Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Problem med Terex TL80 / SKL 834

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Isac_ (trådstartaren)

#1 » 10:56:39, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Terex TL 80 från 2006 som gått lite drygt 5000timmar. Har misstänkt ett problem förra vintern som visade sig väldigt tydligt i morse vid lite snöröjning. Maskine verkar bara driva på bakhjulen? Fyrhjulsdriften verkar funka lite sisodär kan man lugnt säga. Både framåt och bakåt.

Det ska väl sägas att jag inte fått på vinterdäcken än, så det var ju väldigt halkigt men jag höll inte på att ta mig uppför och nedför en liten kulle som jag har vid infarten till gården. Det spann bak men hände inte så mycket fram kändes det som. Är detta normalt eller ska fyrhjulsdriften vara mera konstant?

Är inte så superkunnig på just hjullastare så därför frågar jag experterna här på forumet:

Var ska jag börja felsöka? Kan det vara något rent mekaniskt i kraftöverföringen?

Är fyrhjulsdriften något som kopplas in och ur med typ solenoid eller är det konstant 4wd?

Samtidigt så mottages tips om var jag kan få hjälp med att felsöka maskinen, om jag inte lyckas lösa problemet själv, i Umeåområdet. :grin:
Isac_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:03, 01-10-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL 80



Nickel

#2 » 16:31:53, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Kännner tyvärr inte till hur det skall fungera på maskinen i fråga, men på midjestyrda maskiner brukar det inte gå att välja enbart bakhjulsdift, utan fram o bakhjuls drivning är samankoplad så att ett bakhjul o ett framhjul slirar samtidigt om inte diffspären är inkopplad (då slirar alla fyra.) förutsatt att det finns diffspär på både fram o bakaxel
Nickel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 14-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kramer 620 årsm.-00 BM 500 årsm.-78

Isac_ (trådstartaren)

#3 » 18:06:20, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis! Det verkar inte gå att "koppla ur" 4wd medvetet som du säger.

Fick lite input från en kompis som kan lite mer åtminstone och han menade på att fyrhjulsdriften inte är som en diffspärrad pickis direkt, men jag tycker ändå att det borde driva lite fram? Ska prova hissa upp bakhjulen och se om det händer nåt fram överhuvudtaget.
Isac_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:03, 01-10-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL 80

S.Åkesson

#4 » 22:44:37, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Om den årsmodellen är samma som de lite nyare så skall de vara konstant 4hjulsdrift, rent mekaniskt som inte går att koppla ur. Sitter även "limited slip" differential i framaxeln. Föreslår att någon kollar då du testkör/slirar om kardanaxeln till framaxeln snurrar när de slirar och tar de därifrån.

Första tanken för mig då du har drift i bak är ras på framaxeln........

Mvh Stefan
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se

Isac_ (trådstartaren)

#5 » 13:10:58, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, har läst på lite hur konstruktionen verkar vara uppbyggd och det är som du säger, rent mekaniskt mellan fram och bak.

Börjar också misstänka ras i framaxeln. Kom att tänka på ett tillfälle förra vintern då det blev en ofrivillig panikbroms på is och känslan var att det bara tog på bakhjulen då. (Ungefär som när man drar handbromsen på en bil).
Jag tror att bromstrumman sitter på mellanaxeln just bakom framaxeln och det ska bromsa på alla fyra genom fyrhjulsdriften. Men om det är ras i framaxeln så bromsar det väl bara bak då antar jag?

Sitter och killgissar lite nu, men det är tillslut dessa gissningar som brukar leda en vidare i felsökningen.
Isac_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:03, 01-10-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL 80

Isac_ (trådstartaren)

#6 » 14:10:08, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu skapat ett litet klipp som visar att mellanaxeln snurrar (och även höger fram?)

Det jag gör i klippet är att jag sätter lite tryck med skopan (som om jag skulle skrapa bakåt) för att hålla emot en aning.

Ska vi tolka detta som att jag har drivning även fram och att det är bara halkiga däck? Detta är ju sommardäcken..

Kika på klippet nedan.
https://youtu.be/GrIQ0FcjRU8
Isac_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:03, 01-10-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL 80

tortap

#7 » 17:27:37, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser onekligen konstigt ut. Som att det sitter en centrumdiff och diffade axlar så du kan få all drivning till bara ett hjul. I ett läge snurrar mellanaxeln men inget av hjulen fram rör sig.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

S.Åkesson

#8 » 20:55:02, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

De syns väldigt tydligt i slutet av filmen att axeln snurrar men efter ett litet metalliskt ljud så snurrar inte något framhjul. Så jag sätter en peng på diffklumpen fram. Iaf skulle jag börja med att tappa av oljan där och se vad som kommer med.....
Har ingen aning om reservdelspriser eller tillgång på begagnat, men modellen har ju tillverkats länge så bör finnas begagnat att få tag på till iaf bättre pris.....

Mvh
Stefan
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se

Isac_ (trådstartaren)

#9 » 23:06:00, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir det lite VM i trådbump, men jag tänkte att jag skulle uppdatera om lösningen på detta problem som jag fick åtgärdat i höstas.

Bad en firma här i Umeå kika på drivningen fram i samband med lite service.

Tydligen är framaxel/diff tvådelad (såklart) där en drivaxel är lång och den andra sidan kortare, de sitter "ihop" med en hylsa som går över båda axlarna på något sätt. På min maskin hade hylsan spruckit vilket gjorde att drivningen inte fungerade som den skulle (enkelt förklarat).

Det blev att beställa en ny hylsa och en ny drivaxel från tyskland då hylsan hade karvat på drivaxelns splines.

Nu är man lite fattigare rent ekonomiskt men en betydligt bättre hjullastare rikare. Lite trevligare med 4wd på vintern!

5 personer gillar det här inlägget.
Isac_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:35:03, 01-10-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Terex TL 80

martin wheelnut

#10 » 01:18:07, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen att du uppdaterar med lösningen!
Sällan billigt att laga maskiner men bra när de fungerar som dem ska.
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se