Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Låsning kassettlastare 4200B samt APS

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

loppnutte (trådstartaren)

#1 » 15:12:09, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag köpte en 4200B tidigare i år, det är den lite udda versionen med kassettlastaren.
Jag har lite frågor och funderingar som jag gärna vill att någon som vet kan bekräfta och svara på.
I mina undersökningar kring kassettlastaren på 4200B/L50 har jag kommit fram till att det är i princip samma lastare som till en vanlig 4200. På min maskin verkar det ha suttit hydralisk låsning för lastaren, men det är tyvärr bortplockat. Lastaren och ram saknar alltså den vanliga bultförskruvningen och sitter nu fast med vad som ser ut som "homemade" sprintar i fästöronen. Dessutom har det börjat bli glapp i ena "fästörat" på vänster sida.
Det är inga problem att köra och använda lastaren, men jag rustar och fixar och vill gärna ha allt så bra som möjligt så jag undrar nu följande:
Finns någon som ligger och ruvar på original hydraliska fästet som jag saknar? Då jag kollar igenom sprängskisser så verkar det kallas "snap action locking". Skulle vara kul att kunna återmontera detta...
Min nödlösning ifall jag går bet på att hitta dessa delar är att jag nu låtit tillverka "förstärkningsplåtar" till fästöronen med rätt håldiameter (för att få bort glappet) som skall helsvetsas dit. Därefter tänkte jag mig montera så kallade expandertappar (typ Hjo-bulten). Jag tycker det borde bli både glappfritt och fortfarande löstagbart. Vad tror ni experter om detta?
Jag bifogar lite bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Som en bonusfråga undrar jag också om någon har en APS box liggandes som jag kan få köpa eller låna? Hel eller trasig spelar ingen roll (som tack för eventuellt lån kan jag återställa den reparerad, om den visar sig vara reparabel). Jag håller på att programmera upp en egen PLC styrd APS box men skulle vilja göra lite mätningar på en originalbox för att få lite nyttig information.

Mvh,
Mats
loppnutte
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:35, 12-05-2015
Ort: Vidsel, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000
Volvo BM 4200B



loppnutte (trådstartaren)

#2 » 18:40:50, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svarar på min egen tråd för liten rättelse...
Grävde ut 30 år gammal skit å skräp och minsann! Där finns hål i lastaren för dom "vanliga" fästbultarna. Skymtar även hål i ramen men kan inte riktigt komma åt att känna om det är gängat och klart. Jag måste lös med lastaren först för att konstatera det.
Fram till dess kanske någon som har en 4200B/L50 med kassettlastare (eller vanlig 4200) kan tala om vilka bultar (längd och gängning) som det skall vara. Det är bultarna 18 (4 st) och 20 (2 st) i sprängskissen nedan.

Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh,
Mats
loppnutte
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:35, 12-05-2015
Ort: Vidsel, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000
Volvo BM 4200B

jj@zg

#3 » 10:43:49, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Skruvarna pos 18 är M20x140 och pos 20 är M20x60 båda 8.8.

Mvh Janne

1 person gillar det här inlägget.
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

loppnutte (trådstartaren)

#4 » 13:42:32, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Janne för svaret.

Tyvärr har jag nu upptäckt att i ordinarie fästpunkter (för M20 bultarna) saknas 95% av gängorna, och i de bakersta "bakåt-dragnings-bultarna" sitter halva bultarna kvar i lastardelen. Det har tydligen hänt något allvarligt tidigare i dess liv så lastaren lossnat och gängor och bultar gått sönder. Man har således då helt enkelt fäst lastaren i snabbfästet i stället med "homemade" tappar/sprintar.
Lite för bökigt just nu att borra ur och gänga om, det får bli en annan gång så det blir tillbaka till ursprungsplanen med förstärkningsplåtar på sidorna av snabbfästet och expandertappar. Jag ska ju mest bara skotta snö hemma på gården... :smile:
loppnutte
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:35, 12-05-2015
Ort: Vidsel, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000
Volvo BM 4200B


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se