Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Drivproblem Zettelmeyer 802 -95

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

AN

#16 » 00:40:42, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ju inte kommit in så många spekulationer i tråden, så jag tänkte att jag kan prova iaf.
Jag är ingen professivinkelkammarnaonell felsökare, så det kan bli tankevurpor.

Sugfiltret var bytt? Du har ju rätt matartryck det hade du ju mätt, så det borde ju vara bra filtret. Du har ju matartryck så du borde ju hur som helst
tryck nog i vinklingskammaren för att få den att vinkla.

Du har ju mätt att du har rätt matartryck i A och B, då har du ju även rätt matartryck vid pilen. Mellan pilen och vinklingskammaren finns ju DA-ventilen, Inch-ventilen och riktningsventilen.

DA-Ventilen:
Dum fråga kanske men, har du rätt varvtal på dieselmotorn? Så att DA-ventilen börjar reglera?
Kan det ha blivit fel DA-dysa monterad, pga att firman som renoverat har tittat i reservdelslistan, medans Zettelmeyer kanske byter ut dem? Men firman visste väl var pumpen satt, så att de fick både dysa och justering rätt?


Inch-ventilen:
Denna har du pluggat, så trycket kan inte läcka genom den till tank? Då skulle det väl iof inte bli bättre när oljan blivit varm.

Riktningsventilen:
Kan det vara något fel med strömförsörjningen, så att det tar en stund innan den öppnar helt? Typ fastnar halvöppen?

Pumpen fungerar ju i bänk, och vad är annorlunda då?
Då drivs den ju av en annan motor(varvtal), samt annan strömförsörjning till ventilen, annan olja, annan omgivningstemperatur, annan tank.

Vad säger firman som reparerat pumpen? De borde ju ha massor av tips.

Ja ja bara några kvällsfunderingar, som kan innehålla både fel och brister. :smile:


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Kajan1247 (trådstartaren)

#17 » 22:35:04, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är väldigt tacksam över att få någon som svarar på mitt problem :grin: mitt huvud börjar vara rätt så trött på att inte hitta felet.

ja sug filtret och oljan blev bytt men då hade troligen matarpumpen redan gått sönder. det går inte att hitta volvo´s filter utan i kartongen ligger Rexroth filter visst ser de lika ut men man vet inte hur det är på insidan.hade varit kul om någon visste om det är skillnad på dessa eller om någon råkar ligga på ett sådant Volvo filter. Fleet tec sa att det var bara Volvo original som skulle fungera.

även oljan har folk sagt att man ska ha rak 10 jag visste inte det innan och har 46 olja nu.frågan är om det ska vara så hemskt känsligt när denna pump modell finns i så många olika märken o maskiner.

inch ventilen har jag både pluggat på pumpen även förbi kopplat denne med en skarv vid pedalen ingen skillnad! har även demonterat den och rengjort och testat denne. när traktorn är varm och man kör då fungerar den bra. har kopplat digitaltryckmätare på vinklingskammarna och när man bromsat lätt så sänker den trycket.

Riktningsventilen bytte alfta till en ny har demonterat och kollat att den går lätt samt volt o amp mätt den allt ok.

Ja det är ju knepigt att den är i toppskick i bänk :klia:

ö-vik sade att de har 32 olja ca 40-50 grader de hade satt "arbetsområdet" mellan ca 800-1800 varv. jag har ingen skillnad på trycket vid kallstart vare sig på tomgång eller full gas. dock är kavidations ljudet mindre när den blir varm

alfta körde på enligt dem zettelmeyers anvisningar vid inställning

jag vet dock att ö-vik bytt dysa för de tyckte att den var "aggresiv" i jämförelse med tex l50c som har samma pump.

alftas förslag var att plugga o mäta.
övik var inne på defekt sugledning så jag bytte ut den men utan resultat.

1 person gillar det här inlägget.
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Kajan1247 (trådstartaren)

#18 » 22:37:05, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

AN

#19 » 19:15:08, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#20 » 10:29:15, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag har varit i kontakt med swecon sverige och enl de så har de tagit bort märkningen på filtret "volvo" så att det står rexroth numera dvs att det ska vara samma filter som tidigare. nu ska jag försöka hitta någon som kan skillnaden på "rak 10 olja" i jämförelse med 46 oljan om den är mera lättflytande genom filtret.
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Jac

#21 » 10:59:09, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexroth är ju pumptillverkaren, mer rätt filter än så kan det ju inte bli.
Jag tror inte heller det är så kinkigt med oljan, VG46 hydraulikkolja är det som hydrauliksystem vanligtvis körs på och säkert det Rexroth själva rekommenderar.
Nu bor du iochförsig i lite kallare stråk så kanske VG32 är blir mer riktigt. Det är mest för kallstarter det har betydelse, är oljan väl varm så funkar det med vilken som.

Om det verkligen är kavitationsljud du hör så bör du absolut få ordning på det först, att felsöka andra grejor när matarpumpen kaviterar blir helt galet.
Sugslangar kan vara kinkiga att få att hålla tätt, dom vill gärna suga luft. Jag antar att det är en riktig sugslang med stålspiral som inte kollapsar.

När det är sagt så... har du kollat dysan till pilotventilen så den inte är igensatt?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Kajan1247 (trådstartaren)

#22 » 13:52:49, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja i servicehandboken är det 46 olja men jag har varit inne på att byta till 32 dock är det en som blivit rekomenderad rak 10 till sin maskin.
sug slangen är en vanlig hydraul tryckslang med stålspiral köpte en ny på specma så den borde vara ok.
funderring ang pilotventilen vilken menar du ? punkt 1 = någon an de 2 ventilerna där den ena har jag demonterat och visat tidigare i tråden? eller punkt 2 att det sitter någon dysa där? denna växelventil fram/back bytte alfta till en ny.


Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Jac

#23 » 14:10:35, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på sugslangen? Dragning och koppling.

Finns ju några dysor man kan kolla att det inte sitter rester av o-ringar etc. i
Bild

Men som sagt, felsöka kavitationsljud bör ha prioritet 1.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Calle.ö

#24 » 16:16:29, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det sitter sugfilter i tanken
Calle.ö
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:32, 25-02-2009
Ort: Ulricehamn
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#25 » 12:37:25, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara en anslutning för filterhållaren som är svetsad direct på tanken inget filter. Igår tog jag lös regler ventilen och spanade efter en dysa dock utan framgång så ikväll eller imorgon kväll kommer jag att ta bort de 2 andra ventilerna och se vad som jag hittar där.

Bild

Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Kajan1247 (trådstartaren)

#26 » 12:40:33, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på sugledning.

Bild

Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

rospigg

#27 » 18:42:49, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du ändå håller på,
ta bort sugledningen och känn även efter inne i pumpen så det inte ligger nåt sattyg där som hindrar oljans framfart.
Kolla även slangen ordentligt. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MekJan

#28 » 19:17:59, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en 802 på fd jobbet för några år sedan med samma symptom ,fick stå och varva rycka fram / back en stund innan eländet behagade röra sig . Blev lite bättre efter olje och filterbyte men inte helt botad ! :cool:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Jac

#29 » 19:18:39, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kajan1247 skrev:Det är bara en anslutning för filterhållaren som är svetsad direct på tanken inget filter. Igår tog jag lös regler ventilen och spanade efter en dysa dock utan framgång så ikväll eller imorgon kväll kommer jag att ta bort de 2 andra ventilerna och se vad som jag hittar där.


Är det bara pluggar? Den ena ser lite dysaktig ut

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#30 » 19:44:26, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kajan1247 skrev:ja i servicehandboken är det 46 olja men jag har varit inne på att byta till 32 dock är det en som blivit rekomenderad rak 10 till sin maskin.
sug slangen är en vanlig hydraul tryckslang med stålspiral köpte en ny på specma så den borde vara ok.
funderring ang pilotventilen vilken menar du ? punkt 1 = någon an de 2 ventilerna där den ena har jag demonterat och visat tidigare i tråden? eller punkt 2 att det sitter någon dysa där? denna växelventil fram/back bytte alfta till en ny.


Bild



Dysan mellan servopumpen och riktiningsventilen, nedre bilden (för inchingen och tryckavskärningens funktion) har du innanför en plugg (dysan är en liten hålborrad insexskruv innanför)

Den yttre täckpluggen är troligen den snett upp till höger om "Ps" på den övre bilden, den pluggen som sitter på innerkanten av gaveln, uppåt på bilden. Pluggen är i alla fall på samma sida av pumpen som elventilen. Blir den dysan täppt får du dåligt servotryck internt, trots att matarpumpstrycket är rätt.

Jac skrev:Bild på sugslangen? Dragning och koppling.


Finns ju några dysor man kan kolla att det inte sitter rester av o-ringar etc. i
Bild

Men som sagt, felsöka kavitationsljud bör ha prioritet 1.


Kör INTE motorn om inte matarpumpstrycket når avsett värde inom några sekunder. Inte heller om det låter "illa" om någon komponent. Ställkammartrycket är inte så noga för pumpens hälsa hur det beter sig, däremot dåligt matartryck är katastrofalt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se