Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsproblem LM 846

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#1 » 12:26:04, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har bekymmer med bromsarna på vår 846:a. Först så högg dom så fort man bromsade, och helt utan förvarning så upphörde bromsförmågan helt. Maskinen är nyköpt och hämtad i fredags och enligt förre ägaren så är det nånting som fryser, han har tidigare råkat ut för detta men har avhjälpt felet genom att ställa in maskinen i värmen. Har själv dessvärre inte den möjligheten. Någon som har några tips?
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218



tortap

#2 » 15:39:36, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla igenom min tråd om 4300. Rekommenderar att du går igenom bromsarna totalt. Nu verkar det vara trummor på den där men principen bör vara liknande.

Luft från pedalen aktiverar den hydrauliska delen via två kretsar fram/bak.

Kolla så det finns kvar några bromsbackar ute i trummorna. Jag vet inte hur bromscylindern ser ut på de där men inte osannolikt att det är svällda tätningar eller rost som kärvar. Går nog att få tag i packningssats från oie eller ba trading. Kolla så det finns sprit till tryckluften. Dränera tankarna. Om bromsvätskan ser bra ut i behållaren kan den ändå vara totalt igenslammad nere vid oken. Byt vätska och spola igenom hela hydrauliska delen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap

#3 » 16:32:37, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter s/n 3400 verkar det vara samma skivbromsar som på 4300. Samma repsats till oken som jag har.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#4 » 22:28:10, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man riva isär en massa för att se om bromsbackarna är dåliga? Och var fyller man bromsvätska? Hittar inte behållaren, finns inte heller i reparationshandboken.
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218

MN

#5 » 22:40:47, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS:
1 Har du trum- eller skivbromsar? Enkelt knep - står det Volvo BM på navreduktionerna så haar du skivbromsar
2 Bromsvätskebehålllaren sitter i motorrummet på höger sida

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#6 » 13:12:20, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är trumbromsar.
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218

MN

#7 » 07:29:40, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som redan nämnts: Kolla att du har lufttryck, att spritsystemet fungerar (dvs att det går åt sprit), tankarna dränerade och att bromsklockorna faktiskt rör sig när du trampar på pedalen. Slaglängden ger en hint om slitaget/justeringsbehovet på bromsbackarna.

Därefter kollar du bromsvätskan och byter/luftar hela vägen ut till alla hjul. Skaffa en bromsluftare för det rinner inte av sig själv.

Ladda ned VHB för 845/846 samt den separata VHB för ZF axlarna. Där står klart hur man justerar backarna.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#8 » 13:12:09, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack!
Det verkar som att bromsoljan "försvinner" nånstans. Fyllde behållaren häromdan och nu är den tom. När vi luftade höger tank bak, så kom det ut olja. Kan den vara nåt läckage nånstans?
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218

torbjorn_forsman

#9 » 13:23:28, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det som kom ut när du luftade tanken mer bestämt? Bromsvätska eller någon slags mineralolja (t ex smörjolja från kompressorn)?
Bromsvätska är ju en eter- och ester-blandning, som inte har någonting kemiskt gemensamt med oljor och den bör inte heller kallas för bromsolja.

Om det finns bromsvätska i en trycklufttank, så kan det knappast finnas någon annan förklaring än ett inre läckage i en av servoenheterna (de som konverterar pneumatiskt till hydrauliskt tryck). Gissningsvis någon invärtes kolvstångstätning som är dålig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#10 » 14:26:14, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höger lufttank får nog all olja som smiter förbi invärtes i kompressorn så man har inte dränerat den på ett bra tag. Så det är kolsvart motorolja. (antagande att det är samma konstruktion som 4300 här).

Bromsvätskan går ner till två huvudbromscylindrar. Sen vidare framåt och bakåt till bromscylindrarna i trummorna. Nånstans bör det läcka ut vätska, kanske inne i en trumma? Det är bara följa ledningarna.

Om det är anliggning i en trumma pga rost eller annat och du nött bort backarna kanske det bara gick efter olja när du trampade ner? Så du vill vara säker på att du har några backar kvar...

Fotbromsventilen är en luftventil som i sin tur påverkar två klockor med pistong som aktiverar huvudbromscylindrarna.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MN

#11 » 07:48:03, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn: På dessa maskiner kan man inte få in bromsvätska i luftdelen om nu inte TS tankat spritburken med DOT4 :-)

TS: Jag hoppas att du fyller på BROMSVÄTSKA och inte någon OLJA!? Behållaren skall ha en mellanvägg och delad i två delar en bit ned i burken så försvinner det verkligen i bägge kretsarna?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

FredrikDanielsson66 (trådstartaren)

#12 » 19:09:27, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behållaren som jag har antagit vara för bromsvätska sitter monterad på motorns högra sida. Kan det vara rätt?
FredrikDanielsson66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:36, 25-03-2018
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM218

tortap

#13 » 19:20:52, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut såhär ungefär med två kammare nertill. (klicka på länken)

tortap @ Volvo 4300 hittar hem
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

OLA56

#14 » 22:19:07, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Skaffa en instruktionsbok. Där finns det beskrivet!
På downloads finns det instruktionsbok till LM845 (föregångaren). Principen är samma.
På sidan 31 finns det bild på motorn vä och hö sida. Om bromsvätskebehållarna (bromsvätskebehållaren) ser likadanna ut på LM 846 vet jag ej.
På sidan 54 finns det ett schema hur bromssystemet är uppbyggt. Till nr 18 - Tryckluftcylinder och hydraulisk huvudcylinder är bromsvätskebehållarna anslutna.
På sidan 55 finns det tecknad bild på bromsvätskebehållarna.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

FreddeD

#15 » 01:02:24, 19-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag är delägare till denna maskin.
Det var ett bromsrör som hade fått hål men detta är nu utbytt till en slang istället.
Men då var det ju det här med att den tvärnitar när man ska försöka bromsa. Trycker man lite lite försiktigt så känner man att den bromsar litegrann. Men trycker man en gnutta hårdare på bromsen så blir det som sagt tvärnit. Vad kan detta bero på? Kan det vara fotbromsventilen som kärvar på något sätt?
FreddeD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:26:35, 06-10-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM H10-35


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se