Vi har nyligen införskaffat en 4200 med 12000h på mätaren.
Jag har lusläst hela internet känns det som för att söka svar på mina frågor
Jag har förstått att 4200 är allmänt seg, speciellt på växel 3, frågan är lite definitionen av seg.
Vid transportkörning så är det kämpigt att ta sig upp för en backe, man märker till och med skillnad från plan mark till att det precis börjar luta lite utför att motorn varvar ur mer.
Även om man växlar ned till växel två så är känslan att kraften inte riktigt kommer till hjulen ordentligt, motorvarvtalet förblir lågt (ingen varvräknare monterad, men av ljudet att döma).
På plan mark är topphastigheten 24km/h med 15,5"hjul.
Den känns lika på alla växlar, inga signaler om att det slirar i lameller så att varvtalet plötsligt går upp eller liknande.
Jag har ej gjort några större tester med tryck och liknande, har däremot kontrollerat maxvarv obelastad vilket numera uppgår till 2200rpm efter lite justering.
Har ingen varvräknare monterad ännu så har lite svårt att ta varvtal vid stallvarv och allmänt när man kör.
Ska i dagarna montera en varvräknare på generatorn så att man kan testa lite mer.
Lite enkla jämförelser med er som har "friska" maskiner.
Om man går emot en grushög med växel två, orkar maskinen då att dra loss hjulen, eller slirar den bort all kraft i convertern?
När man läser lite tekniska data så känns det spontant att det är alldeles för klen motor och i kombination med för högt stallvarv på convertern på dessa maskiner?
Om insprutningspumpen är dålig, så kommer motorn ej orka upp i varv vid belastning, blir det då så att convertern ej kommer att "låsa", varvid man hamnar i en ond spiral vad gäller utgående varvtal från convertern?
Många frågor på en gång nu