Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Lundberg 342 -86 - tjyver sig vid hög hastighet

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

richardringstrom (trådstartaren)

#1 » 23:36:20, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har en Lundberg 342 -1986 med endast 6000h på mätaren.

Har fungerat problemfritt de 3 åren jag nu haft maskinen men plötsligt har den börjat "bromsa till" vid full fart. När man kör från A till B och börjar komma upp i maxfart är det som att den tjyver sig och motorbromsar i ngn sekund - för att direkt efter börja dra på igen.

Märker inget när jag kör sakta eller lastar, kommer endast när jag förflyttar maskinen och kommer upp i fart. (endast på högväxeln, inget när jag kör fullgas på lågväxeln)

Finns det någon som kan tipsa om vad det kan vara eller varit med om ngt liknande?

Hoppas att det kan vara ngt så enkelt som att hydrauloljefiltret behöver bytas... men om det inte är det så har jag inte direkt ngn aning. Vilka är symptomen om hydraulpumpen börjar ge sig, eller hydrostaten eller ngt annat väsentligt... (tror bara det händer vid högväxel, men om det är hydrauliskt borde det väl bero på hydraulpumpens varvtal (som är beroende på varvtal och oberoende av hastighet), hydrostaten är väl det enda som går fortare och fortare ju snabbar man förflyttar sig..?)

(Har precis bytt bränslefiltretoch reglaget för fram/back/hög/låg, men det känns osannolikt att det skulle kunna ge ett sådant symptom, eller hur?)

Tar tacksamt emot alla tips!
richardringstrom
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:32, 02-10-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 342 -86



fatboy

#2 » 16:12:48, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gjorde min när oljenivån i tanken var för låg!
//Uffe
fatboy
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:03, 22-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 342, -82

Jac

#3 » 17:33:42, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om där är ett sugfilter på matarpumpen till hydrostaten så kan det kanske orsaka detta om det är igensatt. Kör inte vidare med det isåfall.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se