Jag var i färd med att byta oljorna i axlar och navreduktioner då följande visade sig finnas i oljan i framaxeln:
Det är vääääldigt mycket stål i den här oljan och jag fruktar att ett totalras är på gång.
Jag har en reservdelsbok så jag har kunnat notera hur många lagringar det är i klumpen.
Det är också två ställen det kan vara bra att ha uppgifter på spel.
Det första är pinjongdrevets axelmutter. Där finns det shims upptagna i boken där Volvo hade 6 olika tjocklekar.
Det andra är en så kallad "ställmutter som sitter bakom krondrevet och dess hållare.
Jag får det till att vara fem stycken lagringar.
2st på ingående axel, bör vara koniska rullager samt ett rullager för att stödja upp pinjongdrevet, bör vara ett cylindriskt med lös passning.
2st på krondrevets och diffhusets axel. Där ser det ut att vara ett rullager med fast passning närmast ställmuttern.
Och i andra änden ser det ut att vara ett cylindriskt rullager med lös ytterbana utan flänsar. Exempelvis SKF N312ECP.
Är det någon som har gjort något liknande eller har någon info överhuvudtaget?