Kom tillslut till skott med att byta temostaten förra helgen, dock med blandat resultat.
Själva bytet gick bra men när jag testkörde den idag (-5°) så kom inte motorn upp i mer än ca 55° efter en halvtimme på tomgång. Efter något varv på gården så kom den upp i dryga 65°, alltså inte så mycket mer än det jag fick upp den tidigare i, dock i kallare väderlek. När den fått stå ett tag på tomgång föll temperaturen ner igen till ca 60°. Tycker att det är på tok för lågt. Enligt märkning ska termostaten öppna fullt vid 79° och normal arbetstemperatur ska ligga i intervallet 70-90 enligt motorboken. Kontrollmätte med IR termometer på blocket och givarns
temperatur verkade stämma så det är inte problemet. Testade att trycka i en tjockare
packning kring termostaten om problemet skulle varit att den inte slöt tätt men det hjälpte inte.
Har svårt att se vad som skulle vara fel, eller är det någotfel överhuvudtaget?
Har ingen större vana vid varken
hjullastare eller större dieselmotorer från 60-talet så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Måste man piska dem i grushögen för att de ska komma upp i temperatur? Alltså, är det rimligt beteende som jag ser?
Någon som kan bidra med någon tanke?
Det gäller alltså en Scania D11 R41 motor.
Efter några varv på gården (och en halvtimme på tomgång)
Själva termostatbytet då. Blev först en ganska lång stund på Scanias reservdelsservice i Södertälje. Mycket hjälpsamma och trevliga kan jag bara säga
Motornumret på motorn gav ingen träff så det blev till att leta i gamla papperskataloger. Motorn är troligtvis en 67:a. Problemet var att de älsta reservdelslistor på industrimotorerna som de hade var från 71. De hade äldre listor för lastbilsmotorerna men kylsystemet såg annorlunda ut på dessa. Tillslut lyckades vi ändå övertyga oss själva att det var termostaten som var angiven för motorerna från 71 som jag skulle ha. Två timmar senare fanns den att plocka upp och lyckligtvis såg den likadan ut som den gamla. (Dock ingen garanti för att det är rätt men den passade iallafall.)
Om någonannan behöver byta
termostat så var det alltså denna som jag använde. Termostaten överst och packningen underst.
Termostathuset på vänstra sidan bakpå motorn
Gamla och nya termostaten
Rengjort och redo för montering