Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Renovering av framaxel BM4200B

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

kretslopp (trådstartaren)

#1 » 08:35:44, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var i färd med att byta oljorna i axlar och navreduktioner då följande visade sig finnas i oljan i framaxeln:


Bild



Bild

Bild

Det är vääääldigt mycket stål i den här oljan och jag fruktar att ett totalras är på gång.

Jag har en reservdelsbok så jag har kunnat notera hur många lagringar det är i klumpen.
Det är också två ställen det kan vara bra att ha uppgifter på spel.
Det första är pinjongdrevets axelmutter. Där finns det shims upptagna i boken där Volvo hade 6 olika tjocklekar.
Det andra är en så kallad "ställmutter som sitter bakom krondrevet och dess hållare.

Jag får det till att vara fem stycken lagringar.
2st på ingående axel, bör vara koniska rullager samt ett rullager för att stödja upp pinjongdrevet, bör vara ett cylindriskt med lös passning.
2st på krondrevets och diffhusets axel. Där ser det ut att vara ett rullager med fast passning närmast ställmuttern.
Och i andra änden ser det ut att vara ett cylindriskt rullager med lös ytterbana utan flänsar. Exempelvis SKF N312ECP.

Bild

Bild

Är det någon som har gjort något liknande eller har någon info överhuvudtaget?
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PeterCordts

#2 » 19:43:00, 05-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter axeln, (AH 40, 44, 50, etc.) Har några original verkstadshandböcker som kan vara till stor nytta. Med dessa, och hyfsad verkstadsutrustning är jobbet inget problem.
Peter
PeterCordts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:56, 18-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman h7mc

kretslopp (trådstartaren)

#3 » 19:51:27, 05-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, bra fråga. *bläddrar*

AH31 ska det tydligen vara.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterCordts

#4 » 17:20:13, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar tyvärr ej den boken(borde ha), har ah 40,44 förmodligen till 4300b
men principen är ju den samma.
Peter
PeterCordts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:56, 18-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman h7mc

chrille123

#5 » 18:06:10, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle det kunna vara så att det sitter våta bromsar på en 4200B????
om fallet är så kan det vara skit från bromsarna.....
fixade bromsarna på en l70c i fjol dom har våta bromsar och den oljan i nav och axel så lik ut som på bilden.....bara en tanke....är inte gjort i en tvärvändning att laga en axel om lagren ska bytas ut måste justeras in lagerspel och kuggflang spel...och dylikt med schims och indikatorklocka.....
inget att ge sig på om man inte är bra på att meka...
Det som saknas mellan öronen får man ha i börsen
chrille123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:59, 12-01-2011
Ort: byn
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 426
Fiat allis 645

LeifAndersson

#6 » 19:08:01, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

4200B har utanpåliggande skivbromsar som normalt ska vara ganska torra...............
Är nog ett vanligt diffhaveri, om du har axel AH31 så är det troligen den automatiska diffspärren som lämnat in. Har du någon känsla av att "diffbromsen" funkat på senare tid? Om inte så vet du vad som hänt. Många byter då bara olja några ggr. med täta intervaller och glatt kör vidare. När man testar en 4200B är det vanligt att "diffbromsen" strejkar. Innan du kör mera med maskinen ska du bara demontera kardanaxeln och vrid runt pinjongen med upplyfta framhjul och kolla att allt verkar normalt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Utskrotnings-Magnus

#7 » 14:30:01, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att byta olja på en 4200B. Alla är övertygade om att jag ska sätta OKQ8-T55 (Vanlig 80-90-olja.)

Men jag erfar att det sitter automatiska diffbromsar på den. -Vad är korrekt olja att hälla i?
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se