskiner.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Filijox

#23 » 20:59:00, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig ens suttit i en teleskoplastare, bara midjestyrd hjullastare. Har dock hört om en JCB-modell av teleskoplastare som har trepunktslyft ibak. Låter som en multimaskin de luxe för mig.

Midjestyrd hjullastare tycker jag är grym på att lasta material på lastbil, putta ut material, putta ihopmaterial ihög och skapligt bra på pallhantering bara man ser ordentligt (jag har pall-kamera i min).

Teleskoplastare är ju en helt annan maskin, gissningsvis grym på att lyfta högt, manövrera maskin i trånga lägen med fyrhjulsstyrning, att ha bra stabilitet iom fyra hjul som alltid är på samma punkt=viktfördelning samma hur man än svänger osv.

Hur är en teleskoplastare i terräng? Tänker att små hjul och hög vikt gör att man gärna inte kör ut på ett gärde och lastar ensilagebalar, precis som det är tveksamt med en hjullastare men inga problem med en traktor med lastare.

Nä, olika maskiner är bra på olika saker, jag skulle gärna haft en teleskoplastare med personkorg och radiostyrning men har liksom inte råd, jag får bygga haki istället...
Filijox
 

Göran Ekman (trådstartaren)

#24 » 21:15:09, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som lämnar en del övrigt att önska är elsystemet mest på den äldre av dom ( år 2000 ) men även lite på den nyare ( år 2013) . Det som har kostat oss mest med pengar är motorn i den äldre maskinen en Perkins 1004-40t motor.
Vad som är rackligt på dom för övrigt vet jag inte.
JCB har jag inte kört någon . Service sidan på JCB i min del av landet är lite ojämn.
Att vi efter att kört rätt många timmar med en Merlo tyckte att den var tillräckligt bra så vi köpte en till.
Merlo maskinerna är en härlig blandning av idioti och genomtänkta lösningar.
Det var en slump att det var en Merlo maskin som vi köpte kunde lika gärna varit något annat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 21:52:31, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon JCB med trepunkts lyft har jag inte sett. Har provat en ny Merlo Multi farmer 40-9 det är en modell som dom bygger för lantbruk trepunkts lyft och PTO . Tror den väger in på över 9 ton för vår del så är trepunkten lite överkurs . Kollar man på en Valtra N163 ligger den på ca 5500 kg sedan tillkommer en frontlastare vad den väger vet jag inte , tror att du landar på under 7ton sedan fanns det även en midjestyrd variant på den.
http://www.valtra.se/downloads/NX_SWE_netti_1302.pdf
Våra maskiner har 460/70 -24 däck portalaxlar begränsningen off road är dels vikten över 8 ton med skopa ett ton mindre för den gamle, samt hitch kroken som sticker ned . Jag är lite tveksam till om en midjestyrd lastmaskin har så mycket att hämta i terrängen . Under rätt många år körde vi parallellt med teleskoparen en Ford 7840 med frontlastare . Den var väl igentligen orsaken till att vi började leta lastmaskin. En 6 cylindrig traktor med dålig hydral kapacitet. Ingen större hit med frontlastare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#26 » 10:21:52, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ut i terräng på riktigt så är det midjestyrt som gäller. Inte utan anledning byggs skogsmaskiner, dumprar och linjemaskiner så. Man kommer mycket längre när man har möjligheten att vicka sig fram, det är stor skillnad mot en stel maskin. Lastmaskinen kan ju också knuffa en del med skopan, lite dåliga vinklar på BM visserligen men nåt kan man göra. Man har också möjlighet till radikalknepet, att lyfta framänden och vrida sig ur hålet. Den vägen kan man lösa det mesta, det är sällan jag behövt hjälp med fastkörd hjullastare.

Sen hänger naturligtvis mycket på vad man har för däck. Hjullastare tenderar att vara försedda med klackdäck som inte är optimala för att ge sig ut i sörja med. Sätter man på däck med traktormönster så blir det ingen jätteskillnad i framkomlighet mot en jordbrukstraktor.

Grävlastare med midjestyrning och bra däck kan ta sig ur det mesta. Man kan vicka och använda skopor både fram och bak att flytta sig med. Fast allt går att hamna i omöjliga lägen med, jag har fått ta bärgare en gång. Fast då var det som satt i grävaren inget att dra med och det var så halt att bärgaren inte tordes åka in utan att lägga på kedjor.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 10:00:18, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsmaskiner och dumprar är väldigt långa . Då är nog midjestyrning det enda alternativet, och det är väldigt smidigt att köra en midjestyrd maskin . På grävlastar sidan, är väl där ifrån linjemaskinerna kommer var det från början ett grävaggregat monterat på en framhjuls styrd lantbruks traktor. Och då är midjestyrningen ett jättelyft. Och extremt smidigt .
Att det skulle vara den enda lösningen , är jag lite tveksam till . Vill nog hävda att det är näst i till omöjligt att sätta fast i varjefall mina Merlo teleskopare om det är skitigt, utskjutet är väldigt användbart till att dels skjuta sig tillbaka med dels flytta tyngdpunkten på maskinen. Det man kan göra med en teleskopare är att lägga ut materiel framför sig där det inte går att köra man använder skopan som släde då kan man få ut materiel där det inte går att köra. Där skulle man fått använda en grävlastare eller runtomsvängandegrävare .
Vad som funkar bäst beror på vad man ska använda maskinen till, om vi skulle ha två maskiner tror jag att kombon Merlo/Huddig skulle vara perfekt .
En midjestyrd maskin är smidig så länge man inte behöver ändra riktning där det är trångt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Björn.O

#28 » 10:35:31, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en gammal film på nätet där dom jämför en BM 4300B och en betydligt modernare teleskoplastare i pallhantering. Vet inte om filmen egentligen säger så mycket, gick väl något snabbare för hjullastaren.
Men då teleskoparna verkar vara byggda av skräp så är jag övertygad om att i det tempot som det körs på filmen så skulle den inte bli långlivad, medan det är ganska normal körning för hjullastaren och den skulle mycket väl kunna gå 20000 timmar utan större problem. Där är en enorm skillnad på maskintyperna

Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=f5Y5occLOEI

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Göran Ekman (trådstartaren)

#29 » 12:21:00, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vi nog vara överens om är att en midjestyrd lastmaskin är bättre än en teleskoplastare på många olika områden. Än så länge tror jag att allt som går att göra med en midjestyrd maskin går att göra med en fyrhjulsstyrd maskin . Den där filmen skulle jag vilja ha en tredje ruta med en truck.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#30 » 16:35:59, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört alla sorters lastmaskiner, från H10 till 225 och 642, midjestyrda 1640, 4xxx-serien, allis-chalmers, Case, mfl.
Till vår rundbalshantering köpte vi en Sanderson Teleporter 7-25 (minsta modellen) 1987. Den var mycket smidigare än allt annat. Köpte 11 meters lastbilssläp och drog med Teleportern, fullt lass över vallarna. Den drog klart bättre och med mindre spår än vad vår BM814 gjorde.
Det var sanslöst vad en liten maskin med 75 hk Perkins klarade jämfört med 130 hk volvoklump.

Men visst, i en grusgrop är en midjestyrd maskin vanligen att föredra.

Fabrikat på teleskoplastare som jag känner till, men inte vet om de säljs i sverige är:
Merlo
JCB
Manitou
Claas
JD
Komatsu
Cat
Liebherr
McCormick
Lull
Senast redigerad av Mats i Myrhult 22:51:52, 25-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se