Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Matristest Volvo L70F

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

anders.josefsson (trådstartaren)

#1 » 19:27:35, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

L70F matris.pdf


Går i funderingarna att inhandla en L70F som gått drygt 10000 timmar på en återvinningsanläggning i Tyskland. Säljs via en maskinhandlare i Sverige.
Har inte haft möjlighet att underöka maskinen närmare, men har fått ett matristest på denna.
Någon kunnig person här som kan avläsa något från testet, vore tacksam för all hjälp. :help:

Ser på testet att den gått lite varm några gånger och att luftfiltret nog varit lite igensatt någon gång.
Den visar även på hög transmissionsoljetemperatur vid ett tillfälle.

Överspänning vid ett tillfälle och underspänning vid ett annat.

Växlingarna fram/back tyckte jag också var ganska många och en hel del även vid hög hastighet?, men har aldrig tidigare läst ett matristest så har inte hundra koll.

Vad tror vår "expertpanel" om denna maskin. Ska man fortsätta fundera på köp :shake_hands: eller backa ur affären i full fart? :driver:
Att vara och "känna" på maskinen är givetvis bra.

Tacksam för all feedback.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
anders.josefsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:29, 06-01-2015
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50B



osla

#2 » 20:04:30, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varmgången beror nog mest på att inte kylaren varit blåst då. Då jobbet hade maskiner på ett pappersbruk så hade vi 2 l90 f och en g som gick på returfibern hantering, lossa bilar och jvg vagnar med retur pappers balar samt bära till produktion. Under somrarna gick alla maskiner varma om inte kylaren blåstes iaf 1 gång i veckan om det varit varmt och torrt länge (dammigt). Även transmission och axlar gick varma, körningen var inte hård på det sättet att man stod och tryckte ihop material, utan det var mycket larvning runt på planerna med alltid full pappersklämma åt 1 håll, 2-6 ton per nyp. Maskinerna kunde varna för hög kylvätske temperatur 10 gånger på 1 skift, då gick dom både 5 och 5 skift, så dom hade gått varma några gånger.

Tror inte du behöver vara rädd för det iaf, är så få gånger, och den har ju inte kokat då den bara varit på drygt 100 grader
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Claes Folkesson

#3 » 21:49:25, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde en L 50 b , fylla fickor och bära undan pall samt lastade bilar.
271 växlingar fram/back o timmen i snitt...
82 i snitt på denna om jag räknat rätt.
Är bara förare, ej mek. Vad indikerar lågt luftfiltertryck?
Verkar ju kommit lite sista 3000 tim.
Annars tyckte jag det såg riktigt bra ut vad jag förstår.

Ingen lastarmsfjädring? Gör otroligt mycket för körkomforten.
Spakstyrning? Vad ska du köra med maskinen? Är det trångt och mycket svänga är det ovärderligt. Samt bättre känsla än med ratten.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

anders.josefsson (trådstartaren)

#4 » 00:13:49, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter rimligt med igensatt kylare, det har man varit med om några gånger. För mig har det dock kommit långsamt då jag inte kör i så dammiga miljöer. Så den biten är nog ingen fara.
Många växlingar kanske inte heller är någon fara, men tycker att det växlats lite för många gånger i hög hastighet. 13,5-18km/h 764 gånger Back-Fram och 856 gånger Fram-Back. Säkert har många växlingar hamnat på 10-13,5km/h också, men det går ju inte att avläsa.

Fick idag en annan matris att jämföra med.
L70E.pdf

Denna maskin har endast 2st växlingar i båda riktningar som är över 13,5kh/h. Lite mer som jag tycker att en maskin ska behandlas. Denna maskin är dock såld och inget som jag är spekulant på.

Försäljaren tyckte att man aldrig kan utröna en maskins skick genom att studera matristesten, men jag tycker nog att det kan visa mycket hur maskinen har körts osv. Vilket rimligen kan påverka skicket.

Lågt luftfiltertryck tror jag beror på igensatt luftfilter(läste det någonstans). Troligen kanske servicen blivit lite missad sista tiden med igensatt kylare och filter.

Maskinen som jag kollar på har enspaksreglage med knapp för fram-back, tycker detta är ganska smidigt.
Har mest div. blandade arbetsuppgifter, vintertid snöröjning. Och visst, spakstyrning vore nog väldigt bekvämt ibland när man lär sig använda den, kanske blir en sådan istället.
Lastarmsfjädring har jag bestämt mig för att montera in själv om det inte finns i maskinen, kommer att få hjälp med att föra in rätt värden i maskinen.

Lutar just nu åt att kolla in en annan maskin och få fram en matris på denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
anders.josefsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:29, 06-01-2015
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50B

osla

#5 » 12:14:42, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte plandämpningen och spakstyrningen så hoppa den maskinen. Är ovärderligt och det dräller ju av f maskiner som har det plus 3-4 funktion med 4 spaks. Enspak är värdelöst om man har tänkt att använda 3-4 funktionerna
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

anders.josefsson (trådstartaren)

#6 » 22:30:40, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lämnat tankarna på maskinen och inväntar nästa. Tänkte inte på att det blir otympligt att växla mellan storspaken och dom små till extrafuntionerna. Men när man tänker efter så är det nog ingen höjdare.
anders.josefsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:29, 06-01-2015
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50B


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se