Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L30 1989 stannar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Sörfinne (trådstartaren)

#1 » 20:38:10, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har som rubriken lyder, en Volvo L30 av årsmodell 1989 som har börjat att krångla sista tiden.
Den kan starta och fungera felfritt i tex. 2 veckor, men så helt plötsligt så kan den bara stanna, precis som att man vrider av nyckeln.
Provar man att starta direkt igen så slår den inte ett slag.
Man måste lossna på några spridarrör och köra motorn runt några varv / ganska många varv, så att det pumpar ut diesel ur rören, skruva fast rören och prova att starta igen, då startar den varje gång efter att man har kört motorn några varv.
Och så är det samma visa om igen.
Den går ett tag men så måste man lufta igen.
Jag har bytt den mekaniska bränslepumpen/matarpumpen, slangar från tanken till pumpen, från pumpen till vattenurskiljarn, sprucket returrör från spridarna till filter.
Jag har idag monterat dit en elektrisk matarpump för att testa detta, men ingen skillnad.
Jag satte en backventil före den mekaniska matarpumpen på slangen från tanken då jag trodde att dieseln rann tillbaka, men detta gjorde ingen skillnad, detta gjordes innan jag satte dit elektrisk matarpump.
Någon som har nån idé?
Sörfinne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:38, 23-06-2014
Maskintyp: Ej angivet



Sörfinne (trådstartaren)

#2 » 20:40:58, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Sörfinne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:38, 23-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

Sörfinne (trådstartaren)

#3 » 20:41:28, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånad bild för att visa vilken typ av hjullastare det är.
Sörfinne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:38, 23-06-2014
Maskintyp: Ej angivet

Mårten 76

#4 » 22:31:53, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen lyckas den dra in luft ibland i ledningen men om det bara händer när den varit igång "ett tag" så när den stannat så öppna försiktigt på tanklocket och lyssna om det rusar in luft i tanken. Isåfall blir det undertryck i tanken för att luftningen är igentäppt.
Mårten 76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:19, 12-01-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Bm 4400
Ferguson TEA 20 -49
Ferguson TEA 20 -50
Massey Ferguson 135 -70

Turbodiesel

#5 » 22:43:50, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att kolla så att du har ett litet, konstant returflöde tillbaka till tank. Det är vanligt att en av banjoskruvarna vid filtret är försedd med ett mikroskopiskt hål (runt 0,5-1mm)

Täpper sig hålet, brukar det kunna bli intressanta fenomen, att den bara går ett tag mellan varje manuell luftning.

Städa hålet med t,ex en tråd från stålborsten, blir det för stort är det inte heller bra. Det ger också luftfenomen och orolig gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Sörfinne (trådstartaren)

#6 » 12:56:19, 09-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet var så enkelt som att banjon från tank till bränslepumpen var igensatt av silikonliknande material, förmodligen orenheter från diesel.
Rengjorda kopplingar och vattenurskiljarn, och beställt nytt dieselfilter så bör den gå hela vintern.

3 personer gillar det här inlägget.
Sörfinne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:38, 23-06-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se