Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kockum hjullastare

97 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera hjullastare och minilastare här

JohnOlof

#46 » 00:04:33, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att kullagrerna i dropboxen var märkta SKF PH 6312 och att det inte var några konstigheter att skruva isär det som visas i sprängskissen. Dock tog det som vanligt en herrans lång tid.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



ja-bond77

#47 » 11:39:27, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att hålla med. Blir inte bättre än så där och det kommer att hjälpa andra Kockumägare enormt! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JohnOlof

#48 » 21:13:21, 04-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer information, den här gången om hudraulsystemet, och en fråga på slutet:

Direkt under hydraultanken finns en hemlig kran för att stänga av oljan ner till pumpen och sugsilen. Det är den fyrkantiga belysta pluggen i mitten på bilden.
Bild
Skruvar man in den ganska många varv så stängs hydrauloljan från tanken av. Min var dock inte helt tät utan läckte ca 5l över en natt (en droppe varanna sekund) så lite snabbmeck fungerar men man kanske inte ska räkna med att kunna plocka bort hudraulmotorn för renovering utan att testa tätheten först.

Belhållaren för sugsilen till hudraulpumpen ses i mitten av bilen nedan. Den sitter alltså direkt under kranen.
Bild
Mellan de fyra bultarna finns en avtappningsplugg. Om man nu har stängt kranen så kan man tappa ut oljan som är kvar med hjälp av den (eller all olja i tanken om man nu öppnar kranen). Är kanske en 4-5 liter som finns under kranen.

Därefter, om man skruvar bort de fyra skruvarna så får man ner sugsilen som var så här vacker på min maskin
Bild
Kranen sitter alltså ovanför denna sil och hydraulmotorn suger ut på sidan där allt skit (gummirester?) sitter.

Notera den magnetiska bottenpluggen. Någon packbox har totalhavererat någon gång så den är full med fjäderrester. Oklart var den packboxen satt och kanske saknas :???:

Plattan i botten tätar med hjälp av en packning så gör man det här för första gången kan det vara bra att ha lite packnignsmtrl redo.

Hur mycket olja finns i hudraulsystemet? Vet ej, men när jag initialt försökte lyfta lastaren högt så kändes det som om maskinen hade dåligt med olja så efter att jag monterat tillbaka filltret så har fyllt på med 100l :???: utan att tanken har inte blivit full. Mätte tanken och den verkar rymma en kanske 120-130l så så mycket oljan kan det inte funnits kvar och den totala mängden olja borde vara bortåt 200l. Systemet läckte vid hydraulpumpen när jag köpte den vilket troligtvis förklara den låga nivån men det läckaget är nu åtgärdat.

Utöver sugsilen har jag inte funnit något hudraulfilter på maskinen.

Nu till frågan:
Troligtvis pga all skit i sugsilen så har den lödda skarven på mässingsnätet släppte. Som ni ser så buktar nätet på sugsilen ut i sugriktningen. Tyvärr fick jag inget foto innan jag monterade tillbaka allt men skarven sitter alltså på andra sidan allt skit i bilden ovan. Hur löder jag ihop mässingsnätet igen? Ska jag ta fram stora lödkolven, blyhaltigt elektroniklod och fluss, eller krävs det någon annan typ av lod och gas för att löda ihop mässingsnätet? Med silverlod känns det bara som om man riskerar smälta mässingen?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

ja-bond77

#49 » 07:39:24, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gassvetsen tror jag nog du ska undvika, känsligt det där med tunna mässingstrådar... Men kopparlod kanske skulle funka? En rejäl lödkolv fixar du med att värma upp en stabbig (vässt)plåtbit med gassvetsen. Kanske ha tillklippt kopparlod liggandes över nätet där du värmer. Jag bara spekulerar, finns säkert de som vet mera men det brukar inte komma så mycket svar... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#50 » 08:14:15, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger mej i angående lödningen, gör en trästav å skjut in i silen så det blir duk mot duk när du löder! Sedan skaffa saltsyra som du "mättar" med zinkplåt! efter den biten är fixad så bör du ha en elektrisk stor lödkolv som värmer dukarna så vanligt lödtenn smälter i/ner å greppar dukarna, man ska vara två som gör jobbet oavsett! en löder/värmer den andre har en träpinne å trycker ihop vartefter! Detta är erfarenhet från industrin fast på avsevärt större viradukar där man förberrede duk till roterande trummor! Har samma ide i hydraultanken på lm218 :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JohnOlof

#51 » 11:46:31, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen och spekulationerna!
63an:s metod verkar ju som det ideala men kanske lite omständig för mig.

Jag spekulerar vidare.

Lite smältpunkter
Koppar: 1085°C
Mässing: 900-940°C
Silver: 962°C
Zink: 420°C
Bly: 328°C
Tenn: 232°C

Koppar och silver verkar alltså svårt men zink, bly och tenn borde fungera. Känns svårt att löda tunn duk med med samma lod av samma material så mässingslod känns också svårt.

Den befintliga lödningen var gråfärgad.
Lyckades fiska upp en bit av lödningen ur soporna som jag tog bort från sugsilen för att den satt lös.
Biten kändes ganska mjuk.

Planen jag nu har i huvudet är att förvärma med gasolbrännare, punkta fast lite bitar av vanligt lödtenn med en lödkolv och därefter smälta in dem med gasolen igen. Anledningen att jag vill värma ordentligen är för att stödhylsan innanför nätet torde kyla ganska mycket. Tidigare verkar man fått en kallödning. Nätet har alltså inte gått sönder i skarven utan det är själva lödningen som har släppt.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Palle500

#52 » 12:10:44, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:ans förslag är rätt väg att gå, flussmedel och lödtenn.

Utan bra flussmedel så fäster inte mjuklodet. Köp gärna ett flussmedel med tenn inblandat i. Då blir mässingsduken förtennad sen behöver du endast fylla på med tennlodet. Gasol kanske behövs för att få upp värmen och slippa kallödning. Men se upp! Det blir lätt överhettat och då kollapsar mässingsnätet. En träpinne både som stöd och att smeta ut lodet med är perfekt. Jämför med tennspackling på bilar.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

63an

#53 » 17:15:46, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan löda på skarvarna å värma ihop sedan men träunderlag ska det vara och med 2 pers så följer hjälparen efter med en bra träbit å pressar på så det håller ihop å kallödningar går inte, så lite kan vem som helst samarbeta :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Skru'are

#54 » 19:05:49, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:ans metod är inte omständlig - det är enklaste sättet att få en bra fog. :thumme:

Mjuklod är en legering. Sammansättningen görs för att få lågt smältintervall. Bly/tenn-lod har runt 185 grader C.
Det är viktigt att lodet får kallna utan belastning/rörelser.
Delarna skall ligga väl an mot varandra.
Bind om rullen på några ställen.

(Alternativt skulle man kunna avlöda nätet och naja samman, men vilket pill.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

JohnOlof

#55 » 20:57:11, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jo ni har nog rätt. Mest omständigt är att göra det halvdant och få göra om det. :???:
Att hitta och hålla på med saltsyra och lösa zink i det lät bara lite knöligt men att hitta någon tennhaltig fluss, att vara två och peta med träpinne borde jag väl kunna lyckas med. :thumme:

Hursomhelst, dagens gärningar:
Varde ljus, och ljus blev det :grin:

Bild

Lysena ovanför hytten fungerade när jag köpte maskinen men de vanliga strålkastarna var trasiga och urkopplade så idag tog jag tag i att byta glas och reflektorer och få dem inkopplade igen. Originalelsystemet, vilket är nästan helt bortkopplat på min maskin, är allt fint uppmärkt även om det inte direkt följder DIN-standarden. Det underlättade mycket. I slutänden när jag väl hade listat ut hur allt hänge ihop (Lyktor -> säkringslist -> omkopplare på golvet -> tillbaka till under instrumentpanelen) så var det i princip bara att sätt i säkringar och koppla in den urkopplade sladden på en strömbrytare.

Originalreflektorer och glas verkar inte gå att få tag på längre men följande från Hella passade, så när som på att man fick böja bort en liten del på reflektorn, och ser väsentligen lika dana ut som originalboschdelarna.
Glas artnr 9ES 012 060-011
Tätning artnr 9DR 090 206-001
Reflektor artnr 9DR 090 206-001
Dessa kan ses i Hellas katalog http://cat.hella.com/web/public/hella/e ... arch.xhtml

Huvuddelen av dagen gick åt att plocka ur värmepaketet och titta igenom det, göra en enklare lagning och koppla in det igen.
Så nu har jag både värme och ljus. Rustad inför vintern! :snow:
Senast redigerad av JohnOlof 21:14:23, 05-09-2015, redigerad totalt 3 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

63an

#56 » 21:04:25, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är så illa tvungen att blaska på syran för den gör duken ren från skit/olja/ vhat ever Jag använde en svetstråd 2mm å hade en tygtrasa ihopvriden bara för de var alltid så bråttom men tagelpensel är ju mycket enklare +god ventilation! Kempe MoDo hade bråttom att få igång maskiner han! :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JohnOlof

#57 » 21:10:30, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som vanligt då. Genväg är senväg. Tack för informationen :buga:
Då får jag ge mig iväg på jakt efter saltsyra.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Palle500

#58 » 21:18:18, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödpasta från tex Jula borde fungera lika bra som saltsyran 63:an blandar själv. Även flussmedel borde fungera. Det handlar om att få rent mässingen. Både oxid och fett. Visst saltsyra med zink är ju gamla tidernas hemma blandning på lödpasta.
Flussmedel ecogel hos clas i sjön osv...
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

JohnOlof

#59 » 21:24:45, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Förstod inte att saltsyran och zinket skulle ha samma funktion som flusset. Hade nog försökt använda båda. Så här i efterhand så känns det dock rimligt med tanke på saltsyrans egenskaper. Tack igen för informationen :buga:
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Palle500

#60 » 21:26:19, 05-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provlöd på en spillbit av mässingsnätet. Använd flussmedel och ordentlig lödkolv. Värm ordentligt och lägg på lödtenn när det flyter ut snyggt är det rent och tillräckligt varmt. Om det bildas som pärlor av lödtennet är det för dåligt rengjort/ dåligt flussmedel.

Sök lite på nätet hur man löder tex kylare.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se