Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Köpråd Cat IT14B

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

AirQ (trådstartaren)

#1 » 17:25:41, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Kikar lite på att införskaffa en mindre hjullastare för snöröjning/lossning o diverse bra o ha saker inom trädgård och fastighet.

Har bud på att få köpa en Cat IT14B 1992 med ~10000 timmar. Skopa och gafflar i bruksskick inkluderat, har inte haft möjlighet att testköra eller klämma på maskinen ännu.
Har själv bara kört Volvo tidigare och har väll insett att denna maskin är skapligt mycket billigare än Volvos L30-L50 modeller..
Är detta av en anledning att det är betydligt sämre maskin att köra? enda jag kunnat utläsa var här på forumet där det var någon som konstaterade att IT14G modellerna var värdelösa att tuffa runt på väg med för den var så seg i drivningen, och detta även innefattade B modellen... är dett överdrivet eller kommer jag bli idiot på att skotta snö med en sån maskin?

Är det några andra eventuella fallgropar på maskinen som kan va bra att kolla upp vid testkörning osv?

Tack på förhand
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR



Jimmy Nilsson

#2 » 22:47:25, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att Cat är billigare än volvo är för att vi bor i volvoland. Har haft volvo vad jag ska. Cat är mer maskin för pengarna utan tvekan. Börjar bli grinigt dessutom med delar till äldre volvo medans det mesta till Cat finns. Till Cat Bs nackdel är att lådan har inget autoläge man får själv vrida växellägena. Sen seg på väg är alla äldre convertermaskiner. Man tröttnar fort på att hjula längre sträckor när maskinen bara gör 30 men det är oavsett märke. Icke att glömma. Du får två cattar för priset av en volvo ovh nä volvon är inte dubbelt så bra. de är jämförbara rakt av.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

AirQ (trådstartaren)

#3 » 23:57:03, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Att Cat är billigare än volvo är för att vi bor i volvoland. Har haft volvo vad jag ska. Cat är mer maskin för pengarna utan tvekan. Börjar bli grinigt dessutom med delar till äldre volvo medans det mesta till Cat finns. Till Cat Bs nackdel är att lådan har inget autoläge man får själv vrida växellägena. Sen seg på väg är alla äldre convertermaskiner. Man tröttnar fort på att hjula längre sträckor när maskinen bara gör 30 men det är oavsett märke. Icke att glömma. Du får två cattar för priset av en volvo ovh nä volvon är inte dubbelt så bra. de är jämförbara rakt av.
Ok, då låter det som att de kan passa rätt bra då, jag har ingen jätte pengapåse alá von anka att hämta ur, men samtidigt vill jag inte köpa något skit heller.

Med tanke på att jag spenderat de flesta av mina timmar i en gammal 4400 från 83 så är man inte helt ovan med converter och plåtlåda till komfort. :)

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

osla

#4 » 10:31:57, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största fördelen med cat är reservdels tillgången, räcker med att ringa cat för att få tag i delar. Fick själv byta hydraulpump på min 910 i våras, ringde först cat och frågade om det fanns, och det gjorde det, men listpriset var inte roligt så jag testade hos en som sysslar med hydraulik och han trodde han skulle få tag i en för ca 10 tusen, men då han hittat rätt pump visade den sig vara dyr den med, kring 18 tusen ink moms, och då var jag tvungen bygga om rören in/ut från den, ringde cat igen, listpriset på org var ca 24 tusen ex moms, men han prutade 30% så den blev bara lite dyrare så det blev en sån, fanns dessutom i Belgien så 3 dar hade jag den. Det fixar ju inte swecon ens till dagens maskiner inom den tiden

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

AirQ (trådstartaren)

#5 » 06:51:12, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren!
Det låter som att det inte helt obefogat att köpa en Cat iaf :)
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se