Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo BM 4500 Transmissons problem HT130

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Tchoffe (trådstartaren)

#1 » 11:11:58, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har fått problem med transmissionen på min 4500 årsmodell 85
Transmissionen är en HT130 och är en utbytes låda från BA Trading
Har fungerat klanderfritt, växlar fint och inga missljud eller vibrationer har gått ca 900 timmar med denna låda. Lådan monterades i år 2013

Nu när jag startar maskinen så lyser transmissions lampan konstant, Det är rätt oljenivå på stickan.
Händer inget när jag lägger växelväljaren fram eller ska backa. Hörs ingen ljud som det brukar göra när man använder växelväljaren.
Blir ingen skillnad vilket varv det är på motorn, transmissions lampan lyser ändå.

Jag ser inga läckage under maskinen. dagen innan detta hände fungera maskinen klanderfritt.
Jag har inte än haft möjlighet att prova trycket på lådan men är det lönt? Tanke på transmissions lampan för lågt oljetryck lyser.

Maskinen står ute och när detta hände så var det skit väder regn sen snö o minusgrader.
Bytte transmissions oljan i somras ink filter, oljan såg fin ut och luktade inte konstigt.


Har ni några tips eller idéer, förslag som jag kan själv prova med?
Tack på förhand
Tchoffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 13-09-2011
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM 4500



Björn.O

#2 » 18:28:08, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju som nåt har hänt med transmissionspumpen eller att den har svårt att suga olja av nån anledning.
På min Michigan var det läckage på sugledningen till transmissionspumpen och då krävdes höga varv för att få den att börja ta olja.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Stridis2

#3 » 12:51:14, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad du har för transmission i din maskin, men jag har "hydraultransmission 65" i min dumper, DR861 -79. I botten på den lådan finns en stor sugsil. Kan tas ut genom en lucka (kanske 20 cm diameter som sitter med 8 bultar). Jag tappade drivning på min maskin i somras. Då visade det sig att silen var helt igensatt.
Skulle jag börja felsöka, eller rättare sagt som jag gjorde på min maskin, så började jag mäta trycket eftersom det redan sitter en fast monterad manometer. Detta var obefintligt. Kollade oljan på stickan, denna såg fin ut, men när jag tappade ut den gamla så var det tjock gråaktig geggamoja som det var alldeles för lite av. Hur det kunde se bra ut på stickan kan jag inte förklara, möjligtvis att det rann returolja över stickan. I vilket fall som, när jag tog bort bottenlocket och kollade silen så var felkällan hittad. Ny sil (kunde kanske rengjorts), nytt filter och ny olja, sedan fungerade maskinen igen! :hurra:

För din del hade jag gjort samma felsökning. Är oljan och bottensilen bra men obefintligt tryck vill jag minnas att jag har läst någonstans att pumpens axel kan smälla av. Men som sagt, felsök enligt ovan och återkom med resultat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tchoffe (trådstartaren)

#4 » 11:22:57, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag vet inte vad du har för transmission i din maskin, men jag har "hydraultransmission 65" i min dumper, DR861 -79. I botten på den lådan finns en stor sugsil. Kan tas ut genom en lucka (kanske 20 cm diameter som sitter med 8 bultar). Jag tappade drivning på min maskin i somras. Då visade det sig att silen var helt igensatt.
Skulle jag börja felsöka, eller rättare sagt som jag gjorde på min maskin, så började jag mäta trycket eftersom det redan sitter en fast monterad manometer. Detta var obefintligt. Kollade oljan på stickan, denna såg fin ut, men när jag tappade ut den gamla så var det tjock gråaktig geggamoja som det var alldeles för lite av. Hur det kunde se bra ut på stickan kan jag inte förklara, möjligtvis att det rann returolja över stickan. I vilket fall som, när jag tog bort bottenlocket och kollade silen så var felkällan hittad. Ny sil (kunde kanske rengjorts), nytt filter och ny olja, sedan fungerade maskinen igen! :hurra:

För din del hade jag gjort samma felsökning. Är oljan och bottensilen bra men obefintligt tryck vill jag minnas att jag har läst någonstans att pumpens axel kan smälla av. Men som sagt, felsök enligt ovan och återkom med resultat.



Tack för tipsen.
Har hittat felet.
Tog bort sugsilen den var full med rödfärg samt filtret var igen satt med röd färg.
Förmodligen kommer färgen ifrån att lådan har blivit målad invändigt av typ rostskydds färg..... Som nu har lossnat...

Gjorde rent och bytte filter samt ny olja det löste problemet.





Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Tchoffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 13-09-2011
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM 4500

Tchoffe (trådstartaren)

#5 » 11:26:38, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Det verkar ju som nåt har hänt med transmissionspumpen eller att den har svårt att suga olja av nån anledning.
På min Michigan var det läckage på sugledningen till transmissionspumpen och då krävdes höga varv för att få den att börja ta olja.



Tack för tipset.

Jag hittade felet du kan läsa i tråden.

Tack än en gång.
Tchoffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:31, 13-09-2011
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM 4500


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se