Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Caterpillar IT12 började ryka svartrök och tappade kraft

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Kickfjader (trådstartaren)

#1 » 14:50:40, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,
För c:a 1 vecka sedan så var jag ute och styrde snö med snöbladet med hjälp av min Caterpillar IT12 från c:a 86-88 något sånt som har gått i stort sett felfritt i 10 år förutom en vattenpumpsbyte (5 år sedan) och för c:a 1 år sedan fixades det 2 av 4 bromsok som läkte lite olja.

Gick bra som vanligt i c:a 1 timme tills jag var nästan hemma igen och då skulle backa och såg då svart rök + att den började vilja gå oroligt på tomgången och började tappa kraft.
Tänkte bäst att köra upp den till garaget men kom inte upp för backen. Stannade av.
Startade den och körde den till ett bättre ställe och kopplade löst snöbladet utifall den inte skulle gå att få liv igen.
På dessa c:a 10 minuterna sedan jag upptäckte röken så gick den från att vara OK till att knappt gå och bara ger svartrök.

Nu så tänder den till direkt men blir bara svartrök och dör som den kvävs eller dränks efter 10 sek.
Spelar ingen roll med full gas eller bara tomgång.

Renblåste yttre luftfilter som var dammigt, inre filter såg som nytt ut.
Kopplade löst slangen från ventilkåpan så den fick bra med luft utan skillnad.
Har bytt dieselfilter och tagit upp metallfiltret i dieselpumpen och gjort rent det (var lite flagner av färg där men inte farligt så det skulle varit tätt).
Har lossat rören från pumpen och kollat att diesel kommer från dieselpumpen, puffar på som kammen troligtvis snurrar runt.
Ingen skillnad, den beter sig lika.

Kan det finnas något sätt den skulle ha ändrat timningen så den skjuter in dieseln vid fel tillfälle. Finns det något sätt att justerat detta på eller är det dreven på framsidan av motorn som i så fall skulle ha lossnat från dieselpumpens kam?
Känns som det är något som missmatchar där med luft och diesel som blev långsamt sämre och sämre. T.ex. drev som lossnat från dieselpumpens kam eller från motorns axel och driver iväg.

Någon som har erfarenhet av något liknade och vet vad man kan göra och hur man går vidare med felsökningen?
Alla tips mottages varmt.
Man vill ju inte riva motorn det första man gör om det är endast är en skruv för att justera pumpen som krävs skruvas på.
Jag har tittar på alla manualer etc. som finns på denna maskin i detta fantastiska forum men blir inte direkt klok på vad jag ska fortsätta felsökningen någonstans.

Som plus nu så står den ute ej under tak mitt i vintern i mellersta sverige så man vill ju helst iallafall få igång den så jag kan få in den i ett närliggande garage om det blir jätte skruvning.
Alltid ska de vara något :(

Med vänliga hälsningar
Kicken


Gå till lösningen
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12



fretchi

#2 » 16:20:20, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du ordentligt med bränsle fram till spridarna? Tycker allt det där ändå tyder på bränsleproblem.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bangt

#3 » 16:23:32, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med svartrök borde den få soppa,men hurär det med luften? turboras?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

osla

#4 » 16:58:16, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har verkligen it12 den turbo matade 3204,an, 910,an har det då inte och jag tvivlar 12 har det också. Tycker nästan det känns som pump fel. Hur är resten av motorn innan det hände, har den rykit tidigare? Svart/blått? Ventilerat något? Lättstartad?
Dom motorerna är väl inte kända som problemfri, ventilerar ofta och tar olja, har själv en 910 som gått i släkten sen den var ett par år, och den har alltid tagit olja och osat, men inte blivit sämre under dom 35 åren vi haft den, iaf inte mycket sämre
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bonnen513

#5 » 17:53:24, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turboras eller ihopsugen insugsslang eller nåt annat stopp i insuget eller varför inte ett avbrutet borr i turbon (vanligt fel)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#6 » 18:14:50, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja kolla inluften till motorn. Allt tyder på syrebrist!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björn.O

#7 » 19:45:15, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min IT28 blåste toppackningen mellan två av cylindrarna. Det låter nästan som du har samma problem.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magloman

#8 » 22:08:19, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det turbo kan den ha skurit. Känn om den går snurra med fingrarna med motor avstängd.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Kickfjader (trådstartaren)

#9 » 22:17:15, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Får du ordentligt med bränsle fram till spridarna? Tycker allt det där ändå tyder på bränsleproblem.

Fram tills det går in i ventilkåpan så är det då helt OK, det kommer bränsle och skulle det inte komma bränsle så borde den väl ha varit svårstartad men den tänder till bra direkt men går kasst i c:a 5 sekunder i bästa fall innan den självdör. Typ som om den lever på farten av startmotorn...
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

Kickfjader (trådstartaren)

#10 » 22:17:33, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Får du ordentligt med bränsle fram till spridarna? Tycker allt det där ändå tyder på bränsleproblem.

Fram tills det går in i ventilkåpan så är det då helt OK, det kommer bränsle och skulle det inte komma bränsle så borde den väl ha varit svårstartad men den tänder till bra direkt men går kasst i c:a 5 sekunder i bästa fall innan den självdör. Typ som om den lever på farten av startmotorn...
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

Kickfjader (trådstartaren)

#11 » 22:28:48, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Har verkligen it12 den turbo matade 3204,an, 910,an har det då inte och jag tvivlar 12 har det också. Tycker nästan det känns som pump fel. Hur är resten av motorn innan det hände, har den rykit tidigare? Svart/blått? Ventilerat något? Lättstartad?
Dom motorerna är väl inte kända som problemfri, ventilerar ofta och tar olja, har själv en 910 som gått i släkten sen den var ett par år, och den har alltid tagit olja och osat, men inte blivit sämre under dom 35 åren vi haft den, iaf inte mycket sämre


Den är utan turbo, jag är också inne på pumpproblem eller timning problem då den blev orkeslös under en period så känns det inte direkt som man skjutit sönder en ventil för då borde problemet blivit tvärt.
Motorn har varit helt OK under hela tiden jag haft den i 10-12 år förutom en vattenpump som började läka lite för mycket vatten "osade till så man såg vars felet var" dock hände detta för fler år sedan utan värmenyp eller dyl.
Lite svartrök vid start men annars helt rökfri... ingen tendens till blårök. Tar ingen olja, har nivån på halva stickan, behåller kylvätskan men brukar få fylla på vid inspektion inför vintern med c:a 1 liter efter sommaren.
Startar på första varvet vid plusgrader (med eller utan motorvärmare), typ omöjligt att starta utan motorvärmare vid minusgrader (som dag och natt mellan +5 och -5 grader).
Jag har också hört att IT12 brukar alltid bli lite "oljedammig" trots de är nyrenoverade utan att det ska vara något större problem.
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

Kickfjader (trådstartaren)

#12 » 22:35:06, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Turboras eller ihopsugen insugsslang eller nåt annat stopp i insuget eller varför inte ett avbrutet borr i turbon (vanligt fel)

Ingen turbo på denna modell, provade att rengöra filtret in och tog dessutom bort slangen som går till insuget från ventilkåpan för att garantera fri tillförsel av frisk norrländsk luft utan skillnad.
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

Kickfjader (trådstartaren)

#13 » 22:42:38, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Min IT28 blåste toppackningen mellan två av cylindrarna. Det låter nästan som du har samma problem.

Det var just detta som jag inte önskade höra men får väl ta och inse i värsta fall att det kan vara som du säger då det inte blir någon skillnad då man gasar på eller försöker få den att gå på tomgången.
Skulle bara 1 cylinder bli drabbad så skulle den väl gå och ge lite liv ifrån sig ändå men vara väldigt trött.
Blåser man mellan 2 cylindrar så blir det väl som att det endast är 2 som den går på och det kan jag tro är lite väl lite att driva runt en maskin på.
Men blev det för dig samma att den blev sämre under ett par minuter eller tvärdog den bara med svartrök ur avgasröret?
Kickfjader
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:56:09, 30-07-2015
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: CAT IT12

osla

#14 » 22:56:12, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då känns det ju som själva spisen verkar vara i ordning, känns ju som pumpen eller då kanske blockpackning om björns betedde sig lika, men jag tycker nog ändå den borde orka gå på 2 burkar, fast de är ju klart att en traktor motor går tyngre med alla pumpar mm som också snurrar med
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Björn.O

#15 » 23:21:54, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gick men väldigt illa. Vet inte om den blev nåt sämre, jag körde den bara nån minut.
Det kan säkert variera beroende på vilka cylindrar som är drabbade ? (tändföljd)

Men hur man ska felsöka för att vara säker innan man river det vete fan..? Jag brydde mig inte om att felsöka desto mer, det var ändå planerat att renovera den då den rök mer från vevhuset än avgasröret...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se