Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

XLNT (trådstartaren)

#1 » 21:51:05, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick precis min sista maskin till firman (Volvo L90E). Har nu försökt gå igenom hela instruktionsboken. När jag kom till Volvo CE.s rekommendation i instruktionsboken ang bränsle blev jag förskräckt.
Här står KLART o TYDLIGT
Maskinen får inte köras på mer än Max 5% inblandning av miljö-dieselinblandning. Om så skulle ske varnar Volvo för en hel rad skador på motor insprutningssystem förlorad effekt mm mm

Idag..(läs jan 2022 ) är reduktionsplikten ( alltså mängden inblandat miljö-bränsle i dieseln) enl ny gällande lag 30,5%. Mao kan INGA ngt äldre maskiner kan köras längre utan risk för svåra dyra maskinskador. Riskerna har bekräftats både hos Volvo o även för min privatbil (Audi A6 ) där det å det bestämdaste avråds för att köra på en så pass kraftig miljödiesel-inblandning.

Men detta räcker inte......... Inblandningen (reduktionsplikten, alltså lagkravet på oljebolagen att blanda i tall-oljor mm i dieseln ) kommer varje år från o med i år att ökas med 5%. Detta betyder när man tar del av vad som hittills bestämts att 2030 är lagkravet 66% inblandning av miljöbränsle. Med dagens inblandning (30,5%) är redan massor av motortillverkares rekommendationer med råge överskridna med 600%...... Vart ska detta sluta ???

Först ska vi finansiera en skyhög drivmedelsskatt (Världens högsta tror jag ) Sedan när vi gör detta kommer de största antalet av oss maskinägare få det ena haveriet efter det andra o med dessa kostnader lär vi INTE få någon kompensation från våra "kära" politiker.

Ja ja..... Ville endast med dessa ord få upp ögonen för Er alla på vansinnet som pågår i vårt hönshus ( läs Sveriges Riksdag ) och kan samtidigt berätta att när denna Reduktionsplikt klubbades igen i Riksdagen var 52 av 349 riksdagsledamöter närvarande. ( Vissa får löne-avdrag vid frånvaro från jobbet, men vissa slipper.)

VAR SKA DETTA SLUTA ????????

Reduktionsplikt i % av Miljö inblandning bestämt i hönshuset
Årtal Bensin Diesel
2020 4,2 21
2021 (fr.o.m 1/7) 26
2022 7,8 30,5
2023 10,1 35
2024 12,5 40
2025 15,5 45
2026 19 50
2027 22 62
2030 28 66

Många maskinhälsningar (så länge de nu kommer att fungera )

XLNT

1 person gillar det här inlägget.
XLNT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:28, 15-08-2012
Ort: Nrkpg kommun Östergötland skärgård
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
Svetruck 15120
Dumper CME
Volvo 4300B
Volvo L90E



torbjorn_forsman

#2 » 22:01:25, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja säga att den där skrivningen i instruktionsboken är något som någon icke tekniskt kunnig jurist på Volvo har totat ihop bara för att få "hängslen och svångrem", och det är inte säkert att någon tekniker, ingenjör eller högre chef någonsin har brytt sig om att läsa texten.
Jämför det med hur många personbilstillverkare som har skrivit i handböckerna för bensinbilar för svenska marknaden, att max tillåten etanolinblandning är 5 %. Men samma biltillverkare säljer bilar med motorer och bränslesystem i exakt samma utförande även i t ex Brasilien som i många år har haft 22 % etanolinblandning, och i USA där inblandningen sedan 90-talet har varierat mellan 0 och uppåt 20 % mellan olika stater och olika mackkedjor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

XLNT (trådstartaren)

#3 » 22:10:57, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om i detta fall både Volvo o Audi använder sig av Citat-- " okunniga jurister" --slut citat för att skriva sina instruktioner ang motorer etc. Förefaller för mig Helt otroligt. Från flera håll vet jag att packnings-material etc påverkas helt o hållet annorlunda med fossil-diesel resp bio-diesel. (har själv 30-årig erfarenhet från tillverkningsindustrin i VVS.branschen med packningar gummi etc )

Men men..... Ta gärna kontakt med din egen maskinleverantör för att höra efter....(.be dem inte koppla in ngn okunnig jurist bara)

//XLNT

1 person gillar det här inlägget.
XLNT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:28, 15-08-2012
Ort: Nrkpg kommun Östergötland skärgård
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
Svetruck 15120
Dumper CME
Volvo 4300B
Volvo L90E

doc2

#4 » 22:41:30, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk att du blandar äpplen och bananer här. ”Bio” inblandning är olika saker. I vanlig mackdiesel blandas idag 5% ”Bio” = RME = Rapsoljemethylester. Kallas låginblandning. Tror den andelen skulle ökas till 7?% ??? En ur motorsynpunkt inte helt oproblematiskt inblandning pga dess kemiska egenskaper upplösning av vissa gummisorter och risk för hartsutfällning vid längre lagring. Finns massor med trådar här på forumet om igenbeckade insprutningspumpar. Men 5% har funkat i många år nu om man har omsättning av bränsle. Det är inget nytt.
Det som har ökat i o m reduktionsplikten är inblandning av HVO Hydrogenated vegatable olja. En urrent syntetiskt framställd alifatiskt kolväte som är kemiskt nästan en ideal och dieselidentiskt produkt. Det är kemiskt svårt att skilja från vanlig diesel. Enda skillnaden är en liiite lägre energidensitet vilket gör att den i renform (HVO100) inte matchar europeiskt dieselstandard (men uppfyller t ex den amerikanska) många här inklusive mig har kört nya som gamla dieslar med den utan bekymmer. HVO har numera i flera år blandads i ”vanlig” standarddiesel redan nu har för mig upp till 40% i vissa produkter. Specifikationen för denna diesel ligger helt inom EN 590 och det är den normen som fordonstillverkaren specificerar.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Jörgen.k

#5 » 22:47:18, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställde frågan till Swecon i somras om min L30G gick att köra på HVO100. Fick detta till svar:

Bild

Bild

Bild
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

XLNT (trådstartaren)

#6 » 23:10:45, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

TACK för ditt svar Jörgen.K

I och för sig är jag inte den bästa på engelska men enl vad jag förstod av ditt svar i denna fråga så blev mina farhågor till stor del bekräftade. Här skriver Volvo klart o tydligt att skador som uppkommer på att insprutning mm, läckage i bränslesystem, urtunning av olja med sämre smörjegenskaper pga körning med bio-drivmedel är INGET som omfattas av garantin.

Ja ja... kommer själv att göra mitt yttersta för att få en officiell kommentar av i mitt fall från Volvo (som jag har flest av). Hoppas detta kan leda till ngn klarhet för alla som kanske inte har tänkt på vad detta kommer att skapa i framtiden

Bästa maskinhälsningar

XLNT

1 person gillar det här inlägget.
XLNT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:28, 15-08-2012
Ort: Nrkpg kommun Östergötland skärgård
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
Svetruck 15120
Dumper CME
Volvo 4300B
Volvo L90E

doc2

#7 » 23:12:37, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVO räknas av Volvo inte som ”Bio”diesel och kan köras rent och i alla blandningar med mineraloljebaserad diesel.

Det lustiga är ju om gemene man idag vill slippa ”Bio” inblandning helt på ett enkelt sätt åker man till närmsta mack som säljer HVO100 som per definition är utan RME.

6 personer gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

doc2

#8 » 23:17:10, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej XLNT (du hann svara medan jag sa skrev mitt inlägg ovan)

Volvo texten handlar om risker med FAME (där RME är den vanligaste varianten)

HVO godkänns i alla aktuella och tidigare fordon.
Senast redigerad av doc2 23:19:55, 18-01-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Jörgen.k

#9 » 23:17:36, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:HVO räknas av Volvo inte som ”Bio”diesel och kan köras rent och i alla blandningar med mineraloljebaserad diesel.

Det lustiga är ju om gemene man idag vill slippa ”Bio” inblandning helt på ett enkelt sätt åker man till närmsta mack som säljer HVO100 som per definition är utan RME.


Precis exakt så. 100% HVO är godkänt av Volvo att köra på!
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

Viktorputts

#10 » 23:20:12, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reduktionsplikten startades 1 juli 2018 så det var väl ingen nyhet om du ska köpa en maskin nu 2022?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

XLNT (trådstartaren)

#11 » 23:45:37, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som avslutning i detta ämne denna kväll önskar jag bara fråga en sak

'ÄR DET NÅGON HÄR SOM MED SÄKERHET KAN BERÄTTA VAD SOM BLANDAS I DAGENS DIESEL ( Diesel årgång 2022 ) ??? ÄR DET ENDAST HVO, ELLER ÄR DET FLERA INGREDIENSER; ELLER VAD ??

Enligt tidigare inlägg så har flera här menat att HVO är 100% godkänt för VOLVO. (dock inte VAG som tidigare nämnts ) men vad som skulle vara intressant är ju trots allt veta vad som nu kommer som miljö-inblandning

Väl mött senare
XLNT
XLNT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:28, 15-08-2012
Ort: Nrkpg kommun Östergötland skärgård
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
Svetruck 15120
Dumper CME
Volvo 4300B
Volvo L90E

torbjorn_forsman

#12 » 23:48:56, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som blandas i varierar beroende på mackkedja, och den informationen brukar gå att hitta på respektive kedjas website. Antingen i produktdatabladet för deras dieselbränsle, eller någon annanstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#13 » 00:22:22, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla vag euro6 är ok med hvo100
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

XLNT (trådstartaren)

#14 » 00:35:44, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit runt lite på olika dieselleverantörers hemsidor o klart är då att alla har olika inblandningar av miljö-soppor. (förmodligen det som är billigast.) Klart är iaf att de flesta anger att inblandning av RME är ganska vanligt Mao så används ibland Hvo till stor del o ibland är inslaget av RME större. Här är det mycket svårt att få klara direkta svar från varje enskild leverantör. Detta medför ju att det blir mkt mkt svårt att försöka tanka o köra o hålla reda på det som är bäst för maskinerna

kopia fr Cirkle K.s hemsida

På en majoritet av våra stationer innehåller miles diesel upp till 42% biodiesel (7% RME (rapsmetylester) och 35% HVO (förnybar diesel).

// XLNT
XLNT
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:28, 15-08-2012
Ort: Nrkpg kommun Östergötland skärgård
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
Svetruck 15120
Dumper CME
Volvo 4300B
Volvo L90E

stefansmark

#15 » 00:50:02, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det någonsin kommer att bli ett problem oavsett om petro-dieseln är utspädd med rme eller hvo, det viktiga är bränslehygienen och omsättningen på bränsle.
I informationen från volvo står det också tydligt att rme kan lösa upp gammalt skit som finns i bränslesystemet, har du då en äldre maskin och tankar rme kan det lätt bli stock i filter etc. Det är inget fel, det är normalt och felen kommer att försvinna när du byter filter och rengör systemet.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se