Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

cat 910 gårdstraktor

140 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera hjullastare och minilastare här

osla (trådstartaren)

#1 » 23:47:15, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte göra en tråd om nyförvärvet som är en sen 910 med lundbergs lastare och twin däck. köpte den av morbror som ärvt den efter hans pappa (min morfar). så den har varit i familjens ägo sen den var drygt 2 år, dom första 10 åren gick den väl dagligt kan man säga på sågen dom hade hemma på gården, sen dog morfar 1995 och då blev det bara en gårdstraktor då sågen lades ner. planen är väl att fixa det viktigaste, den är utan bromsar, och har varit hela min livstid så 26 år minst, sen är lundbergs lastaren glapp, så försöka få bort glappen så gott det går och fixa lysen mm. över till lite bilder då
lastad och klar, lånade trailer från jobbet
Bild

hemkommen och lossad

Bild

inte så skitig otvättad
Bild

lyft ur golvplåtar för tvätt och leta lite läckage och se hur det ser ut runt huvudbroms cylindern
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590



Mattias_E

#2 » 10:59:19, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli mycket intressant att följa, trevlig historia och känd historik är det ju med, alltid extra kul.

Men jag förstår inte att man vill/vågar köra omkring utan bromsar, men det är ju inte ovanligt att man hör om maskiner utan bromsar. Visst, det är inget jobb som man gör lika enkelt som på en bil, allt är större och tyngre än vad man kan hantera med handkraft i flera fall. Kostsamt är det säkert med, men ändå....

Inget ont mot dig, bara en fundering när du skrev att du vet att den varit utan bromsar i minst 26 år...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

osla (trådstartaren)

#3 » 13:22:56, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gjordes ett försök för säkert nästan lika många år sen, men konstaterades att det mest troligt var huvudbromscylinder, sen blev det aldrig gjort nå mer. Sen har den nästan inte behövt bromsar, då den bara varit på gården och gått nån timma per år, man vande sig att köra utan där mitt i skogen i sin ensamhet bland dom 6-7 bofasta som finns där. Men visst är det skönt och ha bromsar så nu ska dom igång.
Rev lös huvudcylindern idag och plockade isär, dom 2 tärningarna på kolven är väldigt mjuka och sladdriga, några hack i den ena iaf samt att dom verkar ha svullit efter tiden. Samt att jag hittade massor med skräp överallt i cylindern så imorgon blir det in till stan och se om det går att hitta tätningar
Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Är det någon som skruvat i såna här cylindrar så får ni gärna berätta om det ä r något mer än tärningarna på kolven som behövs, eller om det kan finnas något litet hål nånstans som är svårt att hitta och komma åt att rengöra

4 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

martin wheelnut

#4 » 14:53:02, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoverade själv huvudcylinder och servocylindern på vår 910:a för några år sedan. Beställde då tätningssatser från Bergtrack i Hjo. Huvudcylinden blev dock inte helt tät så hade jag varit som dig hade jag nog bytt huvudcylinder, har för mig det finns hos Olssons i Ellös och att de inte var så dyra.
Lycka till och fortsätt gärna uppdatera tråden.
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

martin wheelnut

#5 » 23:27:57, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillägg till förra inlägget! Kommer tyvärr inte ihåg tillvägagångssättet men har för mig att man kunde ta isär kolven du har på bilden. Att innerdelen gick att ta ut alltså. Men inte helt hundra på detta.
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

osla (trådstartaren)

#6 » 18:20:50, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade rengöra huvudcylindern och monterade ihop igen, men blev ingen skillnad, det trycker bara tillbaka upp i burken. Däremot så var jag inte så klura ut om kolven gick och ta isär nå mer, tycker ju det borde gå att få liv i den då den inte såg dålig ut nånstans.
Oie verkade ha, men då finns det 2 på hemsidan deras, ena var billig, 1200 kr kostade den, den andra var närmare 6000, och då kan man lika köpa en orginal på cat.
Över till lite roligare, börjatmed service idag, bytt kylarvätska, olja och filter i motorn, tappat ur hydraulen och bytt filter men stannade upp då jag hittade en dålig slang som jag tror är nån retur från något block i framänden, den går då inifrån fronten genom midjan och in i filtret, bara klammrad med slangklammer så borde vara nån sorts retur. Så fylla olja blir imorgon då jag fått tag i släng.

Najjade ihop ena kolvtätningen i cylindern runt kolven så den riktigt skulle täta, men fungerade inte
Bild



Bild

5 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

martin wheelnut

#7 » 19:29:15, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande kylvätskan så häller jag i en extra tillsats från Caterpillar i denna också. Finns annars risk att du kan få korrosion runt fodren i denna motorn vad jag förstått. Kanske någon mer som har utförligare info om detta? Är det en 3204-motor är det inte lätt med delar längre.
:rock_on:

/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

osla (trådstartaren)

#8 » 20:16:11, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo såg i instruktionsboken om nån sån vätska, finns det bara på cat eller har andra märken det också. Jo är en 3204
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

martin wheelnut

#9 » 20:51:56, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det finns hos andra leverantörer tyvärr, har själv köpt det hos Bergtrack i Hjo. Hällde i c:a någon liter när man precis bytt kylvätskan och sedan bara någon deciliter varje år för att upprätthålla det extra skyddet.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

osla (trådstartaren)

#10 » 21:14:47, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite googling så hittade jag att redline verkar ha något liknande som heter water wetter, skulle ha massa olika egenskaper och en av dom var extra rostskydd. Nån som har synpunkter på det?
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#11 » 19:08:08, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var in idag och köpte 2 såna redline flaskor och slog i, tror nog det fungerar lika bra. Bytt returslangen och fyllt olja, bytt olja och filter i lådan och rengjort magneterna och silen i lådan, så idag blev det testkörning och kontroll av oljenivåer, och så var jag tvungen hänga på tandskopan och testa bryta lite stubbar
Bild

Även ringt till oie och frågat om huvud cylindern, han jag pratade med letade länge och försökte hitta vad som skiljer, men det enda han kom fram till var att det sitter en luftnippel, eller plugg bak på den dyra cylindern som inte finns på den billiga. Verkade vara samma fäste och utgångarna på samma ställen. Han trodde det var den dyra jag har, men kunde inte säga om den billigare går att använda

3 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#12 » 17:37:35, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde cat i Boden och frågade vad dom skulle ha för en ny huvudbromscylinder, 3700 plus moms skulle dom ha så då fick dom ta hem en som gissningsvis kommer på onsdag. I helgen började jag riva lastaren för att fixa glapp. Det värsta är att högra sidans kastar har gått med en tapp som smitit, så hålet är lite lätt ovalt om man säger så, men resten av det jag rivit räcker med bussningar.
Tapp som smitit
Bild

Hål till den tappen
Bild


Bild

Då man knackar i nya bussningar, brukar man kleta på nå cylindrisk lösning då? Jag tror ju inte det behövs, men det kan väl inte skada fram till den dagen nån ska isär med det igen

4 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#13 » 18:58:51, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen fick jag lös lastaren från traktorn, tog jordbrukare och knarpade upp lastaren på caten och la plank mellan hjulen och sänkte ner den på det, använde lyften till att knuffa fram lastaren, så nu är det öppet för att göra något åt hålen i traktorn. Efter mycket funderande så kom vi fram till att det lättaste sättet att få det bra blir att göra nya hål i tjocka plåtar, och svetsa fast på utsidan av traktorn, så då gör vi båda sidorna då det även är glappt på andra sidan (ca 2 mm). Börjar på den sidan eftersom dom hålen fortfarande är runda och på rätt plats, sen för vi in en lång 50 mm axel genom allt till andra sidan, då får vi det centrerat och svetsar dit plåtarna på rätt ställe.
Känns som det är det lättaste och bästa sättet att få det rakt då man inte har tillgång till arborrning.

Även fått igång bromsarna, iaf fått tryck. Böt cylinder idag och direkt fick jag tryck i systemet, dock inte kunnat provköra då den står med lastaren uppkallad.
Här synns vars jag lyfte i lastaren med knarpan.
Bild
Framskjuten och nedlagd, även börjat byta bussningar
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#14 » 19:15:29, 29-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjort nya hylsor att svetsa fast, den dåliga sidan är färdig. Farsan som är svetsare fick bränna fast det
Bild

Blev tigen på insidan i det största hålet
Bild
Hade punkta fast lika hylsor på andra sidan på utsidan och en 50, s axel genom hela traktorn för att centrera hylsorna, verkar ha blivit bra då axeln inte nyper då man har den genom allt

6 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#15 » 20:47:01, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar närma sig nu, fått i nya bussningar i nästan alla leder, fästena till lastaren färdigsvetsade och lastaren fastsprintad i traktorn och det gick av bara farten att få fast den.
Svetsning i regnet, mf, arn fick agera regnskydd
Bild
Inpassning
Bild


Bild
Börjat lyfta tillbaka lastaren
Bild
Sitter fast, börjar närma sig nu
Bild
Om bussning av resten, eller nästan allt, hade förliste bussningar så är kvar att byta dom nedre på redskapsfästet, samt en på ett hundben där jag inte fick ur tappen, ska köra ett tag med låsningarna borta och se om den inte börjar röra sig
Bild

Känns riktigt skönt då allt börjar bli stumt, förut glappade precis allt åt alla möjliga håll, blir stor skillnad

12 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AndersHeimonen och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se