Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kockum hjullastare

97 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera hjullastare och minilastare här

jörgen.ottosson

#61 » 07:23:57, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släkt saltsyra ( saltsyran med Zink) brukar funka lite bättre än lödfett ed. när man löder metallytor som är svåra att rengöra på rätt sätt.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



JohnOlof

#62 » 11:29:21, 06-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ren saltsyra behöver man?
Går det bra med vanlig 30% från färghandeln eller behöver man koncentrerad?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#63 » 16:52:01, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag hann till lödningen (har införskaffat saker)

Bild

:sad:

Onödigt ras. För det första hade jag inte dragit åt bultarna ordentligt. För det andra saknades en bult som jag inte fick i pga skadad gänga och avsaknande av lämplig gängtapp vid montering. Gängtappen låg nu på arbetsbänken men det hade inte hunnits med
:snow:

Lyckades iallafall få ihop maskinen till den graden att jag kunde köra hem den. En liten tröst iallafall.

Hursomhelst behöver jag ett nytt knutkors (eller egentligen bara tätningen och de små rullarna till en sida med de lär nog vara svåra att köpa löst?)

Bild

Har sök lite på Internet och kommit fram till att knutkorset är av storlek 7C.
Någon som vet var jag kan köpa ett sådant kors i Sörmland/Stockholm/Internet? Gick bet på Internet vid en snabbsökning.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

ja-bond77

#64 » 17:00:34, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JohnOlof

#65 » 20:53:13, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! GKN-service verkade ha ett kors som passade. Blir att ringa dem på måndag.

I väntan på bättre tiden lödde jag ihop filtret.

Förberedelser, saltsyra och lite zink
Bild
Den trasiga lödningen
Bild
Förvärmning i ugnen
Bild
Resultatet
Bild

Kanske inte ett strålande resultat men det ska nog hålla. Första gången jag löder något annat än elektronik.
Använde en stor 300W lödkolv och vanligt bly/tenn-lod. Lödkolven kändes lite väl stor men det var ju enkelt att smälta lodet iallafall.
Saltsyran och zinket fungerade fint. Verkar väsentligen vara samma sak som lödvatten enligt DIN 29454 3.2.2A.
http://www.sos.sk/a_info/resource/pdf/ine/Fluxes_EN.pdf

Man förstod ganska snabbt poängen med träpinnen.

8 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Palle500

#66 » 22:27:50, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

JohnOlof

#67 » 19:11:27, 18-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Så var man på banan igen. Knutkors från GKN Service. Enda lilla problemet var att originalkorset hade 7/16"-bultar medan det nya hade 1/2" :ohnej: Blev att slipa upp hålen lite för att få i bultarna. Varför kan aldrig saker vara enkla?
:snow:

2 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#68 » 19:42:02, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann med lite mer fix i helgen.

Bytte olja på motorn. Scania D11:an har det lilla oljatråget så det gick lagom i en 20-litersdunk med 10W/30. Passade också på att plocka ner bottenluckan med sugsilen. Både oljan jag fick ut och sugsilen var utan anmärkning.

Bottenlucka med sugsilen
Bild

Bottenlucka och sugsilen tillbaka i oljetråget.
Bild

Instruktionsbok till motorn finns under Downloads:
Scania-Vabis motorbok

Hann även med att koppla in värmemätaren. Börjar sakta men säkert bygga det pussel som det sönderklippta och urkopplade elsystemet utgör.
Mätaren vandrade snällt upp när motorn fick gå en stund men ville inte riktigt komma tillräckligt långt upp. Maskinen har kylargardin. Med kylargardinen nere så ville mätaren inte komma upp i mer än 55°C ens efter 10 varv runt gården. Testade att dra upp kylargardinen men den ville ändå inte komma upp i mer än 65-70°C. Osäker på om det är så att motorn inte kommer upp i temperatur (normal arbetstemperatur är 70-90°C enligt motorboken) eller om det är visaren som visar fel :klia: Oljetråget kändes inte överdrivet varmt. Blir kanske att köpa något billigt från Biltema och skruva i för att få något att jämföra med.
Bild
Senast redigerad av JohnOlof 20:37:30, 23-09-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#69 » 19:52:52, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom maskinen har kylargardin tänkte jag att motorn inte hade någon termostat. Nu när jag satt och bläddrade i motorboken ser jag att motorn visst verkar ha en termostat. Blir nog att titta på den vid tillfälle.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#70 » 00:02:52, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man inte kör sönder maskinerna så kan man istället köra fast med dem. Tog 4 timmar att ta sig loss då jag varken hade någon annan maskin i närheten, eller hade någon att hjälpa mig, eller nycklarna till verkstan i bakgrunden. Fick börja med att traska hem för att hämta domkraft och spade. :snow:

Bild

Maskiner utan diffspärr har inget i sank skogsmark att göra!

5 personer gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

jonnordvall

#71 » 07:42:01, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser ju bara alltför stöddig ut:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

JohnOlof

#72 » 01:19:16, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom tillslut till skott med att byta temostaten förra helgen, dock med blandat resultat. :???: Själva bytet gick bra men när jag testkörde den idag (-5°) så kom inte motorn upp i mer än ca 55° efter en halvtimme på tomgång. Efter något varv på gården så kom den upp i dryga 65°, alltså inte så mycket mer än det jag fick upp den tidigare i, dock i kallare väderlek. När den fått stå ett tag på tomgång föll temperaturen ner igen till ca 60°. Tycker att det är på tok för lågt. Enligt märkning ska termostaten öppna fullt vid 79° och normal arbetstemperatur ska ligga i intervallet 70-90 enligt motorboken. Kontrollmätte med IR termometer på blocket och givarns temperatur verkade stämma så det är inte problemet. Testade att trycka i en tjockare packning kring termostaten om problemet skulle varit att den inte slöt tätt men det hjälpte inte.

Har svårt att se vad som skulle vara fel, eller är det någotfel överhuvudtaget? :klia: Har ingen större vana vid varken hjullastare eller större dieselmotorer från 60-talet så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Måste man piska dem i grushögen för att de ska komma upp i temperatur? Alltså, är det rimligt beteende som jag ser?
Någon som kan bidra med någon tanke? :help: Det gäller alltså en Scania D11 R41 motor.

Efter några varv på gården (och en halvtimme på tomgång)
Bild

Själva termostatbytet då. Blev först en ganska lång stund på Scanias reservdelsservice i Södertälje. Mycket hjälpsamma och trevliga kan jag bara säga :thummar: Motornumret på motorn gav ingen träff så det blev till att leta i gamla papperskataloger. Motorn är troligtvis en 67:a. Problemet var att de älsta reservdelslistor på industrimotorerna som de hade var från 71. De hade äldre listor för lastbilsmotorerna men kylsystemet såg annorlunda ut på dessa. Tillslut lyckades vi ändå övertyga oss själva att det var termostaten som var angiven för motorerna från 71 som jag skulle ha. Två timmar senare fanns den att plocka upp och lyckligtvis såg den likadan ut som den gamla. (Dock ingen garanti för att det är rätt men den passade iallafall.)

Om någonannan behöver byta termostat så var det alltså denna som jag använde. Termostaten överst och packningen underst.
Bild

Termostathuset på vänstra sidan bakpå motorn
Bild

Gamla och nya termostaten
Bild

Rengjort och redo för montering
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Turbodiesel

#73 » 02:07:09, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätar termostaten som den ska uppe i termostathuset, så det inte smiter ut vatten till kylaren förbi den? Det behövs inte stort flöde för att kyla den på tomgång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JohnOlof

#74 » 17:27:14, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inne på samma linje först. Stoppade dit en tjockare gummitätning men det gjorde ingen skillnad. Är lite rådvill.
Skulle det kunna vara att systemet ska arbeta med övertryck? Detta övertryck uteblir dock på grund av otätt kylarlock och därför får man för stort flöde?

Temperaturen är väl ingen katastrof men några grader till i motorn skulle ge lite bättre värme i hytten :snow: , och självklart skulle motorn må bättre av det.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Turbodiesel

#75 » 18:08:15, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket har ingen betydelse för flödet, utan ska bara öka kokpunkten några grader & förhindra lokal kokning & överhettning.

Du får ju inte så mycket värme ur den motorn obelastad, och ett värmepaket drar ur flera kW om det är hyfsat friskt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se