Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Ambj72

#31 » 19:35:55, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag som inte kör min traktor så mycket kommer att nu gå över till blankdiesel istället.
För att minska risken för att tanken ska bli en gro grund till annan skit.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91



torbjorn_forsman

#32 » 20:33:03, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:
torbjorn_forsman skrev:Finns det några erfarenheter av motorproblem pga den syntetiska diesel som tyskarna tillverkade under andra världskriget, eller av motsvarande bränslen som tillverkades i bl a Sydafrika och Malaysia på 1980-90-talet? De bränslena var ju i stort sett identiska med dagens HVO.



Detta funderade jag även redan från första inlägg, Andra sidan, va väl mer förgasare med tändstift, kanske? lättare få att gå och fungera med diverse växt baserade flytande varor, som dom tysken höll på med, och varför? dom slutade med det, viss erfarenhet fick dom ju, eller var diversse oljebolag så stora och starka de lyckade få tystat de hela?

Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?


Det här var ju frågan om dieslar. Och då var det ju inte tal om några förgasare eller tändstift ens på 1940-talet.
Den syntetiska dieseln som tillverkades förr i tiden, var alltid mycket dyrare i tillverkning än diesel baserad på råolja köpt på världsmarknaden, så den kom bara till användning i länder som inte kunde köpa in råolja av olika skäl (krig, bojkott, brist på hårdvaluta etc). Även i USA byggde man en fabrik för syntetisk diesel som kördes några år i slutet av 1940-talet, när man befarade brist på råolja, men när bristsituationen gick över, lades den fabriken ned.

Den syntetiska bensin som man fick fram med samma processer som dieseln, var däremot av mycket dålig kvalitet (framför allt mycket lågt oktantal). Den dög inte alls som motorbränsle oblandad utan var bara användbar för att dryga ut råoljebaserad bensin med.

Många dieselmotorer går nödtorftigt att köra på ren rapsolja åtminstone sommartid, på vintern blir det problem eftersom rapsoljan stelnar vid ca +10 grader. Vad jag har förstått så är det dock stora skillnader mellan olika motortyper, vissa motorer har inga problem alls medan däremot andra typer som är snarlika i konstruktionen inte alls fungerar bra med rapsolja.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#33 » 20:41:18, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Blyföreningen (tetraetylbly) som fanns i bensinen förr kom dit för att det var ett väldigt effektivt sätt att höja oktantalet, det krävdes endast en liten mängd tillsatt.
När blyet försvann fick man höja oktantalet med andra tillsatser, en av dom var alkohol. Snabbgoogling ger att det var alkoholen som ställde till det för tvåtaktarna, oljan ville inte blanda sig eller kanske separerade när det stod still. Antagligen slog det olika ut för olika tvåtaktsoljor.
Det var alltså inte avsaknaden av bly som var problemet, det var tillsatsen av alkohol som var problemet.


Nej, det var inte alkoholtillsatser som man använde för att hålla upp oktantalet på blyfri bensin från början.
Alkoholtillsats förekom vintertid redan på den blyade bensinens tid, för att slippa problem med kondensvatten och isbildning i tankbilar för distribution till mackarna, i mackarnas tankar mm, men åtminstone i Sverige var den inte alls standardiserad eller reglerad innan 1996 då vi gick med i EU. Allt mellan 0 och 20 % etanol kunde förekomma i bensinen dessförinnan. Några år i början av 90-talet sålde OK en särskild bensinkvalitet som året runt innehöll 15 % etanol, jag undrar om inte den var skyltad som E15 redan då.
För att få upp oktantalet på blyfri bensin så ökades först halten av cykliska kolväten (s k bensenringar - sådana ämnen som t ex bensen, xylen, toluen, alltså samma saker som man hittade i thinner och tuschpennor förr i tiden), men den sänktes igen mot slutet av 90-talet när man insåg hur cancerframkallande de där cykliska kolvätena är.

Ett problem med vissa tvåtaktsoljor ihop med vissa bensinkvaliteter är att blandningen inte blir stabil utan skiktar sig när den har stått ett tag. Den där skiktningen verkar gå fortare i kyla, så det är inte konstigt om problemen har varit störst för tvåtaktsmotorer som mest används vintertid. Med tiden har ju problemet blivit mindre, dels har det blivit mer välkänt att oljeblandad bensin ska betraktas som färskvara och förbrukas inom några veckor efter att den har blandats, och dels har det ju blivit mer och mer vanligt att tvåtaktsmotorer har separatsmörjning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#34 » 22:12:52, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:...Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?

Jag var ganska nyfiken på detta för kanske 12 år sedan. Den variant jag läste mest om för att köra på ren rapsolja var att man monterade in en andra tank. Man startade med ren diesel, när motorn var varm slog man över till rapsen. Oljan förvärmdes i en genomströmningsberedare som värmdes med vad jag tolkade som vanliga glödstift till personbilsdieslar. Viktigt var också att man kom ihåg att slå över till diesel en bit innan man stannade fordonet så det inte blev stående rapsolja i pumpar, rör och spridare.
Jag kom själv aldrig längre än att läsa om det hela, så ovan är alltså bara vad andra skev om det hela.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

88ecr

#35 » 08:57:03, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
88ecr skrev:...Hur med flerta pionierer som fick traktorer att gå på ren rypsolja? Startas och köras varm på "vanlig" diesel, sedan gå över till rapsolja. iksom då med 90 tals dieselteknik, ej common rail eller datorstyrt, körs dom ännu?

Jag var ganska nyfiken på detta för kanske 12 år sedan. Den variant jag läste mest om för att köra på ren rapsolja var att man monterade in en andra tank. Man startade med ren diesel, när motorn var varm slog man över till rapsen. Oljan förvärmdes i en genomströmningsberedare som värmdes med vad jag tolkade som vanliga glödstift till personbilsdieslar. Viktigt var också att man kom ihåg att slå över till diesel en bit innan man stannade fordonet så det inte blev stående rapsolja i pumpar, rör och spridare.
Jag kom själv aldrig längre än att läsa om det hela, så ovan är alltså bara vad andra skev om det hela.


De ja kommer ihåg var väl före jag hade internet.Läst i tidningar och dom flesta i Finland. Även en som med senapsfrö olja? men var de nu ryps/raps människor som spred ryktet att där senap odlats, från denne gård köper ingen rybs/raps alldrig mer.

Men ej många år som nån större odlare med många m3 försälning oduglig raps pressade oljan ur, minns de var dåligt, men skalen for åt grisarna, de var iksom de värdefulla. Oljan for väl i torkens panna.
l
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se