Hittade ett hydraulschema till Cat 906. Det fanns två varianter så möjligt att jag tog fel variant. Men vad gäller din frågeställning så har det ingen betydelse.
Först så tror jag inte det finns nån möjlighet för nåt
hydraultryck vid
flytläge göra att skopan går i fel
riktning när du duttar på skop-reglaget.
Snarare tros jag det är något fel i pilotservoventilerna (spakventilerna).
Det är ju ett kombinationsreglage, dvs pilotventilerna för både lyft/sänk/flyt och
skopa tilt upp/ner sitter i samma block. När du trycker sänk framåt till max position för flytläge så låser det manöverspaken och det går ett max pilottryck ut till riktningsventilen som då ställer sig i position 4 för flytläge. Så länge flytläge ligger i så är det max pilottryck i pilotventilblocket. Troligen ca 15 bar. Det ende som jag ser som en möjlig felkälla är pilottrycket från flytlägesfunktionen på nåt sätt kryper över internt och "spökar" med skop-tiltfunktionen.
Såna här fel är "ologiska" och det gör felsökningen också "ologisk". Jag skulle vilja prova att byta ut pilotventil-reglaget för att se om felet kvarstår. Om det kvarstår så faller min teori.
Jag har gjort en liten kommentar på hydraulschemat som jag anser vara felritat om det ska kunna tolkas enligt standard. Men bara man förstår hur ventilen fungerar så så pelar det ingen roll. Men har man lärt sig att tolka på ett riktigt sätt så blir det förbryllande.