Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo BM 4200 seg i driften

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

kallevedlund (trådstartaren)

#1 » 12:07:17, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har nyligen införskaffat en 4200 med 12000h på mätaren.
Jag har lusläst hela internet känns det som för att söka svar på mina frågor :coffee:
Jag har förstått att 4200 är allmänt seg, speciellt på växel 3, frågan är lite definitionen av seg.
Vid transportkörning så är det kämpigt att ta sig upp för en backe, man märker till och med skillnad från plan mark till att det precis börjar luta lite utför att motorn varvar ur mer.
Även om man växlar ned till växel två så är känslan att kraften inte riktigt kommer till hjulen ordentligt, motorvarvtalet förblir lågt (ingen varvräknare monterad, men av ljudet att döma).
På plan mark är topphastigheten 24km/h med 15,5"hjul.
Den känns lika på alla växlar, inga signaler om att det slirar i lameller så att varvtalet plötsligt går upp eller liknande.

Jag har ej gjort några större tester med tryck och liknande, har däremot kontrollerat maxvarv obelastad vilket numera uppgår till 2200rpm efter lite justering.
Har ingen varvräknare monterad ännu så har lite svårt att ta varvtal vid stallvarv och allmänt när man kör.
Ska i dagarna montera en varvräknare på generatorn så att man kan testa lite mer.

Lite enkla jämförelser med er som har "friska" maskiner.
Om man går emot en grushög med växel två, orkar maskinen då att dra loss hjulen, eller slirar den bort all kraft i convertern?

När man läser lite tekniska data så känns det spontant att det är alldeles för klen motor och i kombination med för högt stallvarv på convertern på dessa maskiner?
Om insprutningspumpen är dålig, så kommer motorn ej orka upp i varv vid belastning, blir det då så att convertern ej kommer att "låsa", varvid man hamnar i en ond spiral vad gäller utgående varvtal från convertern?

Många frågor på en gång nu :razz:
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro



magloman

#2 » 13:13:30, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

9 fall av 10 med den symptomen beror på bränslebrist.

Har bytt filtren?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

osla

#3 » 13:44:33, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur den ska vara, men inte drar den lös däcken på 2,an i en grushög, det gör inte L60H, n jag kör till vardags heller om än det nu är en mycket större maskin. 1,an kanske det börjar slira om det är löst i marken
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

kallevedlund (trådstartaren)

#4 » 13:52:51, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:9 fall av 10 med den symptomen beror på bränslebrist.

Har bytt filtren?


Det är det jag är inne på med, såå slö som den är nu kan den ändå inte vara konstruerad för :grin:
Nej inga filter bytta ännu, inte kört med den så mycket ännu, men ska börja gå igenom den lite mer i dagarna.
Ska ta en genomgång på bränslet som första steg.
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

kallevedlund (trådstartaren)

#5 » 13:55:50, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Vet inte hur den ska vara, men inte drar den lös däcken på 2,an i en grushög, det gör inte L60H, n jag kör till vardags heller om än det nu är en mycket större maskin. 1,an kanske det börjar slira om det är löst i marken


Tack för input!
Då har man lite att går på i vilket fall. Hur som så känns det nu som att allt för lågt moment når hjulen :grin:
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

kallevedlund (trådstartaren)

#6 » 09:21:49, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga resultat ännu, men lite mer att gå på.

Bränslefilter bytta utan resultat.

Har nu monterat varvräknare på generatorn och kalibrerat.
Tomgång ca strax över 600rpm
Maxvarv obelastad ca 2100rpm
Stallvarv med 3ans växel mot grushög ca 1850-1950rpm

Nedan varvtal är ca, men den tappar rejält i varv så fort det blir belastning
Maxvarv plan mark 2an 1950-2000rpm
Maxvarv plan mark 3an 1800-1900rpm
Maxvarv i uppförsbacke 3an 1800rpm

Den svartryker vid full gas och belastning.
Ej kontrollerat funktion på kallstarten ännu, utifall det är den som skapar svartrök.

Förslag på ordning för att gå vidare?
Motorn ser ut att vara utbytt, den är ej BM-grön utan blåaktig men alla fästen är BM-gröna.
Startar väldigt lätt.

Ska man gå direkt på pumpen?
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

johaniskogen

#7 » 09:29:56, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:9 fall av 10 med den symptomen beror på bränslebrist.

Har bytt filtren?


O i 1/10 fall så beror de på glappa länkage mellan gaspedal insprutpump, så max varvtal inte uppnås
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

kallevedlund (trådstartaren)

#8 » 09:56:38, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:
magloman skrev:9 fall av 10 med den symptomen beror på bränslebrist.

Har bytt filtren?


O i 1/10 fall så beror de på glappa länkage mellan gaspedal insprutpump, så max varvtal inte uppnås


Båda åtgärdade.
Gasstaget fick justeras lite i vinklar då det rätat sig med tiden.
Staget drar nu mot stoppskruv för maxvarv. Även prövat att justera stoppskruven för maxvarv lite, men det ger ingen större effekt. Maskinen har gått på en skola så kanske att den har varit nedställd, men som sagt, ingen skillnad.
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

kallevedlund (trådstartaren)

#9 » 10:10:24, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är med momentomvandlare är något som man aldrig hållits med, likaså dieselmotorer. Som mest har man bara servat aldrig haft denna typ av fel på övriga traktorer vi haft.
E85, eftermarknadssprut och 700hk, manuell låda i en bil, då känner jag mig mer hemma =)

Hur själva momentomvandlaren fungerar förstår jag mig på, men hur det praktiskt bör bete sig är en annan fråga.
Att varvtalet in är högre än varvtalet ut är grundprincipen, vilket ger högre utgående moment i förhållande till ingående.
Men hur högt skall motorvarvtalet vara med full gas och rullande maskin? Antar att det blir lägre till en början när behovet av moment är som störst och att motorn då går ner i varv till där den ger mest moment.
När behovet av moment till drivhjulen minskar med ökad hastighet, ökar varvtalet. Skall det sedan öka ända upp till maxvarv inställt i pumpen?
Orkar denna motor det?
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

AN

#10 » 10:43:18, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kallevedlund skrev:Inga resultat ännu, men lite mer att gå på.
Den svartryker vid full gas och belastning.


Då får den ju bränsle. Men får den luft?
Kollat luftfilter? Är väl två filter? Är det indikering i hytten för tätt filter kan ju den funktionen ha varit trasig 20-30 år det vet man ju inte.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kallevedlund (trådstartaren)

#11 » 13:53:44, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
kallevedlund skrev:Inga resultat ännu, men lite mer att gå på.
Den svartryker vid full gas och belastning.


Då får den ju bränsle. Men får den luft?
Kollat luftfilter? Är väl två filter? Är det indikering i hytten för tätt filter kan ju den funktionen ha varit trasig 20-30 år det vet man ju inte.


Luftfiltren är OK. Kollade över dem det första jag gjorde.
Tänker mig att den kan svartryka av två anledningar nu
1 Kallstartventilen läcker
2 Dålig kompression och förbränner därmed dåligt?
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

MN

#12 » 14:15:47, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skick på insprutare?
Kollat insprutningstidpunkt?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Björn.O

#13 » 16:46:59, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2100 rpm obelastad låter väldigt lågt. Men jag vet inte vad 4200 ska ha för varv. De större maskinerna brukar ligga kring 2450 rpm.

Om maskinen har vägverkshydraulik så kanske man kan misstänka att det är nåt med hydrauliken som belastar? Det brukar ju finnas en hel del special på dessa.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

kallevedlund (trådstartaren)

#14 » 20:08:10, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:2100 rpm obelastad låter väldigt lågt. Men jag vet inte vad 4200 ska ha för varv. De större maskinerna brukar ligga kring 2450 rpm.

Om maskinen har vägverkshydraulik så kanske man kan misstänka att det är nåt med hydrauliken som belastar? Det brukar ju finnas en hel del special på dessa.


Enligt spec så ska dom varva strax över 2300rpm obelastade.

Ingen vägverksmodell, den låter heller inte belastad när man tomvarvar. Så den får troligen inte tillräckligt med disel helt enkelt.
Får se över pump, timing och spridare tror jag
kallevedlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:24, 31-07-2018
Ort: Örebro

AN

#15 » 21:24:42, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kallevedlund skrev: Så den får troligen inte tillräckligt med disel helt enkelt.

Eftersom den rycker får den ju i nuläget mer än den kan förbränna.
Svartrök är ju diesel som förbränns syrefattigt.
Men som tidigare sagts så kan ju spridarbilden vara dålig. Så mer diesel är nog inte prio 1 i nuläget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 784, Backelin och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se