Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Avant 220 driver dåligt

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Paavola (trådstartaren)

#1 » 23:52:08, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nyss köpt en 2008:s Avant 220 med 1300 timmar på mätaren.
Tyvärr tycker jag den diver dåligt framåt, den orkar inte ens alltid slira på snö med gräs däcken och har jobbigt att ta sig upp för garage uppfarten om jag inte har max varv.(pyser bara i hydrauliken men hjulen står still)
den är klart piggare och starkare baklänges, då oftast vänster bakhjul är det enda som slirar i snön.
Hur stark ska en 220 vara?
Är det hjulmotorerna som är slut?
går dom i såfall att renovera?
Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Paavola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:25, 16-01-2022
Ort: Kalix Norrbottens län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Avant 220 2008



Jac

#2 » 00:00:20, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är hjulmotorerna ja, tror kanske dom är av märket MS.
Orbitmotorer är vanligtvis inte renoverbara. Vad står det på motorerna?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

marcusw

#3 » 00:52:46, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offtopic men jag trodde en sådan Avant gick minst 5000 timmar utan större problem ?
Har funderat på en sådan när min 1986 Bobcat ger upp....
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

JHM

#4 » 18:10:10, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät upp trycket till drivhydraliken, hade en avant profitec "glidstyrd" som var väldigt trött men då saknades 30 bar från orginaltryck
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#5 » 18:56:30, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några ofullständiga tankar om felsökning av hydraulik med fast pump eller mekaniskt direktstyrd variabel pump...
Gemensamt är att i bägge fallen så ger pumpen ut ett bestämt mängd olja per varv, nästan oavsett belastning. Det är nästan som att pumpen är ett kugghjul och oljan är en kuggstång.

Är maskinen svag så finns det två möjligheter:

1) Trykket är lågt
Vilket genast ger följdfrågan varför är det lågt? Oftast handlar det om att det är stort internläckage i pump eller motor (i andra sammanhang kan det vara en ventil eller en cylinder) och det gäller att finna ut var det internläckaget är.
Den relevanta frågan är alltså, var tar oljan vägen? Var läcker det igenom så mycket att trycket faktiskt sjunker?
Det ska läcka igenom ganska mycket innan trycket sjunker, läs mer om det här:

Jac @ [Traktorer] Ny ägare BM 200 Teddy med lastare

Notera alltså att vid stillastående kan man ha fullt tryck även med stort läckage men så fort maskinen börjar röra sig så räcker inte pumpens flöde till för att hålla trycket uppe.
En flödesmätare är alltså ett bättre verktyg för att finna ut var oljan tar vägen än en manometer.
I det här fallet med orbitmotorer kunde man tänkt sig att blockera hjulen från att rotera och sen mäta hur stort flöde som iallafall går genom var motor (=internläckage).


2) Trycket är normalt (även vid högre hastighet, snabbare rörelse)
Då måste nånting mekaniskt orsaka svagheten, t.ex. en broms som ligger på lite grann eller om det är en minigrävare så kunde det t.ex. ett gäng havererade underrullar göra att maskinen känns svag.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#6 » 18:59:56, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JHM skrev:...hade en avant profitec "glidstyrd" som var väldigt trött men då saknades 30 bar från orginaltryck


Vad var felet?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Paavola (trådstartaren)

#7 » 13:14:53, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte riktigt hunnit felsöka färdigt, men under gaspedalen (hydrostatventil frammåt) satt en tjock hempulad plastbit fastskruvad så pedalen bara gick halvvägs ner ???,
jag hoppas de är problemet.
ska provköra så fort förgasaren badat färdigt i ultraljuds tvätten pga att den ville flöda över.
Nästa steg är väl att låna en tryckmätare och kolla trycken.
Användarvisningsbild
Paavola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:25, 16-01-2022
Ort: Kalix Norrbottens län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Avant 220 2008

Jac

#8 » 13:52:33, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur mycket du läste av min post om felsökning men att bara mäta trycket ger inte jättemycket information.

Är pump och motorer friska så ska hydrauliken vara lika stark vid små hydrostat pådrag som vid stora.

Om det blir stor skillnad i kraft mellan små hydrostatpådrag och stora hydrostatpådrag så är det en ganska säkerindikation på att det läcker genom någonstans, t.ex. slitna motorer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mimeck

#9 » 20:07:29, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande problem med en Avant 520. Sök på forumet efter det. Hoppas du slipper byta motorer. Dom är sviiindyra! Har bytt två eller tre. Renoverade nånn också med nya packningar. Kommer inte ihåg om det gjorde nånn nytta men det fanns renoveringssats att köpa.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JHM

#10 » 23:17:49, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
JHM skrev:...hade en avant profitec "glidstyrd" som var väldigt trött men då saknades 30 bar från orginaltryck


Vad var felet?


De var överströmmaren som tappat spänsten, eller var nerställd nån gång i sitt tidigare liv
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#11 » 23:32:40, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Har faktiskt hört om en annan glidstyrd Avant som detsamma skedde på.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#12 » 06:01:53, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en avant 218 ned ycket färre timmar. Den dödar motorn om man trycker på för hårt på pedalen.
Om klossen ligger där med avsikt kan man ju undra varför. Kanske hastighetsbegränsning för lekande minderåriga? Det är ju roliga maskier att köra.

Är den stark bakåt talar väl det mot att det skule vara motorerna..

Ang glidstyrda. Har de hydrostater? Trodde de bara hade vanliga ventiler.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 20:31:48, 20-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

JHM

#13 » 08:16:46, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den glidstyrda jag hade var det inte hydrostat utan bara vanliga motorer som reglerades med samma ventilpaket som lastaren, lastaren gick väldigt ryckigt om man rörde den under gång. Dock finns glidstyrda avant 320 snabbgående men vet inget om den.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#14 » 09:14:57, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JHM skrev:...lastaren gick väldigt ryckigt om man rörde den under gång.

Glidstyrd med bara EN pump till drivningen och opencenter ventiler, alltså påverkar körspakarna varandra, låter som en dålig idé i mina öron, måste blir svårkört?

Nå, maskinen i tråden har iallafall riktig hydrostat.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Paavola (trådstartaren)

#15 » 22:11:06, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provkört utan kloss under pedalen och den går lite fortare och är lite starkare,
den accelererar fortfarande bättre bakåt och då hör man att motorn får "gasa" när man trycker back pedalen i golvet.
framåt hörs ingen belastning på motorn och den rör sig inte framåt alls under 1/4 varv och är mycket svagare på lägre varv..
Jag har sett att motorn vänster bak läker ut lite olja.
Jag har snurrat på hjulen med traktorn upphissad men blir inte riktigt klok, tex vrider jag vänster bakhjul roterar även höger bak och vänster fram lite grann?
ska dom inte vara kopplade i serie på varje sida?, inte rivagräs ventilen är stängd.
Jag får känslan att alla hjulmotorer läker igenom litegrann, kan det vara så?
Användarvisningsbild
Paavola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:25, 16-01-2022
Ort: Kalix Norrbottens län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Avant 220 2008


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se