Jag som inte kör min traktor så mycket kommer att nu gå över till blankdiesel istället.
För att minska risken för att tanken ska bli en gro grund till annan skit.
88ecr skrev:torbjorn_forsman skrev:Finns det några erfarenheter av motorproblem pga den syntetiska diesel som tyskarna tillverkade under andra världskriget, eller av motsvarande bränslen som tillverkades i bl a Sydafrika och Malaysia på 1980-90-talet? De bränslena var ju i stort sett identiska med dagens HVO.
Detta funderade jag även redan från första inlägg, Andra sidan, va väl mer förgasare med tändstift, kanske? lättare få att gå och fungera med diverse växt baserade flytande varor, som dom tysken höll på med, och varför? dom slutade med det, viss erfarenhet fick dom ju, eller var diversse oljebolag så stora och starka de lyckade få tystat de hela?
Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?
Jac skrev:Blyföreningen (tetraetylbly) som fanns i bensinen förr kom dit för att det var ett väldigt effektivt sätt att höja oktantalet, det krävdes endast en liten mängd tillsatt.
När blyet försvann fick man höja oktantalet med andra tillsatser, en av dom var alkohol. Snabbgoogling ger att det var alkoholen som ställde till det för tvåtaktarna, oljan ville inte blanda sig eller kanske separerade när det stod still. Antagligen slog det olika ut för olika tvåtaktsoljor.
Det var alltså inte avsaknaden av bly som var problemet, det var tillsatsen av alkohol som var problemet.
88ecr skrev:...Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?
Stridis2 skrev:88ecr skrev:...Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?
Jag var ganska nyfiken på detta för kanske 12 år sedan. Den variant jag läste mest om för att köra på ren rapsolja var att man monterade in en andra tank. Man startade med ren diesel, när motorn var varm slog man över till rapsen. Oljan förvärmdes i en genomströmningsberedare som värmdes med vad jag tolkade som vanliga glödstift till personbilsdieslar. Viktigt var också att man kom ihåg att slå över till diesel en bit innan man stannade fordonet så det inte blev stående rapsolja i pumpar, rör och spridare.
Jag kom själv aldrig längre än att läsa om det hela, så ovan är alltså bara vad andra skev om det hela.
Återgå till Hjullastare/minilastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster