Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Caterpillar IT12 började ryka svartrök och tappade kraft

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Kickfjader (trådstartaren)

#31 » 21:55:19, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite rökiga bilder...
Bild
Bild
Bild
Bild
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12



Bengt Erik Eriksson

#32 » 22:25:31, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett kompressionsprov
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MN

#33 » 08:28:10, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insprutningsttryck och öppningstryck är långt från samma sak.
Mn

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Turbodiesel

#34 » 08:43:53, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompprov är en betydligt bättre idé, än att experimentera med insprutningspumpen.

Den har väl pennspridare med endast en anslutning (spridarröret)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kickfjader (trådstartaren)

#35 » 11:48:46, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att avsluta denna tråd.

Topplockspackningen mellan cylinder 2 och 3 var blåst.
Såg att de nya spridarna som jag satte in var obränd på dessa 2 positioner, d.v.s. hade inte tänt någon gång. Testade de gamla och alla de spridarna var OK.
Fick tag på en person som hade utrustning för att ta kompprov. Visade sig att de som vi orkade hålla i mot var var 16-18 kg på cylinder 1 och 4 medans startmotor gick väldigt lätt och 0 i komp på cylinder 2 och 3.

Lyfte topp och fick då se "skadan", hade dock tur att inget verkar ha skadat cylindrarna. 2 små märken på kolvarna där metallen från topplockspackningen tagit i mot då kolven var i toppläget.
Beställde packningssats från Kina med alla packningar till CAT 3204 motorn... 2100 kr + tull/moms på 500 kr. Ett KAP! Super bra packningssats med allt och lite till.
Rengjorde och slipade till ventilerna som verkade klarat sig utan skador, rengjorde och kontrollerade både topp och motor att det inte slagits något som gjort att topp packningen pajade i första läget.
Sattes ihop med nya packningar runt topplocket, ventilkåpa, avgas, insug, spridare m.m.
Passade på att sätta in ny motorvärmare/slangvärmare med inbyggd cirkulationspump.
Fyllde på med motorolja och kylarvätska.
Fick nöta lite på startmotorn några minuter utan att den tände... provade med startgas och då gick den igång... men visade sig bara gå på startgasen. (Skitgrej att inte ha handpump för avluftning etc... eller så är jag kass på att hitta hur man ska göra).
Fick riva så jag kunde kolla att diesel kom upp till spridarna igen (rev toppkåpans lock) och lättade kopplingen till spridarna... la papper under så inte diesel skulle komma ner till oljan och körde startmotorn 10-20 sekunder så jag såg att det kom diesel ur alla rör till spridarna.
Skruvade ihop spridarna och startade upp den på ett halv varv, fin "rök" = typ ingen rök längre... Yippi!
Skruvade ihop allt och nu är den redo igen! (ska testköra lite innan man lägger på locket och sidodörrarna bara... men magkänslan känns bra!)

Enda specialverktyg som jag behövde var till spridarna... XZN bultskalle... Hittade en liten smidig multisats som passade från Biltema till vettigt pris med div. special hylsor/bits.

Tusen tack för all tips och idéer på detta forum.


Detta inlägg har valts som lösning


6 personer gillar det här inlägget.
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

osla

#36 » 12:29:14, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde ha en hand pump på matarpumpen, en rund sak som sitter uppåt, gänga lös toppen på den och pumpa sedan med hatten. Jag har då det på min
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se