Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Muir Hill A5000 Lastmaskin

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Turbodiesel

#16 » 20:27:05, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en tryckbooster, typ "hydrovac" på en av bilderna, troligen en tryckluftsvariant, den bör vara seriekopplad med huvudcylindern. Hur är den i skick? Funkar den inte blir bromsen ganska tungtrampad, i den mån den fungerar alls.

Det finns ju nyare (konstruktionsmässigt) och betydligt billigare huvudcylindrar. Dock passar de inte "rakt av".
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



LeifAndersson

#17 » 21:21:35, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har funnits ett par MH A5000 norr om oss i många år som varit till salu till och från, troligen är det en av dessa du kommit över. Det är en udda maskin där du kommer att få improvisera egna lösningar om du vill få ordning på alla funktioner. De där maskinerna brukar köras med bara de nödvändigaste funktionerna i ordning, och dit brukar inte bromsar räknas! Mest har de inte körts alls utan bara varit till salu då och då. Men de är unika maskiner, så får du ordning på en sådan så är det en kulturgärning! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

S-M-S (trådstartaren)

#18 » 08:43:54, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@turbodiesel,
ja det finns, skicket okänt. Men i handboken skriver dom, Bromsar fungera också, utan tryckluft. säkert tyngre..

Bild
Bild
Bild

Detta dom tre varianter på bromssystemet.
2 enkrets (en av dom bara för "Truck" varianten med 2hjulsdrift) och mina variant med tryckluft (fanns på A5000 modeller med Perkins motorer)
1 tvåkrets (med 2 huvudbromscylinder) fanns på A5000 modeller med Ford motorer.

eftersom modeller med Ford motorer är inte lättare eller på nån andra vis annars uppbyggd, tycker jag det måste fungera utan tryckluft.
Jag har hitta en lämplig huvudbromscylinder från en mf traktor, men jag måste kolla om den är för bromsvätska eller olja, och den ha m10x1 och m12x1,25 gänga på anslutningen istället för tumstorleken. måste jag hitta banjobult som passar.
Jag vet det är allt ingen "plug and play" men till slut har man vanliga reservdelar .
frågan är bara , klara den ena cylinder 4 hjulbromscylinder, eller måste jag bygger om till två? Jag tror det vet jag efter en försök.

@Leif
Inte bara denna maskiner, åkerman hjulgrävare jag har låna från grannen hade också inga bromsar, jag vet inte varför bromsar är det första som man bedömmar " onödig".
Jag måste kolla , i nuläget ska bromsar fungera. om verkstaden är klar och efter vintern, om jag vet mer om maskinets skick kan det bli att jag investera lite mer kärlek.
Som sagt, denna maskin har mycket mer finesser som en baklastare (dom har också sina fördelar) och, jag måste skratar , jag hamnade på tyska wikipedia sidan från "Kramer" hjullastare och läser "1987 kommer Kramer med världens första serientillverkade 4hjulstyrda lastmaskin" :lmao: Muir Hill hade det konstigtvis 1970 . :klia:
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

LeifAndersson

#19 » 09:23:31, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AWS maskiner fanns även tidigare. Både MF och en del Amerikanska tillverkare hade det tidigt, vi har haft både MF 33 och Michigan från mitten av 60:i talet med AWS. Det förekom rätt vanligt innan de ramstyrda maskinerna dök upp. Så speciellt unikt är det inte med AWS, men ingen annan har valt samma uppbyggnad av maskinen i övrigt som MH gjorde. Men den blev ju hyfsat bekväm att ta sig in i även om sikten blev lidande. En konstruktör som tänkte i egna banor och det är ju det som gör dem så unika. Den konstruktionen kunde knappast leda till stora framgångar på marknaden, men en maskin värd att bevara blev det absolut pga. sin unika särart! :thumme: Det ryktas om att det låg en militär specificerad beställning som grund, därav de ovanligt speciella lösningarna, även om MH inte varit speciellt rädda för egna mystiska lösningar genom åren. Så att just MH nappade på den tillverkningen var inte så oväntat, även om det trots allt nog blev deras mest udda produkt, men den stack inte ut så mycket ändå i det övriga produktprogrammet de erbjöd. :thumme:
Senast redigerad av LeifAndersson 14:10:52, 15-09-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#20 » 09:40:03, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muir Hill byggde väl även jordbruks traktorer. Var dessa 4-hjuls styrda ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#21 » 09:50:40, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte vad jag vet, men det fanns en ren dragtraktor på jordbrukstraktorns koncept som hade AWS. Såg en sådan på bild från ett veteranmöte i England. Men vet inte om det var en seriemaskin på något vis eller en prototyp, men den stod i "krabbgång" på bilden.
Senast redigerad av LeifAndersson 14:08:13, 15-09-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#22 » 10:03:21, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett enkrets system från en Magirus-Deutz S3500 liggande. Det påminner liiite om de du visar.
Huvudcylindern är inte likadan men om du redan är inne på att bygga om så kanske det finns lösningar att iaf titta på. :shake_hands:
magirus
 

LeifAndersson

#23 » 10:28:56, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde vara intressant till vår hyvel också. Visst är det trycklufts manövrerad servo ungefär som det var på Hanomag?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#24 » 10:49:30, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well.. vet int hur de såg ut på Hanomag, men eftersom tyskarnas standardisering under WW2 var omfattande så torde det va nåt liknande.
SKa rota fram grejoerna o se samt ta några bilder :photograph: må bara funderera vars grejorna råkar ha hamnat :vissla: :mrgreen:
magirus
 

S-M-S (trådstartaren)

#25 » 19:55:41, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så mycket har inte händer sista månader. Eftersom verkstaden är inte klart kan /vill jag ingenting göra på lastmaskinen.
Enda jag har upptäckt att batterier verkar rätt gammal, inte skicket, men modellen ,två stycken 12V 60Ah och urstark 170A köldstartström :skratta3:
Dom är parallelkopplad så är 120Ah och 340A CCA, om batterier i bra skick, men verkar väldigt lite, om ja se att en modernt AGM batterie 12V 95Ah har 850A CCA. Eftersom startmotorn går väldigt sakta (eller är det så på perkins rak sex:an? ) har jag funderar att sätta i en ny batterie och byta kablar/rensa kontakter men först prova jag en andra batterie som jag har hemma (80Ah 580A CCA nästan ny) .
Har nån gjord en byte som jag vill göra, och kan berätta om det bringa fördelar?

1 person gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

magirus

#26 » 23:34:47, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm int att serva startmotorn :thummar:
magirus
 

S-M-S (trådstartaren)

#27 » 18:53:36, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus,
då hamnar jag på arbete... :myzsko: inte att jag redan tillräkligt mycket .... :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

magirus

#28 » 22:46:35, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvva, arbete ä farligt! :mrgreen: :thummar:
Men de är ofta behov av litt rengöring inuti o smörjning om dom går sakta o ä litt svag!
Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

S-M-S (trådstartaren)

#29 » 11:20:42, 16-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag, pga ompakering prova det med en 80Ah 540A batteri , och funkar otrolig bättre. (Inget annat är gjord).
Men, nu funderar ,om verkstaden är klart :screwy: , och jag har tid för lastmaskinen, också om redskaplåsningen på denna lilla bm fäste.
Jag har ingen trdje funktion på lastarn, och en 6/2 hydraulventil som klarar 150L/min är inten billig, men jag vill gärna redkaps koplla från och låsa från säte, utan klyver ur maskin och leka med krånglig spak och två rör på (har tyvärr ingen bild, men det är ganska opraktisk byggd.)
Nu ha jag funderar om att använda en(eller två) elektrisk ställdon :
https://www.polarprod.se/stalldon/ för denna uppgift.
Frågan är tryckkraft 80 eller 150kg? Och klara dom uppgiften längre tid om man sätter en väderskydd över? (på amazon fins dom för 350-450:- /styck men inte IP68)
Om det går lite långsamere som med hdraul spela ingen roll.
Har nån byggd förut so, och kan dela sina erfahrenheter med mig?
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se